ויקיפדיה:מיזמי ויקיפדיה/גרעיני המדע

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מיזם זה אינו פעיל

המדע הוא מאמץ ארוך, איטי ומתמשך של האנושות. למרות היותו מפעל כה כביר ניתן לזהות בו מספר נקודות אשר שינו את פניו וקידמו אותו. מטרת מיזם גרעיני המדע הוא להציג את הפירסומים האלו בכל תחום ידע ובמידת האפשר להפנות לתוכנם. מיזם זה יכלול בעתיד את עבודתיהם של אוקלידס ופרויד, איינשטיין ודארווין.

את הפירסומים נסדר ברשימות (יום הקטגוריות בוא יבוא) המאורגנות לפי תחום מדעי.

אוסף הפרסומים[עריכת קוד מקור]

עדיין חסרות רשימות פירסומים בתחומים חשובים כגון מתמטיקה, היסטוריה, תורת הספרות וכדומה. הרגישו חופשיים להוסיף רשימות חדשות.

המיזם יכול לשמש הן למחקר היסטורי של המדע והן כאוסף הפניות ראשוני שיאפשר לימוד תחום חדש. כך הקורא יוכל לגלות כי אב משותף לאדם ולקוף הוצע 100 שנים לפני דארווין לקרוא את המאמר המקורי על תורת היחסות.

אובייקטיביות[עריכת קוד מקור]

רשימה שכזו תהיה מן הסתם סובייקטיבית. כדי להימנע מכך ככל האפשר מומלץ לפעול לפי העקרונות הבאים:

  • מיון לפי תחומי משנה - אין טעם בויכוח מי יותר חשובה גאומטריה או תורת המספרים. הפירסומים יאורגנו לפי תתי תחומים ויופיעו אם הם חשובים לתת התחום.
  • כלל ה 90 אחוז - פירסום יחשב לחשוב אם 90 אחוזים מהעוסקים בתחום יחשיבו אותו לכזה. אין צורך לבצע סקרים - אינטואיציה תספיק.
  • סוגי חשיבות - פירסום יכול להיות פריצת דרך אך נטול השפעה. כדי למנוע ויכוחים על הגדרת החשיבות הוגדרו כמה סוגים שכל אחד מהם מספק. סוגי החשיבות הם יצירת נושא, פריצת דרך, מבוא,השפעה וראש הרשימה (להסבר קיראו אחת הרשימות). כמובן שמספר יצירות מופת הינן חשובות בכל אחד המימדים הללו.


רצוי לשים לב כי ציון שמות מדענים היא לא פחות סובייקטיבית מציון פועלם.

בין לאומיות[עריכת קוד מקור]

רשימות הפירסומים החלו הוויקיפדיה האנגלית ורשימות שם הרבה יותר מקיפות. דוגמה לרשימה מתקדמת היא הרשימה של מדעי המחשב. בוויקיפדיה הגרמנית יש רשימה בסוציולוגיה. כדאי להשתמש ברשימות אלו ולעדכן גם אותן במידת האפשר.

עניי עירך קודמים[עריכת קוד מקור]

למרות ההיבט הבין לאומי של הרשימה, ישנם פרסומים שהינן חשובים רק בהקשר הישראלי. דוגמאות לפרסומים כאלו הם מחקרים סוציולוגים על ישראל. יש להוסיף פרסומים כאלו לרשימה ולציין בחשיבותם שהיא מקומית.

שלבים בפיתוח[עריכת קוד מקור]

רשימות אינן רצויות בוויקיפדיה, ומסיבות טובות. למרות זאת רשימה היא דרך טובה לאסוף מידע על הפרסומים. המטרה הסופית צריכה להיות כתיבת ערך על כל אחד מהפרסומים ויצירת קטגוריות שיקשרו בין הפרסומים.

לכל שאלה בנידון אנא פנו אל APH. תודה מראש על עזרתכם.