משתמש:PostMan

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

כבר כמה ימים שאני שוהה כאן, במרחב הוויקיפדי, מנסה להתערות בחיי הקהילה שיש כאן.

הוויקיפדיה היא מרחב מזמין ומהנה לכתיבה. עלי להודות - אני נהנה (מאוד!) מכתיבה ועריכה של ערכים. המערכת הטכנולוגית היא תענוג שלא יסולא בפז, הפוטנציאל עצום וכמות הידע הגולמי שיש כאן, מצדיקים את התואר "אנציקלופדיה". יש המון עבודה שצריכה להיעשות, אבל בסופו של דבר, המיזם הזה יכול היה להיות משהו גדול בהרבה ממה שהוא באמת.

הוויקיפדיה איננה מרחב מזמין לכותבים חדשים. זו תחושת הבטן שלי, שבוססה מספר פעמים. ה"חדשים" כאן נתקלים בחשדנות ובחוסר חביבות משווע, וזוכים לטבילת אש לא נעימה בשדה הקוצים הזה, שבוער ובוער בדיונים סוערים יותר ופחות. יצאתי לרגע להרגע במזנון, שם מצאתי עוד מלחמות ומריבות, שנאה שיכולה להספיק לחודשים ארוכים של מריבות. הבסיס ענייני ומקצועי, אבל תוך שלוש דקות וחצי הכל הפך להיות משהו אישי. עלבונות, השמצות, מילות גנאי. כמשקיף זה עורר בי קבס, ובוודאי שאיני רוצה להיות שם בעצמי, בעוד חודשיים-שלושה.

הוויקיפדיה איננה מרחב מזמין לכותבים אקדמאים. מעיון זריז גיליתי שבעוד שהמדעים המדוייקים זוכים כאן לחסינות מפני בורותו של ההמון, אך בערכים של מדעי החברה והרוח כל אחד בטוח שהוא יודע טוב מכולם. לא ביליתי כל כך הרבה שנים באקדמיה, רק בשביל להתווכח בשלוש לפנות בוקר על הגדרות בסיסיות בסוציולוגיה או חקר התרבות, עם אנשים שזה לא תחום ההתמחות שלהם. הייתי מוכן לקיים כל דיון מעל דפי השיחה השונים - אבל רוב המשתמשים כאן ממהרים להגיב באופן אוטומטי, מבלי להפעיל כלל שיקול דעת. תרבות ה"שלוף" האינטרנטית איננה מוצאת חן בעיניי, בוודאי לא כשמדובר ב"אנציקלופדיה". אני נהנה להתדיין עם סטודנטים שעות על הגדרות פונקציונליות בסיסיות גם בשנה א' של התואר הראשון. אבל כשאני נפנה לכתיבה אקדמית אני נדרש לטיעונים קצת יותר מבוססים ומושכלים, וקצר רוח לכל מה שזולג מהגדרה זו.

לרגע לא הפכתי עצמי לחסין ביקורת והייתי מוכן להתמודד עם כל דיון (ואכן היו הערות שניתנו לי בנינוחות וקיבלתי אותן). אבל אין שום סיבה שמישהו יכלה זמן רב כל כך במלחמות מטופשות עם כאלה שאינם ברי-סמכא. לא מדובר כאן בדיונים אקדמיים או עקרוניים, אלא בזוטות, דברי הבל ושטות. משתמשים "זריזים" ממהרים למחוק ערכים חשובים או לשנות שמותיהם של אחרים, וזאת תוך שליחת ידיהם הלא-בקיאות בקרביו של תחום דעת פועם, חי ונושם שאין להם יד ורגל בו. נתעלם מגסות הרוח, גם אני לא נהגתי בכפפות של משי עם משתמש בכיר כאן (שכבודו במקומו מונח, ואף הכרנו בעבר בנסיבות מקצועיות).

לא אתפלא אם אחזור לכאן עוד שנתיים, ואמצא את וויקיפדיה בדיוק באותו המקום. עם הרבה יותר ערכים כמו "מייקל לואיס" ו"נינט טייב", ואותה עזובה והזנחה בערכים בסיסיים אחרים בתחומי ידע אנושיים חשובים ומהותיים לא פחות מ"כוכב נולד". כנראה שזה מה שהאנציקלופדיה הזו רוצה וצריכה להיות, זירת מאבקי היבריס ו"ידע" המונים שאין בו רע אבל גם אין בו הרבה טוב. באכסנייה כזו באמת שאיני רוצה להיות חבר.

מרשל מקלוהן אמר שהמדיום הוא המסר. חוקרי תרבות אומרים שהאינטרנט הוא מדיום פתוח, פרוץ, אלים וכוחני. זירת עימותים בה נחשפות השיניים והציפורניים, וריח הדם מושך אליו את כל מי שרק יכול להוסיף לאש הזו. אני מסרב לקבל את ההגדרה הזו, אבל לעתים נאלץ לסגת מהעולם האוטופי שאני מנסה לצייר לעצמי, לקחת נשימה עמוקה ולעזוב את המרחבים הווירטואלים שאינם מסבים לי נחת.

אינני מוצא סיבה להילחם על מקומי כאן. בכנות, איני סבור שתרומתי ויכולותיי עשויים להשפיע במידה רבה על וויקיפדיה במתכונתה הנוכחית. ברם, הייתי חייב לסכם במילים ארוכות ומפורטות, גם כדי להתנצל בפני מי שנפגע וגם כדי להשאיר כאן איזשהו זכר, איזושהי תרומה. אולי התחושות שלי הן סובייקטיביות לחלוטין, ואולי אני משקף את דעת הרוב. אולי אני המשוגע היחיד, ואולי אני אחד מני רבים ובשל כך שמה הרע של הוויקיפדיה יצא לרחוק במסדרונות האקדמיה. הרגשתי שאיני יכול ללכת בלי לומר את שאני מרגיש, וכעת - להתראות ותודה על ההזדמנות ללמוד. --פוסטמן * שיחה 03:45, 3 אוגוסט 2006 (IDT)

נ"ב: דורית, זה לא אומר שאני לא אוהב אותך.