שיחה:רודזיה

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

חסר כאן תוכן רב ומהותי. לא נראה לי שההיסטוריה של רודזיה מתחילה בימי ססיל רודז. מן הסתם חיו שם כמה וכמה אנשים, שלמרות שצבע עורם אינו לבן עדיין הם זכאים לתיאור של תולדותיהם. מאידך, קרו גם כמה דברים מאז נפילת שלטון המיעוט הלבן. סה"כ עברו מאז ארבעים שנה, בוודאי יש דבר או שניים להזכיר בנושא. קלונימוס - שיחה 14:04, 8 במרץ 2009 (IST)[תגובה]

יש מקום להרחבה כבכל ערך, אבל לאו דווקא בכיוונים שאותם ציינת, ואלה אינם דברים הנופלים בהגדרת "תוכן רב ומהותי". רודזיה הייתה ישות קולוניאלית שהתקיימה, בגלגולים שונים, פרק זמן תחום - משלהי המאה ה-19 ועד 1980, מססיל רודז ועד איאן סמית, ותקופה זו היא הנסקרת בערך זה. תולדות המקום לפני ואחרי אינם מעניינו של ערך זה, כשם שהערך ממלכת ירושלים אינו אמור לעסוק בתולדות ארץ ישראל לפני ואלחרי השלטון הצלבני. סקירת התקופה שמאז היעלמות רודזיה מן המפה ועד היום (עניין של 29 שנה, לא 40) שייכת לערך זימבבואה ואכן נסקרת בו. יתכן שיש מקום להוסיף בערך זימבבואה משהו על התקופה שקדמה לקולוניאליזם הבריטי, אך גם שם לא הייתי מגדיר חסר זה כ"רב ומהותי". מה שהרבה יותר בולט לעין וצורם זה שבערך זמביה (אף היא חלק מרודזיה לשעבר) אין כלל פיסקת היסטוריה כלשהי, וזה אכן חסר רב ומהותי. מגיסטרשיחה 14:56, 8 במרץ 2009 (IST)[תגובה]

רודזיה היתה שמה של המדינה העצמאית שהכריזה עצמאות ב11.11.1965, וכן שם מקוצר (ולא רשמי) לרודזיה הדרומית אחרי שרודזיה הצפונית (זמביה) וניאסהלנד (מלאווי) השיגו עצמאות בתחילת שנות השישים. הישות הפדרלית שהתקימה בשנות החמישים ותחילת שנות השישים נקראה "הפדרציה של רודזיה וניאסהלנד" והשתמשה גם בכינוי "מרכז אפריקה" (Central Africa) בהתייחס לגופים ממשלתיים כגון יחידת הסרטים או חברת התעופה.

מאז 1923 רודזיה הדרומית היתה דומיניון בעל שלטון עצמי באמפריה הבריטית, ולא "קולוניה". מעמדה היה דומה למעמדן של קנדה ואוסטרליה בשנות העשרים והשלושים. רודזיה הדרומית נשלטה באמצעות ממשלה נבחרת מקומית, כאשר הסייגים להשתתפות בתהליך הפוליטי היו של השכלה, הכנסה, או רכוש. סייגים אלו הבטיחו את שלטון הלבנים, וקובעו בין השאר בחוקה שאושרה ע"י בריטניה (באמצעות נציגה - המושל) ב1961. בשנות החמישים נוצרה הפדרציה של רודזיה וניאסהלנד, אך הממשלות המקומיות שמרו על מעמדן בתוך הפדרציה, שבירתה היתה סולסברי. ב1962 האמפריה הבריטית עברה תהליך דה-קולוניזציה שבו המושבות השונות הצביעו במשאלי עם על עצמאות או השארות באמפריה. מאלווי וזמביה קיבלו עצמאות כקלוניות נפרדות והבוחרים הרודזים הצביעו בעד עצמאות. ב1964 נערכה מערכת בחירות אחרונה תחת שלטון בריטניה ובה ניצחה מפלגת החזית הרודזית בהנהגת איאן סמית' בכל המושבים שהוקצו ללבנים - 50 מתוך 65. ממשלתו של איאן סמית' היתה ממשלה חוקית מתוקף החוק הרודזי והמושל הבריטי, אך כאשר ממשלת הלייבור בבריטניה ניסתה לכפות על ממשלת רודזיה הסכמה לביטול הסייגים על ההשתתפות בבחירות ממשלת רודזיה ראתה בכך איום על ההיתכנות של קיום מערכת פוליטית מתורבתת. יש בכך הקבלה מסויימת לשאלת השתתפות החרדים בפוליטיקה בישראל - ציבור שהשכלתו לקויה, ניתן לשליטת קיצונים, ויכולתו להבין את התהליך הפוליטי מוגבלת בשל כך קיבל בארץ את הזכות המלאה לבחור ולהבחר, והתוצאות ידועות. התוצאות אחרי 30 שנות שלטון שחור ברודזיה ידועות גם כן. ב11.11.65, יום הזיכרון הבריטי, הכריזה ממשלת רודזיה עצמאות מבריטניה.

