נושא (מוזיקה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף נושא מוזיקלי)

במוזיקה, נושא או תֶּמָה הוא המלודיה הראשונית או היסודית ביצירה מוזיקלית. על פי ה-Encyclopédie Fasquelle (מישל 1958-61), "כל יסוד, מוטיב, או קטע מוזיקלי שנובעת ממנו וריאציה כזו או אחרת נעשה בכך לנושא".

הסבר[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר הצגת הנושא הראשי, עשויה להופיע מלודיה שנייה, המכונה לעיתים נושא נגדי או נושא משני.

בפוגה בשלושה קולות, הנושא הראשי מוצג שלוש פעמים בשלושה קולות שונים - סופרן, אלט ובס - או בווריאציה כזאת או אחרת של סדר זה. בפוגה בארבעה קולות, הנושא הראשי מוצג ארבע פעמים.

מוטיב היא תבנית מלודית קצרה החוזרת שוב ושוב ועשויה לשמש לבניית נושא.

לייטמוטיב הוא מוטיב או נושא המתקשר עם אדם, מקום או רעיון.

לשינויים ותהליכים נושאיים יש במקרים רבים חשיבות מבנית ותאורטיקאים כמו רודולף רטי יצרו אנליזה על סמך פרספקטיבה תמאטית טהורה. פרד לרדאל מתאר יחסים תמאטיים כ"אסוציאטיביים" ומכאן מחוץ להיקף האנליזה שלו, הקוגניטיבית ביסודה.

מוזיקה ללא נושאים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מוזיקה ללא נושאים, או ללא נושאים בני-זיהוי, חוזרים ומתפתחים, נקראת אתמאטית. דוגמאות למוזיקה כזאת כוללות את היצירות שקדמו לשיטת שנים-עשר הטונים או היצירות האטונליות המוקדמות של ארנולד שנברג, אנטון וברן ואלבן ברג. כדברי שנברג: "בשכרון התלהבותי משחרור המוזיקה מכבלי הטונאליות, חשבתי שאמצא עוד חירות ביטוי. למעשה... האמנתי, שעכשיו תוכל המוזיקה לוותר על מאפיינים מוטיביים ואף על פי כן להישאר לכידה ומובנת."

מוזיקה המבוססת על נושא אחד היא מונותמאטית ואילו מוזיקה המבוססת על נושאים אחדים היא פוליתמאטית. לדוגמה, רוב הפוגות הן מונותמאטיות ורוב היצירות הכתובות בצורת סונאטה הן פוליתמאטיות.(רנדל 2002, עמ' 429).

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Michel, François (ed). (1958–61). Encyclopédie de la musique, 3 vols. Paris: Fasquelle. (Cited in Nattiez 1990.)
  • Nattiez, Jean-Jacques (1990). Music and Discourse: Toward a Semiology of Music (Musicologie générale et sémiologue, 1987). Translated by Carolyn Abbate (1990). ISBN 0-691-02714-5.
  • Randel, Don Michael (ed.) (1999). The Harvard Concise Dictionary of Music and Musicians. Cambridge, Mass.: Belknap Press. ISBN 0-674-00978-9.
  • Schoenberg, Arnold (1975). "My Evolution", in Style and Idea: Selected Writings of Arnold Schoenberg,, edited by Leonard Stein, translated by Leo Black, 88. London: Faber. ISBN 0571097227

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא נושא בוויקישיתוף