מתלה כביסה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף חבל כביסה)
מתלה כביסה "קרוסלה"

מתלה כביסה הוא מתקן המשמש לייבוש כביסה רטובה. המתקן בנוי לרוב מחבלים, עליהם פורשים את הכביסה הרטובה ומעין שלד, עליו מתוחים החבלים. הכביסה מהודקת לחבלים באמצעות אטבי כביסה.

מיקום מיטבי למתלה כביסה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חבלי כביסה באיסלנד

מתלי כביסה חיצוניים מייבשים את הכביסה ביתר יעילות ככל שעצמת הרוח חזקה יותר במקום בו הם נמצאים. מאידך גיסא, חשיפה לגשם פוגעת בהתייבשות הכביסה. לכן המיקום המיטבי למתלה כביסה הוא סחוף רוחות, תחת גג.

דרישה נוספת היא מרחק של מתלה הכביסה מן הקרקע, כדי לאפשר תליית כבסים ארוכים.

הבט נוסף הוא קרני שמש ישירות. קרני שמש ישירות גורמות לדהייה של כביסה צבעונית, ולהלבנה של כביסה לבנה. עם התרבות הכבסים הצבעוניים, הפך מיקומו המיטבי של מתלה הכביסה למקום מוצל.

מתלי כביסה בחצרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כל השכונה תלתה כביסה. הולנד. 1959

עד שנות החמישים של המאה העשרים היו מתלי הכביסה הנפוצים עשויים מוטות מתכת הקבועים בחצרות הבתים. מוטות אלה, המיוצרים בצורת האות ח', הותקנו במרחק של מספר מטרים זה מזה, והגיעו עד גובה של כשני מטר - גובה המאפשר תליית מצעים. מתקנים אלה שימשו גם לשימושים צדיים, כגון משחק הסטנגה החיפאית.

מתקנים חלופיים היו חבלי כביסה המתוחים לאורכה ולרוחבה של החצר, כפי שניתן לראות בסרט "האחיות מגדלנה" אודות בתי-המחסה מגדלנה.

צורה נוספת של מתקן היא מתקן הקרוסלה: ציר מרכזי, שעליו צלב של מוטות כביסה. בין המוטות מתוחים כבלים, באופן המזכיר רשת של עכביש.

מתלי כביסה בבנייני דירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מתלה כביסה בבניין דירות
פסל אטב כביסה בפתח תקווה

עם המעבר לבנייני דירות והדוחק במקום לייבוש כביסה, נקבעו מתלי כביסה מעבר לחלונות הבתים. בתכנון מתקן חבלים לבניין דירות באים לידי ביטוי שיקולים סותרים שונים מאשר בתכנון מתקן חצר. מתלה כביסה לבית דירות צריך:

  • לאפשר תלייה של כמות גדולה ככל הניתן של כביסה.
  • לא לסכן את התולה בנפילה מן החלון לצורך התלייה.
  • לשמור על מרווחי אוויר בין הכבסים, כדי לאפשר התאיידות המים מהם.
  • עלות נמוכה של המתקן.
  • לאפשר שמירה על פרטיות בעלי הכביסה, אשר כביסתם מוצגת לכל עין בגובה רב.
  • לאפשר שמירה על מראה חזית הבניין.

לכן קיים מגוון עיצובים למתלי כביסה בבנייני דירות.

גלגלות[עריכת קוד מקור | עריכה]

החבלים עשויים להיות מקובעים למוטות (חבלים בודדים) או כרוכים סביב גלגלות (חבלים כפולים). קשירת חבלי הכביסה למתלים עצמם מוזילה את עלות המתקן, מכיוון שאין צורך לרכוש גלגלות וכמות כפולה של חבלים.

התקנת גלגלות מכפילה בפוטנציה את אורך החבלים, וכן מקלה על הגישה לכל אורך החבלים. באמצעות גלגלות ניתן לתלות כביסה גם על חבלי כביסה המתוחים בין שני חלונות שונים, או מתוחים מעבר לטווח הגעתו של אדם העומד בחלון. בפועל לא כל אורך החבלים הכפול ניתן לניצול, משום שדרוש מקטע חבל פנוי כדי להניע את הגלגלת. כמו כן, תליית כבסים על שני צידי הגלגלת מפריעה לזרימת האוויר בין הכבסים ומאטה משמעותית את התייבשותם. יש להקפיד על מתיחות מדויקת של החבלים: מתיחות גבוהה מדי תגרום לכך שהנעת הגלגלת תצריך מאמץ רב. מתיחות נמוכה מדי תגרום לכך שהחבלים העמוסים ייתלו נמוך מדי, ויסכנו את חייו של האדם התולה כביסה.

