Ziyuan

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תיאור לוויין מהדור הראשון (SBERS)

Ziyuan (בתרגום לעברית: משאב) היא סדרת לוויינים סינים מסוג חישה מרחוק. הלוויין הראשון שוגר בשנת 1999. מאז שוגרו לוויינים נוספים ומתוכננים שיגורים חדשים.

הסדרה כוללת שלושה דגמים:

  • Ziyuan -1. שיגורים החלו בשנת 1999. רוב הלוויינים של הסדרה היו בשימוש משותף של סין וברזיל בהתאם להסכם שיתוף פעולה SBERS שנחתם בין המדינות. משקל היה 1450 ק"ג והם נבנו בשנחאי. מכשירים שהותקנו על הלוויין סיפקו נתונים ברגישות של כ-20 מ'. בעקבות חתימה לתוספת להסכם בשנת 2019 שוגר לוויין חדש לטובת ברזיל. משקל של לוויינים מתקדמים מדור זה גדל לכ-2,000 ק"ג ופאנל סולארי היה נותן חשמל בהספק של כ-2300 וא"ט. הם היו מתוכננים לעבודה במשך שלוש שנים. בסך הכול מדגם זה שוגרו 10 לוויינים, כולל שיגור בודד שנכשל.
  • Ziyuan-2 היה בשימוש של מערכת הביטחון של סין. הלוויינים מסוגלים להגיע לרגישות של כ-2 מ'. השיגורים בוצעו בשנים 2002–2004. אורך חיים המתוכנן של הלוויין היה מספר שנים אך הם פעלו מעל ל-10 שנים מאז השיגור. לוויינים אלו הוחלפו על ידי לוויינים מסדרה Yaogan.
  • Ziyuan-3 בשימוש של משרד משאבי טבע של סין. משקלו גדל ל-2,630 ק"ג והוא נותן נתונים ברגישות של עד 2.5 מ'. זה הלוויין הסיני הראשון שמסוגל לתת נתונים בתלת-מימד וברזולוציה גבוהה. הלוויין הראשון שוגר בשנת 2012 לאחר פיתוח של מספר שנים. הוא מצויד בפאנל סולארי וסוללת מצברים. נכון לשנת 2023 מתוכן שיגור של הלוויין הרביעי.

כל הלוויינים שוגרו ממרכז שיגור הלוויינים טאיואן ופועלים במסלול מסונכרן-שמש.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]