זמן ריצה (תוכנה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

במדעי המחשב זמן ריצה הוא המונח בו משתמשים לתיאור השלב בו התוכנה רצה (מבצעת את הפעולות שהיא מתוכננת לבצע), בניגוד לשאר השלבים במחזור החיים של התוכנה (לדוגמה: הידור, טעינה וקישור). שגיאת זמן ריצה היא שגיאה שנתפסת לאחר או בזמן ריצת התוכנית, בניגוד לשגיאת הידור שנתפסת על ידי המהדר לפני שהתוכנה רצה. בדיקת טיפוסים, יצירת קוד, הקצאת מקום אחסון ומיטוב קוד מתבצעים לרוב בזמן ההידור, אך לעיתים מתבצעים גם בזמן הריצה כתלות בשפה ובמהדר.

פרטי מימוש[עריכת קוד מקור | עריכה]

במקרים רבים, ריצת התוכנה מתחילה אחרי שטוען ביצע את הפעולות הנדרשות בזיכרון וקישר את התוכנית עם ספריות קישור-דינמי, אם היא מסתמכת על כאלה. במקרים מסוימים הפעולות הללו יבוצעו באמצעות ספריית זמן הריצה של התוכנה, אך זה לא נפוץ בשפות השכיחות במערכות ההפעלה הנפוצות כיום.

חלק מהתהליך של ניפוי שגיאות נהוג לבצע בזמן ריצה, כיוון ששם אפשר לבצעו ביעילות רבה יותר. דוגמאות לשגיאות שקל יותר לנפות בזמן ריצה תהיינה שגיאות לוגיות ובדיקת גבולות של מערכים. מסיבות אלה, חלק מהשגיאות בתוכנה לא נתפסות לפני שהתוכנה רצה בסביבה מציאותית, חרף בדיקות מחוכמות בזמן ההידור ותהליכי בדיקת תוכנה מדוקדקים לפני הוצאת התוכנה לאור. במקרים כאלה, המשתמשים עלולים להתקל במסרי שגיאת זמן ריצה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא תוכנה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.