רודזיה העצמאית לא היתה גזענית כמו דרום-אפריקה, ולא הפעילה אפרטהייד לפי מודל השכנה מדרום. למעשה, החוקה הרודזית העמידה את המדינה במצב בו היא נדרשה להגירה לבנה של 5% בשנה כדי לשמור על הסטטוס קוו, כאשר מספר השחורים שהגיעו לסייגי ההצבעה הלך וגדל. ב1972 קיים סמית' שיחות עם אדורארד הית', ראש הממשלה השמרני של בריטניה, וניסה לשכנעו לבטל את הסנקציות על רודזיה בתמורה לתהליך הדרגתי בו ככל שיעלה אחוז התרומה השחור למס ההכנסה כך יוקצו מחדש המושבים בפרלמנט, עד שממצב של 60 מושבים לבנים ו15 שחורים יגיע המצב בהדרגה ל60 מושבים שחורים ו15 לבנים. בדרום-אפריקה של האפרטהייד לא היה מקום לשחורים בפרלמנט.

באשר לדגל ולרפובליקה: רודזיה העצמאית החלה את דרכה לפי המודל הקנדי או האוסטרלי, של מדינה שבראשה עומדת אליזבת' הII מלכת בריטניה, וראתה את עצמה זכאית לבחור את נציג המלכה כפי שעושות מדינות אלו. מאחר שלונדון החזיקה מושל ברודזיה עד ל1967, שנתיים אחרי הכרזת העצמאות, ממשלת רודזיה שינתה את החוקה על מנת ליצור "פקיד המייצג את הכתר". הדגל הירוק-לבן הפך לדגלה של רודזיה ב1968, כאשר המדינה עדיין ראתה את עצמה בראי המודל הקנדי-אוסטרלי. הדגל כולל את סמל המדינה כפי שניתן לה עם הפיכתה לדומיניון עם שלטון עצמי ב1923 בתוך פס לבן, ושני פסים ירוקים, ייצוג של מפלי ויקטוריה. שנתיים לאחר מכן, ב1970 רודזיה הוכרזה רפובליקה בנסיון לשפר את מעמדה הדיפלומטי, משום שאליזבת' השניה שמרה על ניטראליות בשאלת רודזיה - לא הכירה במתן התואר "מלכת רודזיה" וכן לא נשאה מסרים בגנות העצמאות על אף שממשלת הלייבור של הרולד ווילסון ביקשה ממנה להטיל את כובד משקלה נגד ממשלתו של איאן סמית - ולכן המדינה עמדה במצב מגוכך שבראשה עומדת אישה שמעולם לא התייחסה אליה לטוב או לרע. מעמדו של נשיא רודזיה היה של ראש מדינה טקסי, במקביל למעמדה של המלכה לפני הכרזה הרפובליקה, או במקביל למעמדם של נשיאי ישראל או גרמניה.

שילבתי מידע חשוב זה בערך, ואתה מוזמן להרחיב עוד ו/או לתקן (אפשר ישירות בגוף הערך, תוך שמירה על מבנהו). מגיסטרשיחה 09:57, 19 ביולי 2009 (IDT)[תגובה]

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (אפריל 2024)[עריכת קוד מקור]

שלום,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר ברודזיה שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 05:43, 19 באפריל 2024 (IDT)[תגובה]