המערכת הגבישית המונוקלינית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף מונוקליני)
המינרל אזוריט, דוגמה לגביש מונוקליני

בקריסטלוגרפיה המערכת הגבישית המונוקלינית או המערכת החד-נטייתית היא מערכת גבישית שהגבישים שבה הם בעלי יחידה בסיסית שאורכה, רוחבה ועובייה שונים זה מזה.

מערכת גבישית מוגדרת על ידי שלושה וקטורים או גם צירים (a‏, b ו-c) והזוויות ביניהם (α‏, β, ו-γ), כאשר כל זווית נמדדת במישור הניצב לציר והיא הזווית בין שני הצירים הנגדיים לאות, למשל α היא הזווית בין b ל-c. במערכת המונוקלינית כל שלושת הווקטורים הם באורך שונה (a ≠ b ≠ c), בדומה למערכת הגבישית האורתורומבית, אבל בשונה ממנה שתיים משלוש הזוויות שביניהם בלבד הן זוויות ישרות. (90° = β ≠ 90° α, γ). הפאון הנוצר במצב זה הוא מקבילון. זוהי המערכת הגבישית הנפוצה ביותר, שליש מכלל המינרלים שייך למערכת זו.

בסריג המונוקליני ייתכן ציר סימטריה אחד בזווית של 180° (שתי פעולות סיבוב על מנת לקבל אוריינטציה זהה), ומישור סימטריה (מישור המחלק את הגביש לשני חלקים שכל אחד הוא בבואת ראי של החלק השני) אחד. במערכת הגבישית המונוקלינית כלולים 13 חבורות סימטריות מרחביות, שני סריגי בראבה ושלוש חבורות סימטריות נקודתיות.

שני סריגי בראבה הכלולים במערכת הגבישית המונוקלינית הם: מונוקליני פשוט, ומונוקליני ממורכז בסיס כפי שמופיע בשרטוט להלן:

מונוקליני פשוט מונוקליני
ממורכז בסיס
מונוקליני, פשוט מונוקליני, ממורכז

שלוש החבורות הסימטריות הנקודתיות הכלולות במערכת הגבישית המונוקלינית הן:

  • החבורה המונוקלינית הרגילה[1] - החבורה הסימטרית ביותר. חבורה זו מאופיינת על ידי ציר סיבוב אחד (שהוא גם אחד מצירי המערכת), ומישור סימטריה אחד המאונך לציר הסיבוב. חבורה זו מכילה כ-1,100 מינרלים, והיא חבורת הסימטריות הנקודתית המכילה את המספר הרב ביותר של מינרלים.
  • החבורה המונוקלינית ההמימורפית[2] – חבורה זו מאופיינת על ידי ציר סיבוב אחד בלבד. צורת הגבישים המשתייכים לחבורה זו היא המימורפית[3], כלומר לשני קצות הגביש תהיה צורה שונה. חבורה זו מכילה 70 מינרלים, ובנוסף מתגבשים בתצורה זו תרכובות אורגניות כדוגמת סוכרוז וחומצה טרטרית.
  • החבורה המונוקלינית ההמיהדרלית[4] - בחבורה זו יש מישור סימטריה אחד בלבד. גביש בחבורה זו זה מסתיים בצורה דמוית כיפה. חבורה זו מכילה 40 מינרלים.

הטבלה הבאה מפרטת את שלוש החבורות על פי הסימונים המקובלים בקריסטלוגרפיה: סימון הרמן-מוגן וסימון שנפליס.

שם הרמן-מוגן שנפליס חבורות סימטריה מרחביות דוגמה
מונוקליני רגיל C2h גבס, אורתוקלז, נציץ
מונוקליני המימורפי C2 האלוטריציט
מונוקליני המיהדרלי C1h אנטיגוריט

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Hurlbut, Cornelius S.; Klein, Cornelis, 1985, Manual of Mineralogy, 20th ed., pp. 64 - 65, ISBN 0-471-80580-7

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ באנגלית monoclinic normal או גם The Prismatic Class, המחלקה הפריזמטית
  2. ^ באנגלית monoclinic hemimorphic או גם The Sphenoidal Class, המחלקה של היתדון
  3. ^ מיוונית חצי צורה
  4. ^ באנגלית monoclinic hemihedral, או גם The Domatic Class, מחלקת הכיפות. המיהדרלי (hemihedral – מיוונית חצי פאות) הוא גביש המכיל רק חצי מכמות הפאות הנדרשות למקסימום הסימטריה של המערכת לה הוא משתייך.