לדלג לתוכן

משתמשת:Halperin3389/מפרץ (סוסים)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך ללא מקורות
בערך זה אין מקורות ביבליוגרפיים כלל, לא ברור על מה מסתמך הכתוב וייתכן שמדובר במחקר מקורי.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה. (2 בפברואר 2024)
ערך ללא מקורות
בערך זה אין מקורות ביבליוגרפיים כלל, לא ברור על מה מסתמך הכתוב וייתכן שמדובר במחקר מקורי.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה. (2 בפברואר 2024)
סוס מפרץ בעל רעמה, זנב, רגליים וקצוות אוזניים בצבע שחור

מפרץ הוא צבע של מעיל פרווה של סוסים, המאופיין בצבע חום-אדמדם או חום עם רעמה, זנב, קצוות האוזניים והאזורים התחתונים של הרגליים בצבע שחור. מפרץ הוא אחד מצבעי הפרווה הנפוצים ביותר אצל זני סוסים רבים. האזורים השחורים של מעיל פרווה של סוס מפרץ נקראים 'נקודות שחורות', ובלעדיהן, סוס הוא אינו סוס מפרץ. הנקודות השחורות עלויות להיות מכוסות לפעמים בסימנים לבנים, אך סימנים כאלה אינם משנים את סיווגו של הסוס. גזע הסוסים שמעיל המפרץ נפוץ בו ביותר הוא הקליידסדייל.

ורציות צבע[עריכת קוד מקור | עריכה]

לסוסי מפרץ עור שחור ועיניים כהות למעת העור מתחת לסימנים, שהוא ורוד. הפיגמנט במעיל של סוס מפרץ, ללא קשר לגוון, עשיר מאוד, זה גורם לפרוותם לנצנץ בשמש אם מטפלים בהם כראוי, אם כי, דבר זה לא תמיד קורה, גם אם מטפלים בסוס כראוי. לאזורים האדומים במעיל מפרץ יש לרוב שיער דו גוני, שאם גוזרים אותו (כמו בעת גזירות גוף לסוסי מופע) זה עלול לגרום לסוס להראות בהיר יותר, כגון בצבע כתום-זהוב עמום. אם כי, ברגע שהשיער יצמח חזרה הסוס יחזור לצבעו המתאים. תופעה זו קשורה לגנטיקה המייצרת צבע אדום אצל סוסים, אך בדרך כלל תופעה זו לא מופיעה אצל סוסים בגווני מפרץ כהים.

הגוונים החיוורים ביותר, שאין להם מינוח ספציפי באנגלית, נקראים מפרצים פראיים. מפרצים פראיים הם מפרצים אמיתיים עם מעיל פרווה אדמדם מלא פיגמנט ורעמות וזנבות שחורות.

עמימות של ''חום''[עריכת קוד מקור | עריכה]

משתמשים במונח ''חום'' לתיאור מפרצים כהים. קיים יותר מגוון גנטי אחד שגורם למעיל פרווה להכהות. לכן, השימוש במונח 'סוס חום' עלול היות מעורפל.

השפעת הגן האפור[עריכת קוד מקור | עריכה]

יש סייחים שנולדים בצבע המפרץ, אך נושאים את הגן האפור, כך שפרוותם תהפוך אפורה ככול שיתבגרו. לסייח שעומד להיות אפור חייב להיות הורה אפור אחד. סייחים מסוימים הנושאים את הגן האפור עשויים להיוולד עם שערות לבנות סביב העיניים, הלוע ואזורים אחרים בעלי שיער דק, אך ייתכן שאחרים לא יראו סימני האפרה עד גיל מספר חודשים.

מקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

צבע מעיל הסוסים העתיק ביותר הידוע לנו הוא 'מפרץ דאן', צבע שזוף עם רעמה, זנב, פס גב ורגליים תחתונות בצבע שחור. לרגליים עשויות להיות לפעמים פסים שחורים דמויי זברה.

גוונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לגן המפרץ יש גוונים רבים וחלקם שונים אחד מהשני, אך כולם חולקים את גן המפרץ, בניהם,

-מפרץ שמפנייה ענבר

-מפרץ דאן

-מפרץ רואן

-מפרץ הכסף

-מפרץ דם

-מפרץ פראי

-מפרץ חולי

-מפרץ זהוב

-מפרץ פינטו

-מפרץ עור-ברווז

-מפרץ מהגוני

-מפרץ קופר

-מפרץ רגיל

-מפרץ שחור

-מפרץ מנומר

מפרץ זהוב הוא סוג המפרץ הבהיר ביותר, בעוד מפרץ שחור הוא הכהה ביותר, מעיל הפרווה בצבע מפרץ שחור הוא אינו שחור לגמרי, אך נראה שחור מרחוק, או לעין של רוכבים ללא ניסיון. מפרץ זהוב עלול לבלבל אנשים גם הוא, מכיוון שדומה מאוד אל גן השמנת של סוסים, אך רעמתו כהה, ולכן פשוט מאוד להבחין בניהם.

אמונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפי אמונה פופולרית סוסי המפרץ הם מהירים חזקים ונאמנים יותר מסוסים אחרים, אך מפרץ הוא רק צבע מעיל הפרווה של סוס ותכונות אלא תלויות בגזע.

הערות[עריכת קוד מקור | עריכה]

גן המפרץ אינו מופיע אצל גזע סוסים מסוים ואינו סוג של סוס, זהו גן הצובע את פרוותו של סוס בצבע המפרץ, לכן יכול להופיע אצל זנים שונים.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סוס מפרץ מתחרה
ציור של סוס מפרץ
סוס מפרץ הגורר כרכרה
סוס בעל מעיל פרווה בצבע מפרץ
סוס מפרץ רועה