שיחה:פריון (חלבון)

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

התמונה אינה תואמת עם הטקסט מתחת... הפריון בתמונה מכיל כמות מעטה של משטחי בטא (בירוק)... מה נכון התמונה או הטקסט?!?

הטקסט היה שגוי ועכשיו תוקן. Pixie 16:07, 9 מרץ 2006 (UTC)

הגרסה הקודמת של המאמר (מלפני ה-12 במאי, 2005) הועתקה מכאן:

http://www.tevalife.com/article.asp?id=770

אני משכתב את המאמר כעת. Pixie 08:38, 12 מאי 2005 (UTC)

עריכה מחדש[עריכת קוד מקור]

אשמח לתיקונים, הגהות והערות (אפשר גם לשלוח לי כסף, אלכוהול משובח, ורכבי שטח חדשים. אבל זה בלי קשר לפריונים...)--Sir kiss 14:22, 4 יולי 2006 (IDT)

היי מר קיס. אני כתבתי את רוב הערך הקודם, ולטעמי השכתוב שלך גורע ממנו. הערך הקודם היה קריא, פשוט ובהיר לכל, והפכת אותו, לדעתי, לערך לא-ממוקד ולא ידידותי לקורא. אין ספק שהוספת פרטים חשובים רבים, אשר מקומם בערך, אך עליך להתאמץ ולהפוך את התוספות לקריאות ולמתאימות לוויקיפדיה. ניכר כי לא קראת ערכים רבים בוויקי לפני עריכותיך (ואני לא אומר זאת בכעס, בזלזול או בהתרסה), ולהלן אמחיש:
  • איפה ראית בוויקיפדיה, או באנציקלופדיה כלשהיא, שכתוב משהו כמו "מומלץ לקרוא את הערך חלבון בדגש על מבנה החלבון"?
  • יצרת כותרת בראשית הערך, "הגדרה". לא קיים באף ערך בוויקי.
  • הפתיחה שלי אמרה "פּריון הוא חלבון זעיר אשר עלול לגרום למחלות." הפתיחה שלך הפכה ל"פּריון הוא חלקיק אינפקטיבי חלבוני אשר עלול לגרום למחלות פאטליות." מה עם קצת עברית בוויקיפדיה העברית? אינפקטיבי זה מדבק ופאטליות זה קטלניות. הנוסח "חלקיק חלבוני" מעורפל (אז רגע, חלבון או לא חלבון?) מה זה חלקיק?).
  • את מנגנון המחלה המפורט, עם PrP וכולי, יש לדחות לסוף המאמר, ולהקדיש לכך תת-פרק. בראשית המאמר הקורא צריך להבין מי נגד מי, במילים פשוטות ושוות לכל.
  • פסקאות שלמות השארת ללא כל קישור פנימי.
ובכן, שחזרתי כעת את הערך לגירסתו הקודמת, ובכדי שלא לאבד את תוספותיך החשובות שמתי אותן בהערה מוסתרת בתחתית הערך. שתיים מהפסקאות היותר ראויות שילבתי בערך עצמו. אתה רשאי להעביר כעת בהדרגה את תוספותיך מההערה המוסתרת אל הערך עצמו, אך אנא - בזהירות, תוך שמירה על הקיים ותוך הקפדה על כללי ונוהגי ויקיפדיה. ברצונך לכתוב שמונה עמודים על מנגנון המחלה? אוקיי, אבל בסוף הערך, בפרק בפני עצמו. המבוא הקיים כעת ראוי שיישאר. אשמח לענות לשאלות, לייעץ ולעזור. בברכה, Pixie 02:35, 5 יולי 2006 (IDT)

תודה על השכתוב ועל ההערות, אני אבקש את עזרתך כדי להרחיב את הערך.

  • אני חושב שלפתוח ערך עם הגדרה זה די דומה לפתיחה עם מינוח.
  • מנגנון המחלה המפורט, עם PrP וכולי- אם הוא לא כתוב ברור אז עדיף לערוך מאשר למחוק.

אני אכן צעיר בימים בויקיפדיה, ושמחתי על ההערות. בעוד שעל סגנון הכתיבה אינני מתווכח (מטעמי צעירות וחוסר בטחון... :) ) על חלק מן התכנים המדעיים אני חולק, ובבטחון מוחלט.

