שיחה:מערכות הפעלה

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תגובה אחרונה: לפני 15 שנים מאת נינצ'ה בנושא למה לא לאחד לתוך הערך מערכת הפעלה

האם יש לפרט את כל הפצות הלינוקס הקיימות? יש מאות, אם לא אלפים כאלו, ובכל יום צצות חדשות. האם כולן צריכות להכלל ברשימה? ואם לא מי מהן?

אני שמתי שתי עיקריות שמוכרות לי, אם אתה מכיר עוד הפצות עיקריות, הוסף אותן, אבל לא צריך להגזים. דוד שי 20:57, 3 נוב' 2003 (UTC)


יוניקס, וינדוז ולינוקס? לינוקס זה לא סוג של יוניקס? ואיפה מקOS? עז? לדעתי שלוש העיקריות הן יוניקס, וינדוז ומקOS, כאשר לינוקס הוא סוג של יוניקס. בסופו של דבר, כל הלינוקסים מתבססים על אותו קרנל, וההבדל הוא בתוספות שכל הפצה מפיצה.

מעבר לכך, נראה לי שאת windows אפשר לחלק לשלוש: Win16, Windows9x/ME, ו-WinNT/2k/xp. המערכות השייכות לכל קבוצה כזאת כמעט זהות. במיוחד 2k ו-XP, שההבדל ביניהן הוא בעיקר שיפורים במימשק, כאשר מתחתיו יש שיפורים מעטים בלבד. צחי 16:47, 6 דצמ' 2003 (UTC)

ההבדלים בין 2000 לXP אמנם אינם גדולים אבל מכיוון שמדובר במערכת ההפעלה הנפוצה בעולם ראוי לציין כל הפצה שלה בנפרד. --איש המרק 12:02, 18 דצמ' 2004 (UTC)

מלבד זאת הערך "מערכות הפעלה" קצת מקיף מדי, מערכות הפעלה למה? למחשבים אישיים? לשרתים? לטלפונים סלולרים? לPALMים? למקררים?

איך מורידים את הקווקו על windows NT?

הערך עוסק במערכות הפעלה למחשבים - זו המשמעות הפשוטה של המושג "מערכת הפעלה".
המסגרת נוצרה משום שהשורה התחילה במרווח. תיקנתי. דוד שי 20:32, 18 דצמ' 2004 (UTC)

לינוקס ו- BSD הם סוגים של יוניקס. ישנו מאמר נפרד על הפצות לינוקס - שבו צריך להיוץ פירוט ההפצות. אכן, חסר קטע על מערכות Macintosh - אבל כאן נשאלת השאלה האם OS X הוא יוניקס ? כמובן שמבחינה טכנית - כן. האם החלוקה צריכה להיות טכנית?

לדעתי, הערך הזה קצת מיותר. ישנו על על מערכת הפעלה - שאולי כתוסף אליו צריך לתת סקירה קצרה של סוגי מערכות הפעלה - רשימה קצרה - מערכות UNIX, מערכות הפעלה ממשפחת Windows, מערכות DOS, מערכות Macintosh - וכו', עם קישורים לדפים רלוונטיים. --עדשאי 13:08, 23 ינו' 2005 (UTC)

בכל הפרסומים הרשמיים של הסניף הישראלי, משתמשים בשם Windows, ולא ב"חלונות". למרות שהשם הזה מקובל במקומות מסויימים, הוא לא השם הרשמי של המערכת הזו. לדעתי צריך לרשום Windows ולא חלונות.צחי 21:56, 10 דצמבר 2005 (UTC)

שם הערך: לא עדיף "רשימת מערכות הפעלה" או "רשימה של מערכות הפעלה"?[עריכת קוד מקור]

מה מקובל ברשימות אחרות הקיימות בויקיפדיה העברית (אין הרבה כאלה, ובכוונה)? הא? 18:16, 15 באוגוסט 2006 (IDT)תגובה

תוכן הדף שהועבר[עריכת קוד מקור]

"== היסטוריה ==

המחשבים הראשונים לא היו בעלי מערכות הפעלה. בתחילת שנות ה-60 לא היו קיימות מערכות הפעלה ובשביל לעשות את כל הפעולות הנדרשות על המחשב, חברות רבות פיתחו תוכנות קטנות שסיפקו פתרונות עבודה.

