LK-99

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
LK-99
כתיב כימי CuO₂₅P₆Pb₉ עריכת הנתון בוויקינתונים
צפיפות 6.699 גרם/סמ"ק
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

LK-99 הוא חומר אפור שחור שיוצריו טוענים שהוא מוליך-על בטמפרטורת החדר ובלחץ אטמוספירי. ל-LK-99 יש מבנה משושה שהשתנה מעט מעופרת אפטיט ונטען שהוא מתפקד כמוליך-על מתחת ל-127 מעלות צלזיוס. החומר נחקר על ידי צוות של חוקרים קוריאנים: סוקביי לי, ג'י-הון קים ומספר חוקרים נוספים מהמכון קוריאה למדע וטכנולוגיה (KIST).

נכון ל-26 ביולי 2023, אין עדיין אישור ממקור חיצוני לכך שהחומר אכן מציג תכונות של מוליכות על. תהליך הסינתוז של LK-99 טרם עבר ביקורת של פרסום מאמר בכתב עת שעורך ביקורת עמיתים. המאמר פורסם לראשונה ב-ArXiv בתור עותק קדם-דפוס וסומן על ידי יוצריו כלא-שלם.

תרכובת כימית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההרכב הכימי של LK-99 הוא בקירוב Pb 9 Cu(PO 4) 6 O כך - בהשוואה לעופרת-אפטיט טהור (Pb10 (PO 4) 6 O) - כרבע מיוני Pb(II) במיקום 2 של מבנה האפטות מוחלפים ביוני נחושת.

שם התרכובת[עריכת קוד מקור | עריכה]

השם LK-99 הוא מראשי התיבות של המגלה לי וקים, ומשנת הגילוי (1999).זוג החוקרים עבד במקור עם פרופסור צ'וי דונג-שיק (최동식) באוניברסיטת קוריאה בשנות ה-90.

היסטוריית פרסום[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאמר ראשוני הוגש ל-Nature בשנת 2020, אך נדחה. מחקר שהוצג באופן דומה על מוליכים בטמפרטורת החדר מאת Ranga P. Dias פורסם ב-Nature מוקדם יותר באותה שנה, והתקבל בספקנות. המאמר של דיאס חזר בו בשנת 2022 לאחר שנמצא כי נתוניו זויפו.

לי וקים הגישו בקשת פטנט ב-2021 שפורסמה ב-3 במרץ 2023. בקשה לסימן מסחרי קוריאני עבור "LK-99" הוגשה ב-4 באפריל 2023 על ידי Q-Centre.

סדרה של פרסומים אקדמיים המסכמים ממצאים ראשוניים יצאה בשנת 2023, עם סך של שבעה מחברים על פני ארבעה פרסומים. הפרסום הראשון הופיע ב-arXiv ב-22 ביולי, ומפרט את Young-Wan Kwon, CTO לשעבר Q-Centre, כמחבר שלישי. טרום טרום שני רשום כסופר השלישי Hyun-Tak Kim, לשעבר חוקר ראשי במכון המחקר האלקטרוניקה והטלקומוניקציה ופרופסור ב-William & Mary.

תגובת הקהילה המדעית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדעני חומרים וחוקרי מוליכי-על הגיבו בספקנות. למוליכי העל בטמפרטורה הגבוהה ביותר בזמן הפרסום הייתה טמפרטורה קריטית של 250 קלווין (-20 צלזיוס), ורק בלחצים של מעל 170 ג'יגהפסקל.

נכון ליולי 2023, הניסוי לא שוחזר, למרות הניסויים הראשוניים שהושלמו ב-2020. לאחר שקיבלו תשומת לב ציבורית ביולי 2023, כמה קבוצות ומעבדות עצמאיות החלו לנסות לשחזר את הסינתזה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא LK-99 בוויקישיתוף