קובץ:Railway bridge along the First World War from Beersheba to the Sinai desert at Azuz 13.JPG

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

לקובץ המקורי(4,000 × 3,000 פיקסלים, גודל הקובץ: 3.47 מ"ב, סוג MIME‏: image/jpeg)

ויקישיתוף זהו קובץ שמקורו במיזם ויקישיתוף. תיאורו בדף תיאור הקובץ המקורי (בעברית) מוצג למטה.

תקציר

תיאור
עברית: הגשר התורכי שנבנה במלחמת העולם הראשונה לעבר החזית בחצי האי סיני

הגשר נשאר יציב עד עצם היום הזה

מעליו עובר כביש תיקני
תאריך יצירה
מקור נוצר על־ידי מעלה היצירה
יוצר Daniel Ventura
מיקום המצלמה30° 47′ 42.8″ N, 34° 28′ 05.83″ E Kartographer map based on OpenStreetMap.תמונה זו ותמונות נוספות במיקום: OpenStreetMapinfo

בעקבות ההוראה של ג'מאל פאשה לכבוש את תעלת סואץ מידי הבריטים הועלה לראשונה הצורך ברכבת שתגיע לדרום ארץ ישראל. הטורקים הטילו את משימת תכנון הרכבת אל תעלת סואץ על היינריך מייסנר, מהנדס גרמני שעבד עם השלטון הטורקי וזכה לתואר המכובד פשה. מייסנר שינה את תואי המסילה החדשה. לפי התוכנית המקורית המסילה שהחלה בעפולה ועברה בהרי השומרון וסלילתה נעצרה בשדה ליד סילת א-ד'אהר בהרי השומרון .

הפסקת הסלילה בשנת 1912 נגרמה בשל דרישת הצרפתים, שעדין לא היו במצב מלחמה עם הטורקים, כתגובה לבקשה של האימפריה העות'מאנית לעזרה כספית: שמיטת חובות ורשות לגייס הון בצרפת. צרפת היתנתה זאת, בין השאר בהפסקת הבנייה של מסילה זו שיעדה היה ירושלים ‏‏ [2]. חששם היה שהמסילה החדשה תתחרה עם המסילה הקיימת של חברה צרפתית בין יפו לבין ירושלים. ולבסוף הוחלט על המשך הבניה ואז נחצבה המנהרה. במשך תקופה של 11 חודש, הושלמה מסילת הברזל עד באר שבע באורך כולל של 165 ק"מ.

כאשר המסילה הגיעה לתחנת הרכבת בסבסטיה, מעט דרומית ממנה, ליד הכפר הערבי דיר שרף, נבנה סעיף מהמסילה לשכם ומשם היה מתוכנן להסלל עד ירושלים. וכך לחבר את ירושלים לעבר הירדן המזרחי באמצעות רכבת העמק ומסילת הרכבת החיג'אזית עד המקומות הקדושים לאסלאם בחצי האי ערב.

המסילה המשיכה לאחר יציאתה מתחנת סבסטיה בנתיב חדש לטול כרם, דרך בקעת נחל שכם. שרידים של הסוללה, עמודי קו הטלגרף שליוו אותה וכן מעברים על פני הנחל של מסלול הרכבת [3] נראו עוד בבירור בשנים הראשונות לאחר מלחמת ששת הימים בשנת 1967.

מטול כרם נבנתה המסילה המזרחית לואדי צארר, אל-פאלוג'ה היום מערבית מצומת הדרכים "צומת פלוגות" בין אשקלון לבין קרית גת, משמר הנגב של היום ולבאר שבע. באוקטובר 1915 הגיעה מסילת הרכבת לבאר שבע בה שכן המרכז הלוגיסטי של הצבא הטורקי בדרום הארץ, בו נעשו ההכנות למסע לחצי האי סיני בדרך לניסיון ההשתלטות על תעלת סואץ וחסימת המעבר הבריטי למושבת הכתר, הודו.

כשלונם לכבוש את התעלה שמונה חודשים קודם לא רפה את ידי הטורקים ובמסגרת ההכנות הלוגיסטיות לניסיון נוסף בנו גשר על נחל באר שבע והמשיכו את בניית המסילה דרך ביר עסלוג', (שרידי גשר וסוללות הרכבת נראים במקום) עד לנחל לבן ובמאי 1916 הגיעה המסילה לניצנה, מקום מושבה של המפקדה הטורקית האזורית. משם המשיכה המסילה כ-17 ק"מ נוספים עד עזוז, בארותיים, שם חצתה את הגבול לסיני והגיעה עד היישוב הערבי קציימה הוא קוסיימה כ- 30 ק"מ מעזוז - התחנה הסופית של הרכבת האורכית, אשר תחנתה הראשונית הייתה דמשק.

גשר הרכבת התורכית למדבר סיני מימי מלחמת העולם הראשונה גשר מסילת הברזל ממלחמת העולם הראשונה בתוואי מבאר שבע למדבר סיני ליד הישוב עזוז - 17 ק"מ דרומית מניצנה, 30 ק"מ מהיעד הי קוסיימה

רישיון

אני, בעל זכויות היוצרים על עבודה זו, מפרסם בזאת את העבודה תחת הרישיון הבא:
w:he:Creative Commons
ייחוס שיתוף זהה
הקובץ הזה מתפרסם לפי תנאי רישיון קריאייטיב קומונז ייחוס-שיתוף זהה 4.0 בין־לאומי.
הנכם רשאים:
  • לשתף – להעתיק, להפיץ ולהעביר את העבודה
  • לערבב בין עבודות – להתאים את העבודה
תחת התנאים הבאים:
  • ייחוס – יש לתת ייחוס הולם, לתת קישור לרישיון, ולציין אם נעשו שינויים. אפשר לעשות את זה בכל צורה סבירה, אבל לא בשום צורה שמשתמע ממנה שמעניק הרישיון תומך בך או בשימוש שלך.
  • שיתוף זהה – אם תיצרו רמיקס, תשנו, או תבנו על החומר, חובה עליכם להפיץ את התרומות שלך לפי תנאי רישיון זהה או תואם למקור.

כיתובים

נא להוסיף משפט שמסביר מה הקובץ מייצג

פריטים שמוצגים בקובץ הזה

מוצג

30°47'42.796"N, 34°28'5.826"E

היסטוריית הקובץ

ניתן ללחוץ על תאריך/שעה כדי לראות את הקובץ כפי שנראה באותו זמן.

תאריך/שעהתמונה ממוזערתממדיםמשתמשהערה
נוכחית17:38, 13 באוקטובר 2014תמונה ממוזערת לגרסה מ־17:38, 13 באוקטובר 2014‪3,000 × 4,000‬ (3.47 מ"ב)Daniel VenturaUser created page with UploadWizard

מטא־נתונים