חיל המשלוח הבלגי ברוסיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חיל המשלוח הבלגי ברוסיה
Corps Expeditionnaire Belges en Russie
חיילים בלגים ברוסיה
חיילים בלגים ברוסיה
חיילים בלגים ברוסיה
פרטים
מדינה בלגיהבלגיה בלגיה
שיוך צבא בלגיה צבא בלגיה
בסיס האם סנט פטרבורג
אירועים ותאריכים
תקופת הפעילות 19151918 (כ־3 שנים)
מלחמות מלחמת העולם הראשונה

חיל המשלוח הבלגי ברוסיהצרפתית: Corps Expeditionnaire Belges en Russie) היה כוח של צבא בלגיה אשר לחם לצד צבא האימפריה הרוסית בחזית המזרחית במלחמת העולם הראשונה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת שנת 1915 פנה ניקולאי השני, קיסר רוסיה באופן רשמי לכל מדינות ההסכמה בבקשה לקבל סיוע צבאי במלחמה כנגד מעצמות המרכז בחזית המזרחית במלחמת העולם הראשונה. בכלל זה, פנה הצאר גם לאלברט הראשון, מלך הבלגים בבקשה לקבל כלי רכב צבאיים. מכיוון, שבאותו הזמן עברה הלוחמה בחזית המערבית למלחמת חפירות, נותרה בלגיה עם מעט כלי רכב צבאיים מיותרים. אולם מכיוון שבאופן רשמי לבלגיה לא היה הסכם עם רוסיה, החיילים הבלגים שנשלחו לחזית המזרחית היו מתנדבים בלבד, שבאופן רשמי היו כפופים לצבא הרוסי.

באוקטובר 1915 יצאו לדרכם 333 חיילים בלגיים מצוידים במכוניות משוריינות. היחידה לחמה בהצטיינות בגליציה. לאחר המהפכה הבולשביקית בשנת 1917, הכוח הבלגי נשאר ברוסיה עד שהסכם ברסט-ליטובסק הוציא את רוסיה מהמלחמה. לאחר הפסקת האש, היחידה מצאה את עצמה בשטח בולשביקי עוין. כשהנתיב צפונה למורמנסק נחסם, החיילים הרסו את המכוניות המשוריינות שלהם כדי למנוע את לכידתם על ידי הבולשביקים. היחידה הגיעה לבסוף לארצות הברית דרך סין והרכבת הטרנס-סיבירית ביוני 1918.

סרט האקשן הבלגי Cafard מ-2015, עוסק בחייל בלגי המצטרף לחיל המשלוח.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]