מולרה אוגונדיפה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מולרה אוגונדיפה
Molara Ogundipe
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 27 בדצמבר 1940
לאגוס, ניגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 18 ביוני 2019 (בגיל 78)
Ijebu Igbo, ניגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ניגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
לאום יורובה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת ליידן, אוניברסיטת לונדון, אוניברסיטת איבאדן עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה אנגלית, פידג'ין ניגרי עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מולרה אוגונדיפהאנגלית: Omolara Ogundipe;‏ 27 בדצמבר 194018 ביוני 2019), מוכרת גם כמולרה אוגונדיפה-לזלי (Omolara Ogundipe-Leslie), הייתה משוררת, מבקרת, עורכת, פמיניסטית ואקטיביסטית ניגרית. נחשבת לאחת הסופרות החשובות ביותר בתחומי פמיניזם אפריקאי, לימודי מגדר ותאוריה ספרותית. הייתה מבקרת חברתית ופעלה בעיקר לקידום פמיניזם בקרב נשים אפריקאיות בפרט ופמיניזם בכלל. היא תרמה את היצירה "לא מסתובבת על ציר הזיקה" לאנתולוגיה של 1984, "אחות גלובלית": "אנתולוגיה של נשים בינלאומיות", בעריכת רובין מורגן. היא הטביעה את המונח STIWA - שינוי חברתי באפריקה כולל נשים.[1]

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולדה בלאגוס, ניגריה, למשפחה של אנשי חינוך ואנשי דת. היא סיימה תואר ראשון באנגלית בהצטיינות והייתה האדם הניגרי הראשון שקיבל תואר ראשון באנגלית בהצטיינות מאוניברסיטת לונדון.[2] מאוחר יותר היא קיבלה דוקטורט בנרטולוגיה (התאוריה של נרטיב) מאוניברסיטת ליידן בהולנד, אחת האוניברסיטאות העתיקות ביותר באירופה. היא לימדה אנגלית, כתיבה, ספרות השוואתית ומגדרית מנקודת המבט של לימודי התרבות ופיתוח באוניברסיטאות במספר יבשות.[3] מולרה אוגונדיפה הייתה פרופסור לאנגלית וטכניקה השוואתית באוניברסיטת פורט הארקורט, מדינת ריברס ניגריה. אוגונדיפה הייתה בחוד החזית של הדינמיות התאורטית המתגלגלת בתוך הפמיניזם האפריקאי, הייתה לה הבנה תרבותית חזקה ומושרשת לגבי הדינמיקה ביחסים בין המינים בחברה היורו-קולוניאלית והקולוניאלית כציר לתאוריה.[4] היא טענה שנשים אפריקאיות מדוכאות יותר על רקע זהויותיהן המרובות, בחלקן זהויות שנהנות ממעמד והכרה. היא מתחה ביקורת על מצוקתן של נשים אפריקניות, בשל השפעתם של מבנים קולוניאליים ונאו-קולוניאליים שהעמידו גברים אפריקאים בשיא הריבוד החברתי. מצוקתם נובעת גם מהפנמת הפטריארכיה של נשים אפריקאיות עצמן.[5] עיקר פועלה היה סביב הבנת מורכבות הסטטוסים של נשים אפריקאיות בתרבויות שלהם לטובת מחקר נשים אפריקאיות. מולרה אוגונדיפה הייתה חלק ממנהיגות של אקטיביזם פמיניסטי ומחקרי מגדר באפריקה מזה עשרות שנים. היא הייתה מייסדת ומנהלת הקרן לחינוך ולמעקב בינלאומי שהוקדשה ללימוד נשים צעירות את הדוקטרינה ואת מעלותיהן של תאוריות פמיניסטיות ושוויון בין המינים.[6] היא התגוררה ועבדה במערב אפריקה, שם היא הקימה מרכזי כתיבה באוניברסיטאות, בנוסף לעבודתה על ספרות ומגדר, בתרומה למחויבותה לחינוך בין-דורי ולחונכות.

אוגונדיפה נפטרה בניגריה ב-18 ביוני 2019.

כתיבתה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מולרה אוגונדיפה הייתה ממובילי מחקר הפמיניזם והמגדר באפריקה מאז סיום לימודיה בשנת 1963 מאוניברסיטת לונדון,[6] היא כתבה עבור פרסומים אקדמיים וכלליים רבים ופרסמה ספרי אי-בדיוני וכן אוסף של שירה. עבודתה נכללה באנתולוגיות של כתיבת נשים: היצירה שלה "לא מסתובבת על ציר המליות" היא באנתולוגיה של 1984. "אחיות גלובליות: אנתולוגיית הנשים הבין-לאומית", בעריכת רובין מורגן. שירים שכתבה נכללו באנתולוגיית בנות אפריקה שנת 1992.

