קיר נושא עומס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף קיר נושא)
קורת עץ הותקנה כדי להחליף קיר נושא בקומה הראשונה של בניין בן שלוש קומות.
מגדל ויליס בשיקגו משתמש באגד של מבני מסגרות מפלדה.

קיר נושא עומס או קיר נושא הוא קיר המהווה רכיב מבני (אנ') פעיל במבנה, התומך את משקל הרכיבים שמעליו, ומעביר דרכו את משקלם בתוספת משקלו לרכיב התומך אותו עד יסודות המבנה מתחתיו ומשם אל הקרקע.

קירות נושאי עומס הם אחת מצורות הבנייה המוקדמות ביותר.[1] הפיתוח של תמיכות דואות באדריכלות הגותית אפשרה למבנים לשמור על חלל פנימי פתוח, תוך העברת משקל רב יותר לתמיכה במקום לקירות נושאים מרכזיים. קתדרלת נוטרדאם היא דוגמה למבנה הבנוי בשיטת קירות נושאי עומס עם תמיכות דואות.[2] קירות נושאי עומס נפוצים ביותר במבני מגורים הנבנים בשיטת הבנייה הקונבציונלית. בראשית עידן גורדי השחקים, התבררו חסרונותיה של בנייה בשיטה זו. על מנת להעביר עומס כה רב ליסודות, על הקירות בקומות התחתונות להיות כה עבים עד שלא נשאר חלל פנימי לשימוש. כמו כן, פתיחת חלנות ודלתות מוגבלת בגודל. הודות לצמיחתה המואצת של תעשיית הפלדה, פותחה מערכת מסגרות פלדה נושאות מתאימה יותר להעברת עומסים, שתוכננה לראשונה על ידי ויליאם לה ברון ג'ני, והמגבלות של בניית קירות נושאי עומס בבניינים גדולים, הביאו לירידה בשימוש השיטה במבנים מסחריים בקנה מידה גדול.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיר נושא עומס או קיר נושא הוא קיר המהווה רכיב מבני פעיל של בניין - כלומר, הוא נושא את משקלם של האלמנטים הנסמכים עליו על ידי העברת משקלם ליסודות המבנה.[3] החומרים המשמשים לרוב לבניית קירות נושאי עומס בבניינים גדולים הם בטון, בלוקים (אנ') או לבנים. לעומת זאת, קיר מסך אינו מספק תמיכה מבנית משמעותית מעבר למה שדרוש כדי לשאת את משקלו העצמי או להעביר עומסי רוח לקיר נושא או רכיב מבני אחר.[4]


ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Montaner, Carme (2021-03-31). "8º Simposio Iberoamericano de Historia de la Cartografía. El mapa como elemento de conexión cultural entre América y Europa. Barcelona, 21 y 22 de octubre del 2020". Investigaciones Geográficas (104). doi:10.14350/rig.60378. ISSN 2448-7279. S2CID 233611245.
  2. ^ Mendes, Gilmar de Melo (2012). El equilibrio de la arquitectura organizativa desde el enfoque de agencia: estudio de un caso (Thesis). Universidad de Valladolid. doi:10.35376/10324/921.
  3. ^ "How to Identify a Load-Bearing Wall". Lifehacker. Retrieved 2020-06-26.
  4. ^ "Load-bearing wall". www.designingbuildings.co.uk. Retrieved 2020-06-26.