ניידות[עריכת קוד מקור | עריכה]

גלגלות החבלים עשויות להיות מקובעות למקום או ניידות. ניתן להקנות ניידות באמצעות מערכת גלגלות וחבלים אשר מכווצים את המרווחים שבין החבלים ומקרבים את חבלי הכביסה אל החלון. באופן זה ניתן להתקין חבלי כביסה רבים יותר ולהגיע אליהם בבטחה, אך עדיין לרווח אותם לאחר מכן כך שהרוח תחדור ביניהם.

אופן שונה של ניידות הוא ניידות של המתלים עצמם - ניתן להתקין את המתלים על ציר, כך שבעת התלייה סדורים החבלים בניצב לקרקע, ולאחר סיום תליית הכבסים המתלים עם החבלים מושכבים ומוחזרים למצבם הרגיל.

מסתורי כביסה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תפקידו של מסתור הכביסה להגן על פרטיות בעלי הכביסה מחד גיסא, ולהקנות אחידות למראה הבניין המשותף מאידך גיסא. עם זאת, מסתורי כביסה פגומים ושבורים מהווים פגיעה אסתטית בחזות הבניין בעצמם, ומסכנים את הדיירים ועוברי אורח.

מיקום מתלה הכביסה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מתלה כביסה חיצוני בבניין דירות ישן בימי החורף

בבנייני דירות ישנים יותר היו ממוקמים מתלי הכביסה מחוץ לאחד החלונות (או שניים מהם), לעיתים אף בחזית הבניין. מתלים אלו הותקנו פעמים רבות על ידי הדיירים עצמם. בבנייני רכבת נפוצה התקנת מסתורי כביסה על ידי הקבלן. מסתורים אלו אחידים בצורתם ומאפשרים אורך חבלים אורך.

בבניני דירות מודרניים, אשר מעוצבים בצורה בעלת שטח פנים גדול, ממוקמים בדרך כלל מתלי הכביסה בחלל קטן ייעודי לכך בתוך אחד הקפלים של היקף הבניין. מיקום זה מאפשר בדרך כלל אורך חבלים מוגבל מאוד. כמו כן, על פי רוב חולק מדחס המזגן המפוצל את הנפח עם הכבסים, ומונע תליית כבסים ארוכים כגון מצעים ומכנסיים. תצורה זו מעודדת גם קינון יונים, אשר מפריעים אף הם לנקיון הכבסים.

מגמת הקטנת השטח המוקצה לחבלי כביסה עולה בד בבד עם העלייה במידת השימוש במייבש כביסה.

מתלי כביסה ניידים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנות השבעים של המאה העשרים היה נפוץ מתקן פנימי למתיחת חבלי כביסה. ארבעה חבלים היו מגולגלים (ברווחים קבועים ביניהם) סביב ציר בעל קפיץ, וקצותיהם מחוברים למוט ברווחים מתאימים. הציר היה מותקן על קיר. כאשר היה צורך בתוספת חבלי כביסה פנימיים, היה ניתן למשוך את כל ארבעת חבלי הכביסה יחד, ולקבע את המוט על הקיר הנגדי. בסיום השימוש, היו החבלים נגללים חזרה בכוח הקפיץ.

בשנות התשעים של המאה העשרים החלה תפוצתם של מתקני כביסה מתקפלים, אשר כבליהם עשויים כולם מתכת. מתקני כביסה ניידים כאלה משמשים בתוך הבית (לפעמים הניחו מאווררים ליד המתקנים כדי לזרז את יבוש הכביסה), אך לעיתים קרובות הם משמשים גם מחוץ לבית (במרפסת או בגינה), כאשר מתלה הכביסה הקבוע אינו מתוכנן באופן העולה בקנה אחד עם צורכי הבית. אופן שימוש זה במתקן פוגע בייעודם של שטחי נוי והנאה בבית והופך אותם לשטחים תפקודיים.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מתלה כביסה בוויקישיתוף