פרד לייסט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פרד לייסט
Fred Leist
לידה 21 באוגוסט 1878
סידני, אוסטרליה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 18 בפברואר 1945 (בגיל 66)
מוסמן, אוסטרליה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
  • בית ספר לאמנות ע"ש ג'וליאן אשטון
  • בית הספר הלאומי לאמנות עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה ציור עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פרדריק ויליאם לייסטאנגלית: Frederick William Leist‏; 21 באוגוסט 187318 בפברואר 1945) היה אמן אוסטרלי. במהלך מלחמת העולם הראשונה הוא היה אמן מלחמה רשמי עם כוחות אוסטרלים באירופה.[1]

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אביו אדוארד היה בנאי, במקור מלונדון. הוא החל כמעצב רהיטים אצל דייוויד ג'ונס בע"מ, אך החליט על קריירה באמנות. הוא למד במכללה הטכנית בסידני לפני שנכנס לבית הספר לאמנות של ג'וליאן אשטון[2] ממנו למד טכניקות ציור בחוץ.

בשנות ה -90 של המאה ה-19 החל לעבוד כאמן בשחור-לבן במגזין "הבוליטין" והפך לאמן צוות ב"מייל". לאחר שנת 1900 היה גם נציג של סידני במגזין "הגרפי" של לונדון. האיורים של לייסט נכללו גם בספרים כגון ספר של חבר העמים בשנת 1902.[3] הוא היה אחד החברים המקוריים של חברת האמנים.

בשנת 1907 הוא ואשתו עדה נסעו ללונדון, כדי שיוכל לעבוד ישירות עם המגזין "הגרפי", אך הוא היה מוצף בעבודה מכדי שיצייר, ולכן הוא הפסיק את העבודה. שלוש שנים לאחר מכן, הוא החל להציג עם האקדמיה המלכותית לאמנויות. בתחילת מלחמת העולם הראשונה הוא קיבל עבודה בעיצוב כרזות עבור משרד המלחמה. בשנת 1917 מונה לייסט לאמן מלחמה רשמי עם הכוח האוסטרלי בצרפת.[4]

לייסט השלים למעלה מ -150 ציורים ורישומים במהלך המלחמה, ולאחר שירות המלחמה שלו תרם שני ציורי קיר גדולים לביתן אוסטרליה בתערוכת האימפריה הבריטית שהתקיימה בוומבלי בשנת 1924.[5] באותה שנה הוא נבחר לחבר במכון המלכותי לציירי שמן.

כתוצאה מעבודות אלה גדלה הפופולריות של לייסט והוא זכה במספר עבודות מארצות הברית: הפקת ציורי קיר דומים בסנט אוגוסטין ובטמפה. הוא סייר גם בדרום מערב אמריקה וביקר בטקסס, ניו מקסיקו ואריזונה. בשובו לאוסטרליה בשנת 1926, נכנס לייסט לתפקיד ראש מחלקת הציור במכללה הטכנית במזרח סידני. הוא הציג בתערוכות רבות, והיה חבר באגודות אמנות שונות.

לייסט נפטר במוסמן, מחוץ לסידני, בפברואר 1945.[6] הוא הותיר אחריו את אשתו עדה ובת נשואה.

לייסט מיוצג בגלריה לאמנות של ניו סאות' ויילס עם עשר עבודות וכן נציגויות בכמה אוספים פרטיים. רבים מציוריו כאמן מלחמה נמצאים באוסף אנדרטת המלחמה האוסטרלית בקנברה. חלק מדיוקנאותיו נמצאים בבית הפרלמנט בקנברה.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פרד לייסט בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Martha Rutledge, Australian Dictionary of Biography, Canberra: National Centre of Biography, Australian National University
  2. ^ Reid, John B. (1977). Australian Artists at War, Vol. 1, pp. 14–15.
  3. ^ "A Modern Tiresias". The Evening News (Sydney) (11, 043). New South Wales, Australia. 1 November 1902. p. 7
  4. ^ Australian official war artists - First World War | Australian War Memorial, www.awm.gov.au
  5. ^ Reid, John B. (1977). Australian Artists at War, Vol. 1, pp. 14–15.
  6. ^ "Death Of Leading Portrait Painter". The Advertiser (Adelaide). LXXXVII (26951). South Australia. 19 February 1945. p. 4.