חספוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חספוס בדגם יהלום על חלק עובד פלדה.

חספוס הוא תהליך ייצור, המתנהל בדרך כלל על מחרטה, ובו נחרטים חריצים אופקיים או בזווית 30° או 60° או 45°. [1]

שימושים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שתי דוגמאות לשימוש בחספוס לשם תפיסת כלים ידניים

החספוס מבוצע על עובד צילינדרי, כדי לאפשר תפיסה ואחיזה טובה לצורך הפעלת מומנט סיבוב על הכלי.

צורת החספוס היא חריצים עמוקים עם חתך משולש בצורת קוים ישרים או בצורת שתי וערב על העובד. החספוס מאפשר לידיים או לאצבעות להשיג אחיזה טובה יותר על החפץ המעוגל, מאשר על משטח המתכת החלק.

ניתן להשתמש בחספוס כשיטת תיקון לחלקים בהרכבה. בעת ביצוע החספוס ויצירת החריצים, עודף חומר הגלם שנוצר בעת ביצוע החריצים מגדיל את קוטר החלק. אזורים מורמים אלה יכולים לפצות על שחיקה על הקוטר החיצוני של החלק. לאחר ביצוע החספוס ניתן להשחיז את החלק למידה המקורית שהייתה לחלק ולבצע מחדש את ההרכבה וכך נפתרת בעיית השחיקה שהייתה על החלק. כיום עלות החלקים בייצור נמוכה ולא כדאי לשפץ חלק כזה אלא עדיף להחליף אותו.[2]

ניתן להשתמש בחספוס בהרכבות מהירות ופשוטות של פין מתכת לקדח בחלק מפלסטיק או חומר רך אחר. המשטח החיצוני של הפין מחורץ כך שבעת ההרכבה "נוגס" הפין בתוך הקדח שבחלק וננעץ בתוכו.

ידיות לכלים, עפרונות מכניים, תפסניות למקדחים מוט האחיזה במשקולות המשמשות בהרמת משקולות. שימוש נוסף יש ברגליות האופניים [3] של אופני BMX.

מוצר נוסף הוא מכסים המורכבים בהברגה. בקוטר החיצוני של החלק החיצוני מבצעים חספוס ומאפשרים להרכיב את החלק בסיבוב ללא צורך בקצה מרובע או משושה לאחיזת מפתח. שימוש נוסף נפוץ קיים בברגים ובאומים קטנים בכלי נגינה או במכשירים אלקטרוניים, ניתן לסובב את הבורג או את האום בתפיסת שתי אצבעות.

החספוס משמש גם כאלמנט דקורטיבי בכלי הבית.

התהליך[עריכת קוד מקור | עריכה]

חיתוך על מכונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כלי חספוס עם גלגל יחיד
כלי חספוס עם זוג גלגלים בעלי חריצים בזווית ליצירת דגם יהלום.

בדרך כלל מבוצע החספוס עם כלי שמוגדר ככלי לעיבוד שבבי.

בתהליך לחיצה ROLLING[עריכת קוד מקור | עריכה]

שיטה נוספת מקובלת לביצוע חריצים ישרים מבוצעת בתהליך (ROLLING) לחיצה עם דפורמציה פלסטית. הגלגל עשוי מחומר קשה והעובד ניתמך על ידי תומך מיוחד כדי למנוע עיוות. בשיטה זו לא ניתן לייצר חספוס בדגם שתי וערב -יהלום.

באופן ידני ללא מכונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ניתן לבצע חספוס באופן ידני ללא מכונה. הכלי דומה לכלי החיתוך של צינורות. במקום דיסקות סכין, מורכבים 3 גלגלי החספוס לביצוע דגם שתי וערב -יהלום מרכיבים שני גלגלים ימניים ואחד שמאלי.

במכונות CNC[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביצוע החספוס על מחרטה או מחרטת CNC מצריך קדמת מכונה אוטומטית, לאורך החלק כלומר ניתן לבצע חספוס על חלק ארוך עם מחספס צר כאשר הכלי מתקדם לאורך החלק. ימינה או שמאלה. שיני החיתוך בכלי חדות בדופן הכלי והן מבצעות למעשה חיתוך במהלך התקדמות הכלי. [4]

בכל התהליכים משתמשים בנוזל חיתוך להורדת הטמפרטורה ולשיפור פני שטח החספוס..

סוגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיימים שני סוגים עיקריים של חספוס: ישר ויהלום.

  • חספוס יהלום הוא הנפוץ ביותר ומשמש בכלים ומתקנים במוטות שצריך להחזיק, ולשפר את האחיזה נגד החלקה
  • חספוס ישר משמש על כלים ברגים ואומים אשר יש צורך להפעיל עליהם בזמן האחיזה ביד מומנט סיבוב. משמש גם לנעיצה בקדח של חומר רך על ידי הכנסה בכח. יש שימושים לחספוס הישר על חלקים שתנועתם הסיבובית כמו תוף, כדי לעצור את תנועת התוף מצמידים אליו חלק נגדי קפיצי עם שן בודדת.

"פסיעת החספוס" נקבעת על ידי המתכנן. קיימים בשוק גלגלי חספוס בקטרים שונים ועם פסיעה שונה, פסיעה עדינה או גסה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא חספוס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Knurls & Knurling" (PDF). Reed Machinery. נבדק ב-2017-07-30. Knurling is obtained by displacement of the material when the knurl is pressed against the surface of a rotating work blank.
  2. ^ Monroe, Tom. "Engine Rebuilder's Handbook". HPBooks, New York, 1996. Page 48.
  3. ^ How It's Made - Darts (knurling wheels at 2:50)
  4. ^ Cut-Knurling tools