שיחה:ערך קלורי

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תגובה אחרונה: לפני 4 חודשים מאת Sutskover בנושא מעט על סדר הדברים

מעט על סדר הדברים[עריכת קוד מקור]

רצוי לפתוח ערך אנציקלופדי בהגדרה תמציתית של נושא הערך: "ערך קלורי הוא"...
כך גם בפיסקאות הערך. פתח בהגדרה/הצהרה תמציתית של נושא הפיסקה. ביוצאי הדופן עסוק רק לאחר שהקורא יבין מהו הכלל (ראה למשל את הפתיחה לפיסקה העוסקת בערך הקלורי של מזון).
בהצלחה Oyשיחה 14:50, 24 בדצמבר 2023 (IST)תגובה

הערה שניה. האם המונח "ערך קלורי" איננו למעשה Specific heat capacity? אם כך הדבר, יש לך בסיס טוב בערך באנגלית, שעדיין למרבית הפלא לא מצוי בעברית.
אם אכן כך הדבר, הרי שלפי האקדמיה ללשון עברית, שמו הנכון של המונח צ"ל חום סגולי, או קיבול-חום סגולי (קִבּוּל-חֹם סְגֻלִּי). ראה כאן: מונחי האקדמיה ללשון העברית].Oyשיחה 08:48, 25 בדצמבר 2023 (IST)תגובה
אני אשמח להחזיר את הנוסח הקודם מהסיבות הבאות:
לתיקון הראשון!
כשקראתי מה שכתבת ראיתי שבאמת חסר משהו בהגדרה (לא מה שאתה הוספת). אני צריך לחשוב איך להוסיף אותו בלי להיות טרחן.
ערך קלורי הוא היחס בין כמות האנרגיה שאפשר להפיק מחומר כשהוא בוער (כדלק בממיר אנרגיה) או מתעכל (מזון בגוף) לבין כמות החומר שנשרפה (או נאכלה).
בחרתי לפתוח בהיגד שמדגיש את הדמיון בין משמעות המונח בתחום הדלק לבין משמעותו בתחום המזון, ובהמשך להתייחס להבדלים מסויימים בין התחומים.
ההיגד שהוטספת הכולל שימוש ביחידה קלוריה !
קלוריה אינה יחידת המידה לערך קלורי. קלוריה היא יחידת מידה לאנרגיה, שאינה מתאימה לשיטת היחידות הבינ"ל התקנית (SI).
מספר הקלוריות לק"ג (קלוריות חלקי קילוגרם. קלוריות במונה ק"ג במכנה) הוא יחידת המידה של ערך קלורי.
את התיקון "שימוש באותה יחידת מידה, קלוריה, לביטוי היחס שבין כמות אנרגיה לכמות חומר." צריך לסלק.
בחרתי נוסח שמסביר כי השימוש בקלוריות לק"ג הוא אחת האפשרויות. האמת היא שאיננה המוצלחת ביותר (איננה SI). מוסדות אחדים ניסו לשלול את השימוש ביחידה קלוריה אפילו במזון (וזה מופיע בתוכן שכתבתי).
בדירקטיבה האירופאית המתארת את הערך הקלורי של אבות מזון יש טור בקלוריות ליחידת מסה וטור ביחידות SI ליחידת מסה.
(קלוריה נשארת כמונח למרות חוסר הנוחות שבה קצת כמו שגט"ן נשאר בגז טבעי למרות שהוא שגוי)
מכמה בחינות ההבדל בין השימוש בתחום הדלק לבין השימוש בתחום המזון לא כל כך גדול.
בשני התחומים יש לחומר הספציפי ערך קלורי עליון, שאותו מוצאים ("מוצאים" - שוב שפת תקינה) על ידי שריפה בקלורימטר (גם בדלק וגם במזון). משמעותו הזהה היא: האנרגיה המירבית שהחומר מכיל כשהקשרים הכימייים שבו נשברים (בשריפה או בבעירה האיטית, בשניהם התחברות עם חמצן), ובמקומם נוצרים קשרים חדשים. הקשרים שבתוך מולקולות מים ופחמן דו חמצני (שהן תוצרי הבעירה ברכב והעיכול בגוף החי). [שריפת המזון בגוף מכונה בעירה איטית].