במהלך שנות ה-60 כמה רעיונות חשובים פותחו\ ודחפו להתפתחות מערכות הפעלה. הפיתוח של IBM מערכת ה-360 יצרה קבוצה גדולה של מחשבי Mainframe עם מגוון רחב של נפחים ומחירים אשר מערכת הפעלה אחת os/360 פעלה על כולם. (שלא כמו שעד אז היה צריך לעשות שלכל מודל היה צריך לפתח מערכת אחרת). פיתוח זה היה חשוב על מנת ליצור את מערכת ה-360, אשר, אילו עכשיו מערכות הפעלה של IBM למחשבי ה-Mainframe הם צאצאים(רחוקים אומנם) של המערכת האוריגינלית. יישומים אשר נכתבו למערכת הos/360 אפשר עדיין לראות ולהפעיל על מחשבים מודרניים. מערכת ה-os/360 הכילה עוד התפתחות חשובה. התפתחות הדיסק הקשיח בעל קיבולת האחסון הגבוהה (IBM קראו להתפתחות זו DASD). התפתחות של רעיון נוסף היה הtime sharing. הרעיון של לחלוק משאבים יקרים של מחשבים בין כמות רבה של משתמשים על בסיס תקשורת בזמן אמת עם המערכת. התקשורת בזמן אמת נתנה למשתמשים את האשליה שהם המשתמשים היחידים במחשב זה. מערכת Multics Timesharing היא המפורסמת מבין מערכות ההפעלה החדשות שנוצרו עם התפתחות המערכת. מערכת Multics ספציפית הייתה השראה למספר מערכות הפעלה שפותחו בשנות ה-70. לדוגמה: Unix של דניס ריצ'י וקן טומפסון. מערכת הפעלה נוספת למחשבי המיני שהייתה פופולרית היא vms. למחשבי המיקרו לא הייתה את הקיבולת הדרושה על מנת להפעיל את מערכות ההפעלה שפותחו למחשבי ה-mainframe והמיני. מערכות הפעלה מינימליסטיות יוצרו ונקראו Monitors. מערכת הפעלה מבוססת דיסק אחת שכדאי להזכיר היא cp/m אשר נתמכה על ידי המון מחשבי מיני ישנים ואשר עברה התפתחות גדולה ויצרה את MS-Dos, אשר הפכה להיות מערכת ההפעלה הפופולרית ביותר בקרב מחשבי ה-IBM (הווריאציה של IBM למערכת זו נקראה ibm-dos או pc-dos). התפתחות זו הפכה את Microsoft לחברה הכי רווחית בשוק. האלטרנטיבה הטובה ביותר במהלך שנות ה-80 הייתה Mac-OS אשר מיד נקשרה למחשבי המקינטוש של Apple. בתחילת שנות ה-90 מחשבי המיקרו התפתחו עד לנקודה בה מערכות ההפעלה של מחשבים גדולים פעלו על מחשבי המיקרו. תשובת מיקרוסופט להתפתחות זו הייתה הוצאת מערכת ההפעלה windows NT אשר שימשה כבסיס לכל מערכות ההפעלה של מיקרוסופט מ1999. Apple בנתה מחדש את מערכת ההפעלה שלה על בסיס ליבת ה-Unix וקראה לה Mac OS X שיצאה לאוויר העולם ב-2001. מערכות הפעלה מבוססות Linux & Kernel הם עד עכשיו הפופולריות ביותר ומותקנות על רוב הסרברים בעולם.


איך פועלות מערכות הפעלה?[עריכת קוד מקור]

ממשק – תוכנה שנועדה לשמש את האדם, מכונה או חפץ כלשהוא.

מערכות ההפעלה עובדות על בסיס של 3 ממשקים:

ממשק משתמש: כולנו מכירים את הממשק הגרפי של מערכת ההפעלה של Windows של חברת מיקרוסופט, ממשק גרפי המאפשר למשתמש גישה קלה יותר אל כלל פעולות המחשב בעזרת העכבר והמקלדת, ובעזרת אייקונים ובקרות כמו לחצנים, תיבות טקסט, רשימות נגללות ועוד. יחד עם זאת, ממשק גרפי איננו הממשק היחיד בין המשתמש למחשב. בעבר היוו כרטיסים מנוקבים את דרך התקשורת הזו, ומאוחר יותר מכונות דמויות מכונת כתיבה. ממשק שורת הפקודה היה הדרך המועדפת לתקשורת אדם - מחשב עד אמצע שנות השמונים, ועד היום נמצאת בשימוש נרחב כדרך תקשורת בלינוקס, בגלל גמישותו הרבה. שפת האדם בפעולות אותם הוא מבצע מתורגמת לשפה אותה מבין המחשב בנקודות 0 ו-1 (שפה בינארית). בעתיד מתוכנן כי האדם יוכל להגיד למחשב בדרך הדיבור את רצונותיו והמחשב יבצע אותם. ביצירת ממשק המשתמש מושקע תכנון ופיתוח על מנת שהממשק יהיה ידידותי למשתמש המצוי.

