Org-mode

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Org-mode
Org-mode logo
מפתח קרסטן דומיניק
מחזור חיים 2003–הווה (כ־21 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
גרסה אחרונה 9.6.20 (28 בפברואר 2024) עריכת הנתון בוויקינתונים
מערכת הפעלה לינוקס, חלונות, macOS
נכתבה בשפות Emacs Lisp
סוג רישיון GPL-3.0-or-later
קוד מקור https://git.savannah.gnu.org/cgit/emacs/org-mode.git עריכת הנתון בוויקינתונים
קטגוריה ניהול מידע אישי
orgmode.org
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

org-mode היא תוכנה ושפת סימון לעריכת מסמכים, תכנון והכנה לדפוס, אשר זמינה כהרחבה עבור עורך הטקסט החופשי GNU Emacs. התוכנה פותחה על ידי קרסטן דומיניק (Carsten Dominik) בשנת 2003.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כמקובל בעולם התוכנה החופשית (אנ'), במהלך השנים תרמו מפתחים רבים לשיפור והרחבת היכולות המקוריות של התוכנה, אשר במקור פותחה על ידי קרסטן לשימוש עצמי. מאז 2006 התוכנה מופצת כחלק מ-Emacs ומתוחזקת על ידי מפתחים אחרים, בתמיכת קהילת התוכנה החופשית.

בעקבות הפופולריות הרבה שלה, קובצי org החלו להיתמך במספר מערכות להכנת מסמכים לדפוס או לרשת האינטרנט[1][2] ובתוכנות אחרות מלבד Emacs, המאפשרות תצוגה או מניפולציה מוגבלת של קבצים שנכתבו בשפת סימון זו.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קבצים הנושאים את הסיומת org הם קובצי טקסט פשוטים בהם משולבות הוראות בשפת סימון מיוחדת לציון מתאר (לדוגמה, ראשי פרקים של מאמר או רשימת נושאים).

ההרחבה מיושמת כאוסף של פונקציות ייעודיות בשפת Emacs Lisp. באמצעות קיצורי מקשים ייעודיים ניתן לנווט ביעילות מרבית בתוך המסמך, להציג כותרות ברמות שונות, להסתיר או לחשוף חלקים של המסמך, לשנות רשימות תיוג ועוד.

על בסיס התמיכה הקיימת ב-Emacs, ניתן לכתוב קובצי org גם בעברית. ניתן להוסיף הוראות ליישור הטקסט לכיוון הרצוי על פי הצורך - הן לצורך תצוגה על גבי המסך, אבל גם בזמן הייצוא ייצוא לפורמטים אחרים.

תחביר הסימון הייחודי של org-mode נתמך כיום גם על ידי שירותי אירוח הקוד הפופולריים GitHub ו-GitLab.

ביצוע קוד ומחקר הדיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

מספר הרחבות ייחודיות נכתבו עבור Org-mode במהלך השנים, שהרחיבו את היכולות הבסיסיות שלה. org-babel (או פשוט "בבל") מאפשרת שילוב וביצוע קטעי קוד בטקסט וכך ניתן ליישם סגנונות אלטרנטיביים לפיתוח תוכנה, כמו קידוד משולב מלל בהשראת דונלד קנות'. התמיכה במחקר הדיר נסמכת אף היא על ״בבל״, ומספקת דרך לחזרה על חישובים באופן המבטיח תוצאות זהות - כפי שנדרש במחקר. "בבל" תומכת ביותר מ-70 שפות תכנות וסביבות ביצוע קוד.

ייצוא טקסט לפורמטים וסוגי מסמכים אחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אף שלא קיימות כיום תוכנות רבות התומכות באופן מלא בכל היכולות הטמונות בקובצי org, מדובר בשפת סימון פשוטה מאוד ולכן קל מאוד "לייצא" קבציים אלה לקבצים בפורמטים אחרים. ניתן למשל לייצא מסמך שנכתב בפורמט זה אל קובצי PDF, Office Open XML, docx, epub, או אפילו להמירם לשפות סימון אחרות, כמו Markdown, MediaWiki.

מאחר שמנגנון הייצוא המשולב ב-org-mode משוכלל ויעיל דיו, היא נפוצה מאוד בשימוש כתחליף קל משקל לשפת LaTeX. משתמשים המעדיפים לעשות זאת יכולים לכתוב קובצי org, בהם ניתן לשלב הוראות בסיסיות המיועדות לפענוח על ידי פרשני LaTeX, ובדרך זו להפיק מסמכי PDF ובהם הערות, מידע ביבליוגרפי, תמונות ועוד.

מאחר שתמיכה בשפת סימון זו כלולה כבר ב-Pandoc, ניתן למעשה לייצא קובצי org לכל הפורמטים הנתמכים על ידי Pandoc עצמה.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Dominik, Carsten (2010). The Org Mode 7 Reference Manual: Organize your life with GNU Emacs. With contributions by David O'Toole, Bastien Guerry, Philip Rooke, Dan Davison, Eric Schulte, and Thomas Dye. UK: Network Theory. p. 282. ISBN 978-1-906966-08-9. אורכב מ-המקור ב-2012-11-02. נבדק ב-2012-11-23.

מאמרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא Org-mode בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Hugo, gohugo.io, ‏2017-01-10 (באנגלית אמריקאית)
  2. ^ Pandoc, pandoc.org