שיחה:פרדי מאק

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

לבקשת "יחסיות האמת", הערות:

  1. לקורא ההדיוט לא לגמרי ברור מה החברה עושה. התיאור "סחר ובתיווך בשוק איגרות החוב המגובות במשכנתאות בארצות הברית" סתום, ובהמשך אין הסבר בשפה פשוטה ובהירה.
    מה דעתך על התוספת הבאה באמצע הפסקה השנייה: "במלים אחרות, החברה לווה כספים מהציבור באמצעות אג"ח, היא מלווה כספים לבנקי המשכנתאות שבתורם מלווים אותם לנוטלי המשכנתאות, בתמורה למשכון נכסי הלווה. אם לווים רבים אינם מצליחים לעמוד בהחזרים לבנקי השקעות רבים, גם הללו בתורם נקלעים לקשיים בשל אובדן הכספים שהלוו ואינם מצליחים להחזיר את ההלוואות שנטלו מפרדי מאק שבתורה נקלעת לקשיים בשל אובדן הכספים שהלוותה לבנקים, ונותרת עם הלוואות שנטלה מהציבור שעליה לפרוע אותן. כדי לפרוע אותן החברה נאלצת ללוות כספים מגורמים אחרים בריבית גבוהה, ואם לאחר זמן החברה אינה נחלצת מהקשיים ואינה מצליחה לפרוע את ההלוואות החדשות, אזי אף גורם בשוק אינו מוכן להלוות לה יותר כספים והחברה הופכת לפושטת רגל."
    כדי שהדברים יהיו מובנים, כדאי, לדעתי, להתחיל את תיאור התהליך מהלווה ולא מהשוק המשני. לדוגמה (אני לא בטוח שאני מדייק בתהליך): כשאדם בא לבנק לבקש הלוואה הבנק למשכנתאות מעניק לו אותה בריבית מסוימת, תמורת משכון הנכס הנרכש. פרדי מאק רוכשת את ההלוואה מהבנק למשכנתאות בשיעור ריבית נמוך יותר, כך שהבנק למשכנתאות נהנה מהפרש הריבית. פרדי מאק, בתורה, מממנת את קניית ההלוואה באמצעות אגרות חוב שהיא מנפיקה לציבור. אם הלווה אינו מצליח לעמוד בתשלומי המשכנתא, הוא או הבנק מוכרים את הנכס המשועבד, כדי לפרוע את ההלוואה. כאשר מספר הלווים שאינם מצליחים לפרוע את הלוואותיהם גדל — ומקרים כאלו מתרחשים בתכיפות גבוהה יותר עם הלוואות ללווים מפוקפקים (סאב-פריים) — מצטמצמת הכנסת פרדי מאק, והיא נדרשת למכור יותר בתים בתים בשוק, ולכן יש לה תלות מוגברת בהמשך עליית מחירי הבתים. כאשר מחירי הנדל"ן נמצאים בירידה, מחריפה מאוד בעיית כיסוי החובות של פרדי מאק, והיא עלולה להתקשות בפרעונם או בגיוס כספים נוספים, באמצעות אגרות חוב. בנו של דודי שאינו חותני · המורשת המקומית... פשוט מוניציפלית 12:27, 20 בספטמבר 2008 (IDT)[תגובה]
  2. הפרקון "הלוואות תואמות" אינו נהיר כלל.
    שכתוב: "משרד השיכון האמריקאי אינו מאפשר לחברה לרכוש מבנקי המשכנתאות כל הלוואת משכנתה, אלא רק כזו העומדת בקריטריונים שקובע המשרד. בין היתר כוללים הקריטריונים גם הגבלה על סכום הלוואת המשכנתה המרבי, הגבלה התלויה בין היתר באיזור בו שוכן המבנה הממושכן, ובמספר יחידות הדיור שהוא מכיל. כך למשל, באזורים כמו אלסקה, הוואי, גואם ואיי הבתולה האמריקאיים, סכום ההלוואה המרבי גבוה ב-50% מהממוצע. כמו כן, סכום ההלוואה המרבי גבוה יותר עבור מבנים הכוללים 2-4 יחידות דיור לעומת מבנים הכוללים יחידת דיור אחת. מדי שנה, מעדכן המשרד את סכום ההלוואה המרבי עפ"י נתונים סטטיסטיים שהוא אוסף על שינויים במחירי הנדל"ן בארה"ב במהלך השנה החולפת.
    כתוצאה מהגבלה זו, פרדי ואחיותיה אינן רשאיות לסחור בהלוואות משכנתה שאינן עומדות בקריטריונים דלעיל. ייתכן שמשום כך, נוטלי המשכנתאות שאינן עומדות בקריטריונים נדרשים לשלם על הלוואות המשכנתה ריבית הגבוהה ברבע עד חצי אחוז מהריבית הנלקחת על הלוואות שכן עומדות בקריטריונים. הלוואת משכנתה העוברת את סכום ההלוואה המרבי מכונה "הלוואת ג'מבו".
