יוביק (רומן)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יוביק
Ubik
מידע כללי
מאת פיליפ ק. דיק
שפת המקור אנגלית
סוגה מדע בדיוני
מקום התרחשות ציריך עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת התרחשות שנות ה-90 של המאה ה-20 עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה Doubleday
מקום הוצאה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הוצאה 1969
מספר עמודים 191
הוצאה בעברית
הוצאה מסדה
תאריך 1974
תרגום מלכה פרידמן
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יוּבּיקאנגלית: Ubik) הוא ספר מדע בדיוני מ-1969 מאת הסופר האמריקאי פיליפ ק. דיק. הוא נחשב לאחת מהיצירות המוערכות ביותר של דיק, וב-2010 הוכלל ברשימה שערך מגזין טיים של 100 הספרים הכי טובים מ-1923. בסקירת הספר עבור מגזין טיים, כתב הסופר לב גרוסמן על הספר שהוא "סיפור אימה מטלטל ואקזיסטנציאליסטי, סיוט שממנו אתה לא בטוח אף פעם אם התעוררת ממנו".[1] הספר עוקב אחר ג'ו צ'יפ, טכנאי העובד עבור ארגון רונצ'ייסטר, המציע שירותי-נגד ל"פסיונים", אנשים בעלי יכולות פסיונים כגון חזיית עתיד, קריאת מחשבות, טלקינזיס וכיוצא בזה. צ'יפ הוא טכנאי המסוגל לקבוע האם קיים פסיון בסביבה. בעולם בו הספר מתרחש, ישנם ארגוני פסיונים, אשר מציעים את שירותיהם של אנשים אלו, לכל צורך שיכול לעלות, ובפרט לטובת ריגול תעשייתי. בעקבות תאונה, ספק פיצוץ מכוון, ג'ו צ'יפ וחבריו מוכרחים להבין במהירות מה השתנה בעולם בו הם חיים, וכיצד לפתור את התעלומה שגורמת לכולם להיעלם ולמות מוות אלים.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1992, האנושות התיישבה בירח וכוחות פסיונים[2] הם נפוצים. גיבור הספר, ג'ו צ'יפ, הוא טכנאי שקוע בחובות, העובד עבור ארגון רונסייטר, ארגון של מתמידרים, אנשים בעלי יכולת ביטול של יכולות פסיוניות. צ'יפ מתפעל ציוד מכני שמסוגל לקבוע האם ישנה נוכחות של פסיונים ומהי מידת הכוח שלהם, והוא אחד מהבכירים בארגון רונסייטר. בנוסף אליו, יש בארגון רונסייטר אנשים עם יכולות טלפתיות, טלקינזיס וחיזוי עתיד, כל אלו יחד מסייעים ללקוחותיהם להבטיח את הפרטיות שלהם על ידי ביטול היכולות של פסיוניים שיכולים להימצא סביבם. החברה מנוהלת על ידי גלן רונסייטר ואשתו המנוחה אלן, שמצויה במצב של "חצי-חיים". זהו מצב של הקפאת גופה במיכל המאפשר לנפטרים יכולות הכרתיות לתקשורת, המוגבלים בפרקי זמן קצרים יחסית. בזמן שרונסייטר מתייעץ עם אשתו, הוא מגלה שהתודעה שלה נפרצת על ידי פולש בשם ג'ורי מילר, נער שמצוי אף הוא במצב של "חצי חיים" באותו "בית חיים" שאלן ממוקמת בו.

כשאיש עסקים נודע בשם סטנטון מיק שוכר את ארגונו של רונסייטר כדי שיבטיח את מפעליו בירח מפני ריגול תעשייתי, מרכיב רונסייטר צוות של 11 מאנשיו הטובים ביותר בתחומם, לרבות מגויסת חדשה בשם פט קונלי. בחורה מסתורית עם יכולת פסיונית ייחודית של ביטול אירועי ההווה על ידי חזרה לעבר ושינויו, אשר ג'ו צ'יפ בחן והזהיר את רונסייטר מפניה בשל חששו מיכולותיה החזקות. רונסייטר וצ'יפ, שני היחידים בחבורה שאינם בעלי יכולות פסיוניות, נוסעים יחד עם החבורה לירח, שם הם מגלים שהמשימה היא מלכודת שאורגנה ככל הנראה על ידי החברה הפסיונית של ריי הוליס, המתחרה העיקרי עם ארגונו של רונסייטר. פיצוץ של מטען פוצע אנושות את רונסייטר על המקום, מבלי לפגוע משמעותית בשאר. החבורה, בהובלתו של ג'ו צ'יפ, נסוגים במהירות לספינה שלהם, במירוץ נגד הזמן להביא את גופתו של גלן רונסייטר בזמן ל"בית החיים". הם מצליחים להכניס אותו למצב של "חצי חיים" במתקן שיש להם בחללית, אולם עם הגיעם ארצה מסתבר שאין ביכולתם ליצור שום קשר עם רונסייטר, ובלית ברירה, הם קובעים תאריך לקבורתו.

החל מזמן הפיצוץ, החבורה מתחילה לחוות שינויים מוזרים במציאות סביבם. חפצים רבים שהם נתקלים בהם הם ישנים יותר מכפי שהם אמורים להיות. חלק מהחפצים הם גרסאות מיושנות יותר של החפץ, כגון מעלית עם מפעיל מעלית בתוכה במקום שבו הייתה מעלית מודרנית או מכונית מדגם ישן במקום מכונית מדגם חדיש, כל החפצים נסוגים בזמן עד לנקודה בה הם מפסיקים את התדרדרותם בשנת 1939. במקביל, החבורה מוצאת את עצמה מוקפת בביטויים שונים לרונסייטר עצמו, כגון מטבעות עם הראש שלו. בנוסף למצב עניינים זה, החבורה מגלה שבפרקי זמן משתנים, חברים שונים מהקבוצה מתחילים להרגיש עייפים, אחר כך קר ולבסוף קמלים ומתים מוות מזוויע. ג'ו צ'יפ מנסה להבין את המצב החדש שהם מצויים בו ולפענח שני מסרים סותרים שהוא מקבל מרוסייטר עצמו. מסר אחד אומר שגלן רוסייטר עדיין חי והם כולם מתים, ואילו המסר השני טוען שהמסרים מרונסייטר כולם הוקלטו על ידו מראש לפני מותו. ההודעה האחרונה מפרסמת מוצר בשם "יוביק" שאמור לסייע למי שנמצא במצב ההתדרדרות שהחבורה מוצאת את עצמה בו, ולהחזיר את החפצים למצבם הרגיל. צ'יפ מסיק שהם כולם מתים ומחוברים יחד במצב של "חצי חיים" ומנסה ללא הצלחה להשיג "יוביק" כדי למנוע את מותו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יוביק בוויקישיתוף
  • יוביק, באתר OCLC (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ All-TIME 100 Novels פורסם ב-מגזין טיים ב-11 בינואר 2010
  2. ^ כוחות פסיוניים הם כוחות הקשורים ליכולות מוגבהות של התפיסה האנושית כגון: קריאת מחשבות, חיזוי עתיד, טלקינזיס, וכיוצא בזה)