ספיד (משחק קלפים)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

משחק הקלפים ספיד המכונה גם ספידי הוא משחק לזוג שחקנים (או יותר). מטרת המשחק היא להיפטר מכל הקלפים, לפני שהיריב עושה זאת.

חלוקה וסידור התחלתי[עריכת קוד מקור | עריכה]

כל שחקן מקבל מחצית מחפיסת קלפים אחת. אם משחקים עם שתי חפיסות, כל שחקן מקבל חפיסה. סידור הקלפים הוא משמאל לימין. כל שחקן מניח חמש ערימות קלפים בסדר הבא:

  • ערימה ראשונה (קלף אחד) - קלף אחד גלוי (עם הפנים כלפי מעלה).
  • ערימה שנייה (שני קלפים) - קלף אחד גלוי ומתחתיו קלף אחד לא גלוי (עם הפנים כלפי מטה).
  • ערימה שלישית (שלושה קלפים) - קלף אחד גלוי ומתחתיו שני קלפים לא גלויים.
  • ערימה רביעית (ארבעה קלפים) - קלף אחד גלוי ומתחתיו שלושה קלפים לא גלויים.
  • ערימה חמישית (חמישה קלפים) - קלף אחד גלוי ומתחתיו ארבעה קלפים לא גלויים.

הנחיות:

  • אם יש שני קלפים גלויים (או יותר) מאותו סוג, מניחים אותם זה על גבי זה באחת הערימות והופכים את הקלף עליון בערימה/ות האחרת/ות.
  • אם אחד הקלפים (או יותר) הגלויים הוא ג'וקר (וגם מלך, בגרסה נוספת של המשחק), מניחים אותו בערימה נפרדת (שישית).
  • כאשר יש שלישייה המפסיד לוקח את השלישייה[דרושה הבהרה]

מהלך המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שסודרו הקלפים כאמור לעיל, כל שחקן מניח קלף במרכז זה לצד זה, כך שלכל שחקן יש "קופה" משלו. לאחר מכן מתחילים השחקנים להניח קלפים על השניים שנפתחו על פי החוקיות הבאה - על הקלף להיות עוקב או קודם לעליון שבמרכז. אין תורות במשחק, כל אחד מניח את הקלפים במהירות האפשרית (מכאן שמו: "ספיד" - מהירות באנגלית). כאשר מניח השחקן קלף הוא רשאי לפתוח (להפוך לגלוי) את העליון בערימה ממנה נלקח הקלף המונח. כאשר נגמרת אחת הערימות שבראשות השחקן הוא רשאי לקחת את אחד הגלויים ולצור ערימה חדשה, וכך לגלות את הבא בתור באחת הערימות המלאות. כמו כן, במקרה שהשחקן פותח קלף, והקלף זהה לקלף בערימה אחרת, הוא רשאי להעביר את הקלף לערימה השנייה עם הקלף הזהה ולפתוח קלף נוסף.

כאשר אחד השחקנים מסיים את קלפיו הוא צריך ״ללחוץ״ על אחת הערימות מבין הערימות שבמרכז (עליהן הונחו הקלפים) בלי לבדוק את הגובה שלהן במטרה לבחור את הערימה הקטנה ולצרף אותה לקופה שבימינו כך נמשך המשחק מספר סיבובים עד אשר לאחד השחקנים נגמרים כל הקלפים ובמקרה זה בסוף הסיבוב על השחקן ללחוץ על המקום שבו הונחה הערימה מלפני כן (שעכשיו היא מקום ריק) ובכך לנצח במשחק (כולם או מונחים במרכז בתום הסיבוב או אצל יריבו).

אם לשחקן אין מספיק קלפים לסידור מלא בתחילת הסיבוב הוא מסדר על פי אותה מתכונת עד לשלב שבו נגמרים הקלפים. כל הקלפים העליונים גלויים.

אם לשני השחקנים אין יותר תנועות אפשריות על פי החוקיות, כל אחד מהם מניח במקביל קלף מן הקופה על הערימה שלו וממשיכים במשחק. אם לאחד השחקנים יש קלף והוא לא רוצה להניח אותו על הקופה שנוצרה אי אפשר לפתוח קלף חדש.

בגרסה עם הג'וקרים, מותר לשים את הג'וקר על כל קלף, ועליו מותר לשים כל קלף.

בגרסה נוספת של המשחק, כאשר רק שני קלפים של השחקן גלויים הוא רשאי לקחת אותם אל ידו, ובכך להסתיר אותם משאר המשתתפים (רק אם אין לשחקן עוד קלפים לפתוח).

ניתן לשחק שבמקרה ולשחקן יש שלושה קלפים של אותו מספר הוא יכול לשרוף אותם[דרושה הבהרה]. השחקן לא חייב לשרוף את הקלפים זו בחירתו האישית.

לפי החוקים, כל שחקן רשאי לשים רק קלף אחד ביד אחת. כלומר, אסור לשחק בשתי ידיים, וכן אסור להחזיק יותר מקלף אחד ביד.

ספיד סיני[עריכת קוד מקור | עריכה]

גרסה נוספת של המשחק נקראת ״ספיד סיני״. בגרסה זו פותחים בתחילת המשחק רק 4 קלפים שפניהם כלפי מעלה (פתוחים), בלי קלפים תחתיהם. הצמצומים בין הקלפים הזהים וכן עם הג'וקר הם כמו בספיד הרגיל. במהלך המשחק שומרים כל הזמן על 4 ״קופות״ פתוחות, והמנצח הוא הראשון שגמר את קלפיו (השאר כמו בספיד הרגיל).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]