    אוקי. בנו של דודי שאינו חותני · המורשת המקומית... פשוט מוניציפלית 12:27, 20 בספטמבר 2008 (IDT)[תגובה]
  3. לא ברור מהערך מדוע פרדי מאק נפלה. אין הסבר כלשהו לגבי התהליך שהוביל לכך.
  4. הפרקים "בטחונות וסובסידיות" ו"סובסידיות ממשלתיות וחילוץ ממצוקה" חופפים במידה רבה, אף שהם מופיעים תחת פרקים ראשיים שונים. חלק מהמידע מאוזכר כמה פעמים במקומות נוספים.
    איחדתי את הפרקים בסדר כרונולוגי וביטלתי כפילות.
    איתך כאן. נראה הרבה יותר טוב ככה. בנו של דודי שאינו חותני · המורשת המקומית... פשוט מוניציפלית 01:59, 21 בספטמבר 2008 (IDT)[תגובה]
  5. קשה לעמוד על הגיון הדברים. מחד, הערך דן בהרחבה בשאלה האם יש גיבוי ממשלתי עקיף או ישיר לפרדי מק, ומביא ציטוטים של החברה עצמה." מאידך, מובאות עדויות לכך שהיה גיבוי -- אך כל אלו ניצבים בצל העובדה הברורה שהממשלה אכן העבירה את פרדי מק למצב של conservatorship (זו אינה אפוטרופסות). כלומר, הדיון נאה, אבל מעשי הממשלה הם העובדה המובהקת והבולטת ביותר כאן. מעבר לכך, אם מבקשים להביא עדויות לתפישה שהיה גיבוי ממשלתי, אין טוב מציטוט של גרינספאן, שאמר זאת במפורש ב-2004. מניסוח דבריו ברור שזו אינה "אמונה" או "תפישה" אלא הנחת יסוד מקובלת וידועה.
  6. לא ברור מה ביצע הממשל. האם "הלאים" כמו שנאמר במקום אחד, האם זו conservatorship, או שמא אפוטרופסות?
  7. כתוב: "צעד חסר תקדים שנועד למנוע קריסה במערכת הפיננסית" -- עדיף שלא להסתבך בהצהרות כאלו. ניתן לציין, בציטוט או בהפנייה, את מה שאמר שר האוצר האמריקני, לדוגמה, או מה שאמרו מומחים, ולא לספק את חוות דעתנו. כנ"ל לגבי הקביעה "מכך נובע, בהתאם לחוקי ההיצע והביקוש, כי הביקוש להלוואות שאינן תואמות יהיה נמוך יותר בשוק..." -- ממש לא ברור או מוסכם שחוקים אלו תקפים כאן או מה נגיעתם לכאן.
    תוקן.
  8. מעמדה של פרדי מאק לא ברור: תחילה מצויין כי החברה הוקמה כ"חברה פרטית" ואחר־כך נטען כי "פרדי מאק היית[ה] בבעלותה של מערכת הבנקאות הפדרלית למשכנתאות... ונוהלה על-ידי מועצת הבנקים למשכנתאות [שהפכה] למשרד הפיקוח על הבנקים למשכנתאות." מה היה מעמדה, אם כן? מי הגופים החידתיים שהיו בעליה?
  9. נכתב כי "בשנת 2003, הודיעה החברה במפתיע כי העריכה בעבר את רווחיה בהערכת-חסר של קרוב ל-5 מיליארד דולר... דין-וחשבון בן 200 עמודים שהוציא לאור משרד הפיקוח הפדרלי על מיזמי השיכון, הצביע על העובדה שדו"חות החברה עברו מניפולציה על-מנת לעמוד בציפיות הבורסה לרווחים" -- האם היא הצניעה את רווחיה או הפריזה בהם? ��
    כמו שאני מבין, היא הצניעה את רווחיה בשנה אחת כדי שבשנה לאחר מכן תוכל להציג שיעור גבוה של צמיחה ברווח. השאלה היא איך לנסח זאת.

בנו של דודי שאינו חותני · המורשת המקומית... פשוט מוניציפלית 03:31, 19 בספטמבר 2008 (IDT)[תגובה]

אני מתחיל להציע תיקונים במעלה דף השיחה בהתאם להערותיך. יחסיות האמת • כ' באלול ה'תשס"ח 03:10:14

עבודה נאה[עריכת קוד מקור]

תוך הסתייעות מוצלחת בביקורת עמיתים.

פטור בלא כלום אי-אפשר - יש צורך לקצץ בחצי לפחות את הפתיח. הוא ארוך ומפורט מדי. דב ט. - שיחה 15:15, 28 בספטמבר 2008 (IDT)[תגובה]


קישור שבור[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 03:26, 16 במאי 2013 (IDT)[תגובה]