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אוגונדיפה הייתה חוקרת, מבקרת, מחנכת ופעילה ניגרית, שהוכרה כאחת הסופרות הבולטות בתחום נשים ופמיניזם באפריקה. בספרה "ליצור מחודש את עצמנו" היא הציעה פמיניזם אפריקאי אותו כינתה "סטיוואניזם" (ראשי תיבות: טרנספורמציה חברתית באפריקה שכוללת נשים). כמו כן, פרסמה יצירות רבות של שירה וביקורת ספרותית שזכו לשבחים. סטיואניזם עוסקת בשבעה עקרונות: התנגדות לפמיניזם המערבי, הענקת תשומת לב מיוחדת לנשים האפריקאיות ברגע נתון, מביאה לחזית פמיניזם ילידי שגם הוא קיים באפריקה, אמונה בהכללה ובהשתתפות השינוי החברתי-פוליטי ביבשת אפריקה, התמודדות עם גוף האישה, האישיות, הלאומיות והחברה וכיצד היא פועלת בתוך ההיררכיות החברתיות-כלכליות, במכוון לזהות האישית והקולקטיבית (דת/מעמד), הכרה בקיום זהויות רבות באפריקה ובאישיות אינדיבידואלית הפועלת בדרכים שונות וסותרות. מוקדם יותר בקריירה שלה, הניחה אוגונדיפה כי סופרת פמיניסטית אמיתית נדרשת להבין או לתאר בצורה יעילה את נקודת המבט של האישה ונדרשת לדעת כיצד לספר את הסיפור על אישה. היא האמינה כי גילוי מחדש של תפקיד הנשים במוסדות החברתיים והפוליטיים של ניגריה עשוי להיות הדרך הטובה ביותר להביא לשיפור החיים באותם מוסדות. היא ידועה כסופרת שעבודותיה תיארו בצורה החיה ביותר את המורכבות של החיים האפריקאים. בספרה "בנייתנו מחדש: נשים אפריקאיות ותמורות קריטיות", היא כתבה על הדילמה של הכתיבה בשפה המסורתית שלה והתנגדות הגברים לשוויון בין המינים.[7] הודות לחוויות הספרותיות הרבות ולכתבים רבים שפרסמה הקשורים למגדר, אוגונדיפה העניקה לפמיניסטיות אפריקניות את האפשרות לעסוק בשינויים משמעותיים בסוגיות הקשורות למין, למשפחה ולחברה שיכולים לקדם התפתחות לאומית ויבשתית.[8]

ספרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • שירים ופואטיקה מימים עברו (באנגלית), Sew the Old Days and Other Poems, 1985
  • ליצור את עצמנו מחדש (באנגלית), Re-Creating Ourselves: African Women & Critical Transformations, 1994
  • נשים כאמניות בעל פה (באנגלית), (ed.) Women as Oral Artists, 1994
  • להתקדם מעבר לגבולות (באנגלית), (ed. with Carole Boyce-Davies) Moving Beyond Boundaries. April 1995 (two volumes).
  • Gender and subjectivity. Readings of "Song of Lawino". Dissertation Leiden University. Leiden, CNWS, 1999

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Molara Ogundipe-Leslie, Re-creating Ourselves: African Women & Critical Transformations, Africa World Press, 1994. (באנגלית)
  2. ^ ‘Everyone should pay attention to politics’, Latest Nigeria News, Nigerian Newspapers, Politics, ‏2013-10-12 (באנגלית)
  3. ^ Edozie Udeze, Ovwe Medeme, ‘Everyone should pay attention to politics’, The Nation Nigeria, ‏2013-10-13 (באנגלית)
  4. ^ Edozie Udeze, Ovwe Medeme, ‘Everyone should pay attention to politics’, The Nation Nigeria, ‏2013-10-13 (באנגלית)
  5. ^ J. Edward, Sudanese Women Refugees: Transformations and Future Imaginings, Springer, 2007-10-29. (באנגלית)
  6. ^ 1 2 Edozie Udeze, Ovwe Medeme, ‘Everyone should pay attention to politics’, The Nation Nigeria, ‏2013-10-13 (באנגלית)
  7. ^ Edozie Udeze, Ovwe Medeme, ‘Everyone should pay attention to politics’, The Nation Nigeria, ‏2013-10-13 (באנגלית)
  8. ^ Omolara Ogundipe-Leslie: Between the Literary, the Feminine and the Cultural, Premium Times Nigeria, ‏2016-12-14 (באנגלית)