משתמש:Lior moss/טכנאי נשק וצריח תומ"ת (תותח מתנייע)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

התומ"ת[עריכת קוד מקור | עריכה]

תומ"ת או בשמו המלא תותח מתנייע הינו רכב קרבי משוריין המורכב מקנה ארטילרי המותקן על תובה זחלית המאפשרת לו כושר התניידות. תותחים מתנייעים מהווים כיום את רובו המוחלט של המערך הארטילרי של חיל התותחנים הישראלי. ישנם שלושה דגמים שונים של תומ"תים:"רוכב", "דוהר" ו"דורס" מתוצרת אמריקאית, כאשר היום נעשה שימוש בעיקר בדגם המתקדם "דורס" אשר נכנס לחייל התותחנים בשנת 2004. לתומ"תים שבשירות חיל התותחנים יש תותח מסוג הובציר 155 מ"מ.

תפקידים במערך הנפרס[עריכת קוד מקור | עריכה]

תפקיד טכנאי נשק וצריח תומ"ת הוא לבצע פעולות אחזקה מונעת ואחזקת שבר במערכות הירי והנשק המשמשים את סוללת התותחנים. ישנם שלושה תפקידים שונים התאם לשיבוץ הטכנאי: 1. בגדוד / בית ספר לתותחנים: שמירה על כשירות מבצעית של התותח המתנייע (תומ"ת), בתחום מערכות הנשק והירי. ביצוע טיפולי שגרה למערכות וביצוע איתור ותיקון תקלות, בין היתר בפעילויות של ביטחון שוטף (בט"ש) ואימונים.

2. בסדנה / אגד אחזקה: ביצוע טיפולים יזומים וקבועים על גבי התומ"תים. בדיקות כיולים, איתור ותיקון תקלות, הסרה והתקנה וביצוע שיגרת טיפולים.

3. ביחידת מחסני חירום (ימ"ח): טיפולים יזומים וקבועים על גבי התומ"תים שמגיעים לימ"ח / למט"א (מרכז טיפולים אוגדתי).

הקורס[עריכת קוד מקור | עריכה]

מידע כללי[עריכת קוד מקור | עריכה]

משך הקורס הוא כשישה שבועות בבה"ד 20 בעיר הבהדים. בקורס לומדים חומר תיאורטי על התומ"ת כמו כן מתנסים בעבודה מעשית על הכלי ולמדים לבצע טיפולי דרג ב' שונים באופן מעשי. השיעורים התיאורתיים מועברים בכיתות ממוזגות מול מחשבים והשיעורים המעשיים מתבצעים בסדנאות חדישות.

תכני הלימוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

1. מבוא: מושגים בסיסים ועקרונות פיזיקאליים במערכות תותח ומערכות הקנה והצידוד, מערכות הידראוליות ומתקוני הצריח, בטיחות.

2. מערכות הידראוליות: מערכת הכוח, עקרונות ההידראוליקה ומערכות הצידוד וההגבהה.

3. מתקוני צריח: חלונות בצריח, כוורת פגזים, מושבי צוות, מתקונים.

4. תפעול מערכות צריח בתומ"ת: מכלול קנה, מערכת סדן, מערכת רתיעה, מערכת צידוד, מערכת הידראולית, מערכת נגח, מתקוני צריח, חשמל בצריח.

5. הסרה והתקנת מכלולים במערכות צריח בתומ"ת וביצוע שגרת טיפולים.

לאחר הקורס[עריכת קוד מקור | עריכה]

בזמן הישרות הסדיר החיילים מעמיקים בנושאי מערכות הנעה, מערכות חשמל, טנקי מרכבה. לאחר כשנה חוזרים החיילים לבה"ד 20 על מנת לבצע קורס 09.