  • המונח העברית שמתאר את משפחת המחלות אינו "אנצפלופתיה ספוגית מידבקת" אלא ספגות המח המדבקות.
  • אני לא מכיר סטנדרט ביולוגי שקובע חלבון כזעיר. אדרבא בחלבון של 27Kd, שתי גליקוזילציות ועוגן GPI .
  • מחלות באדם כוללות Gerstmann-Striussler-Scheinker syndrome-GSS (שאינה CJD) שאגב מבדילה בין familial,iatrogenic,sporadic,variant כך שמדובר ביותר משלוש מחלות.
  • הסיבה שהוסף המונח חלקיק קשורה בעובדה שאין צורך בחלבון המלא על מנת לקבל הדבקה אלא שפפטיד מתוכו מספיק (הידוע כ 27-30), הגורם הודאי שאופיין כנחוץ להדבקה בפריון הוא החלבון. הפריון אינו שווה חלבון, הפריון מכיל לעיתים שיירי סוכר (לא הגליקוזילציות שלו עצמו, נוספות) לעיתים מצויים שרידי ממברנה (דגש על Rafts) ועוד ועוד ועוד... בגלל כל זאת לא נכתב חלבון אלא חלקיק חלבוני.
  • אשמח למראה מקום על המידע ש10% ממקרי המחלות הפריוניות באדם מועברים בתורשה.
  • אשמח מאוד למאמר שמראה שריבוזים גורם למחלות פריונים.

אני אשמח לעזרתך בעריכות כך שהערך יהיה מקיף יותר, מפורט יותר, מדויק יותר אבל עדיין ידידותי לקורא הממוצע. בתקווה לשתוף פעולה פורה. --Sir kiss 12:03, 5 יולי 2006 (IDT)

  • אין לי כל הערה על הערותיך המדעיות. אני מאמין לך שהן נכונות ואתה רשאי להוסיפן, אך אנא בצורה מסודרת, מבלי לדרוס את הקיים (אלא אם הוא שגוי) ומבלי להמם את הקורא כבר בהתחלה בפרטים הקטנים.
  • מדוע במונח האנגלי (TSE) קיימת המילה "אנצפלופתיה" ובעברי לא?
  • התכוונתי פשוט שלא תכתוב את המילה "הגדרה" (או "מינוח", או "פירוש", או "אז הנה מה שזה אומר"...) בתחילת הערך.
  • אם הפריון אכן אינו זעיר, יש למחוק את המילה; המילה "חלקיק" דווקא מרמזת על זעירות, לא? אולי נכתוב "מולקולה חלבונית" או "מבנה המורכב ברובו מחלבון"?
  • אתה רשאי להסיר משפטים בערך הידועים לך כשגויים (ריבוזים וכו').
  • בהצלחה, Pixie 14:06, 5 יולי 2006 (IDT)

הורשת פריונים בחלל הביצית[עריכת קוד מקור]

אבקש סימוכין ממאמרים מדעיים.--‏sir kiss שיחה 09:37, 11 בפברואר 2008 (IST)[תגובה]

מסתבר שטעיתי. לא ידועים מקרים בתחום שבהם יש הורשה חלבונית של פריונים דרך חלל הביצית. שאלתי אדם החוקר את הנושא ולפי שעה הידע על תופעה דומה לזו הוא רק על פריונים בחד תאיים.Eddau 23:28, 11 בפברואר 2008 (IST)[תגובה]

עדויות לכך שפריונים חוצים את מחסום המינים[עריכת קוד מקור]

ראו [1].

משוב מ-29 במרץ 2016[עריכת קוד מקור]

שלום רב, לצערי הרבה מחלקת קרויצפלד יעקב אינה נדירה אחותי היקרה בת 43 !!! חולה במחלה ועוד לפחות 6 אנשים סביבי חלו ונפטרו מהמחלה הזו אני גרה במרכז אין מספיק מודעות למחלה אחד מתוך 34 !!! מיוצאי לוב נושא את הגן ( עפי: מידע שקיבלתי מד"ר אורן כהן בית חולים שיבא. 62.219.13.180 12:02, 29 במרץ 2016 (IDT) ישנו פר' אוהד גזית שחוקר את המחלה מאוניברסיטת ת"א אשמח לתת עוד מידע אפרת 0522-548646[תגובה]

רות גביזון[עריכת קוד מקור]

האוניברסיטה העברית בירושלים התברכה בשתי חוקרות מצוינות בדרגת פרופסור, האחת משפטנית והשנייה ניורולוגית. לא לבלבל בין שתיהן! ‏sir kiss שיחה 16:50, 12 באפריל 2018 (IDT)[תגובה]