ממשק החומרה: החיבור בין האדם למכונה לא יתקיים אם לא יהיה אפשר לתרגם את פעולותיו לפעולות של החומרה. הזזה של העכבר המייצרת אות חשמלי צריכה להיות מתורגמת לאות שימושי עבור מערכת ההפעלה. מערכת ההפעלה צריכה להיות מסוגלת לדבר עם כרטיס התצוגה על-מנת לצייר את החלונות והבקרות על-גבי צג, וכן הלאה. את התפקיד של הקישור בין החומרה לבין רכיבי מערכת ההפעלה, עושה ליבת מערכת ההפעלה (Kernel). ליבת מערכת ההפעלה נכתבת על ידי הבנאים של מערכת ההפעלה. בין ליבת המערכת למרכיבי החומרה יש קישור הנעשה על ידי רכיב תוכנה בשם מנהל ההתקן (driver). כל חומרה חדשה הנקנית מגיעה עם דרייברים שנכתבו על ידי יוצרי התוכנה ומטרתם לקשר בין מערכת ההפעלה לחומרה. מערכת ההפעלה לעתים מגיעה עם דרייברים כלליים כך שבמקרה הצורך אם לא יגיע דרייבר עם החומרה יהיה למערכת ההפעלה דרך תקשורת עם החומרה.

ממשק תוכנה (API): API הן ראשי תיבות של Application Programming Interface - ממשק תכנות יישומים. הממשק מגיע יחד עם מערכת ההפעלה או מולבש עליה על מנת לתת למתכנתי תוכנות את האפשרות להשתמש בממשק של מערכת ההפעלה (כגון יצירת חלונות על המסך ושימוש בזיכרון הנדיף של המחשב) ובכך להוריד מהם את המעמסה של בניית ממשק גרפי וגורמת לכך שהמתכנתים ממוקדים בכתיבת קוד התוכנה בלבד. ממשק היישומים ממומש בדרך-כלל על-ידי רשימה של פונקציות. פונקציות אלו עשויות להפעיל רכיב בממשק המשתמש, רכיב חומרה דרך ממשק החומרה, או שירות אחר הניתן על-ידי מערכת הפעלה כמו קשר עם יישומים אחרים.


התחרות בין מערכות ההפעלה למחשבים מצטמצמת, כך נראה לשתי מתחרות עיקריות: Windows מתוצרת חברת מיקרוסופט ויוניקס, שלה ניבים וזנים רבים, שהבולטים בהם הם מערכת ההפעלה 10 של אפל ולינוקס. רשימה זו תפרט מערכות הפעלה נוספות, ידועות פחות. "

וגם הפיסקה

תפוצה של מערכות ההפעלה[עריכת קוד מקור]

על פי נתוני www.netapplications.com:

בתחילת שנת 2007 מערכת ההפעלה הפופולרית ביותר בעולם היא חלונות XP שעומדת על כ85%, אחריה מק שבשתי גרסותיה עומדת על 6.2%, ואחריה חלונות 2000 שעומדת על כ5%. חלונות 98 וME ביחד על קצת יותר מ2.4%, חלונות NT עומדת על 0.67%, ולינוקס רק 0.35%

ביולי 2007 חלונות XP עדיין שמרה על מעמדה הבכיר עם ירידה לכ-82%, מק בשתי גירסאותיה כ6%, חלונות ויסטה עלתה ל-4.5%, ולינוקס עלתה מעט ל-0.7% [1]


כולם שייכים אולי לערך מערכת הפעלה

למה לא לאחד לתוך הערך מערכת הפעלה[עריכת קוד מקור]

הי, אני לא בטוח מה הנוהל הנכון להצעה כזאת אבל נראה לי שאפשר היה לשלב את הערך הזה לתוך הערך מערכת הפעלה. קשה לי להאמין שמישהו יכנס לוויקפדיה רק כדי למצוא רשימה של מערכות הפעלה ומשפחות בלי להתעניין בשום פרט אחר הנוגע למערכת ההפעלה. גם אם זה יקרה ובכל זאת הוא יקרא עוד פרט או שניים ויחכים דיינו, לא? תומר א. - שיחה 17:09, 26 בנובמבר 2008 (IST)תגובה

מצאתי מה אמורים לעשות :), אני מוסיף תבנית עריכה, אם מישהו מתנגד, שיודיע. תומר א. - שיחה 20:55, 26 בנובמבר 2008 (IST)תגובה