בשני התחומים (דלק ומזון) אי אפשר למצות את מלוא האנרגיה שיש בדלק (במזון), שאותה ניתן לחשב ממכפלת הערך הקלורי העליון במסה החומר (דלק או מזון).
בתחנת כח (למשל) המים שנוצאים בשריפת הדלק - נפלטים כגז (אדים) דרך הארובה, ונושאים איתם גם את האנרגיה שנדרשה להרתחתם.
היחס בין האנרגיה שניתן להפיק מכמות חומר בהפחתת האנרגיה שהמים לוקחים איתם מכונה ערך קלורי תחתון.
גם גוף החי אינו יכול להשתמש בכל האנרגיה שמקבלים ממזון בשריפה (סיבים, גלעינים ועוד), ולכן נמצאו שיטות אחרות כדי לדעת מה האנרגיה שבה הגוף יכול להשתמש (מחשבים לפי אבות המזון). אגב גם בדלק יש נוסחאות חישוב לפי הרכב אטומרי וגם לפי הרכבים אחרים.
משתמשים במונח "ערך קלורי" בתחום הדלק ובתחום המזון. לשני התחומים מתאימות אותן יחידות מידה שמבטאות יחס בין כמות אנרגיה לכמות חומר (מסה).
הטרמינולוגיה "משתמשים במונח...." מקובלת בחומר טכני מתחום התקינה, וערך קלורי הוא בהחלט מונח מתחום התקינה.
המשפט שהוספת: למונח "ערך קלורי" ישומים (משמעויות במקום סימן השאלה) שונים בתחום הדלק ובתחום המזון - מיותר.
האם היית מקבל היגד כזה: למונח מהירות ישומים שונים בתחום החלל ובתחום המכניקה הקוונטית?
להערה השניה: ערך קלורי הוא החום שמתקבל בשריפת חומר (דלק בממיר אנרגיה, מזון בגוף האדם). חום סגולי ( Specific heat capacity או קיבול חום סגולי) הוא החום הנדרש כדי להעלות טמפרטורה של גוף במרווח תרמי ידוע. את ההערה הזו לא אאמץ. Sutskover - שיחה 16:05, 25 בדצמבר 2023 (IST)תגובה
כתוב איך שאתה רואה לנכון, אני רק יושב ביציע ומציע. עיקר תשומת ליבי מוקדשת לסגנון ופחות לתוכן. מבחינה תכנית ידיעותיך עולות בהרבה על שלי.Oyשיחה 19:26, 25 בדצמבר 2023 (IST)תגובה
תודה, בינתיים קיבלתי בתודה את הצעתך למשפט הפתיחה, ואשמח אם תעזור לי לרשום הערה. ההערה שאני רוצה לרשום היא שהמשמעות של ערך קלורי (אנרגיה סגולית) אינה זהה לזו של קיבול חום סגולי. ניסיתי להעתיק את הרעיון שהיה בהערה שלך לגט"ן (חשבתי שאעתיק אותה ואשנה מילים- נכשלתי). אני לא בטוח שארצה להשאיר את ההערה, אבל אני רוצה ללמוד איך עושים את זה.
החזרתי בינתיים את התבנית בעבודה. אני צריך עוד קצת לבשל ולהתבשל, וגם ארצה להתייעץ במנחה שלי בקורס עורכי ויקיפדיה. יש עוד צורך בדיוק של כמה הערות שולים.
ואז אשמח שוב אם תקרא ותעיר. Sutskover - שיחה 20:02, 25 בדצמבר 2023 (IST)תגובה
הוספתי לך תבנית לכתיבת הבהרות/ביאורים, להבדיל מהערות שוליים שבהן יש מקורות. בכל מקום בטקסט שתרצה לכתוב עוד הבהרה, השתמש בתבנית {{ביאור}}. Oyשיחה 20:33, 25 בדצמבר 2023 (IST)תגובה
תודה מקרב לב Sutskover - שיחה 09:30, 26 בדצמבר 2023 (IST)תגובה