מרי אלן אדוארדס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מרי אלן אדוארדס
Mary Ellen Edwards
לידה 9 בנובמבר 1838
קינגסטון, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 22 בדצמבר 1934 (בגיל 96) עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Mary Ellen Edwards עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה איור עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מרי אלן אדוארדסאנגלית: Mary Ellen Edwards‏; 9 בנובמבר 183822 בדצמבר 1934) הייתה אמנית ומאיירת בריטית. היא תרמה לעיתונים ויקטוריאניים רבים, כתבי עת וספרי ילדים.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרי אלן אדוארדס נולדה כבתם של מרי ג'ונסון ודאון אדוארדס, חקלאי ומהנדס שהיו לו מספר המצאות מוצלחות. היא נולדה בחווה של אביה בסורביטון ב-9 בנובמבר 1838. היא באה ממשפחה אמנותית. היא בילתה את שנותיה הראשונות עם משפחתה בסורביטון, באי מאן, בדרום קנזינגטון ובצ'לסי, לונדון.

ב-13 ביוני 1866, מרי אדוארדס נישאה לג'ון פריר. פריר עבד בחברת שייט. למרי אדוארדס וג׳ון פרייר היה בן אחד, שנולד ב-1867. בעלה הראשון של אדוארד (פרייר) מת ב-1869. בתקופה הזאת ובמהלך העשור הבא, מרי אלן הגישה את עבודתה לתערוכות השנתיות של האקדמיה המלכותית לאמנויות (RA).

ב-1872 נישאה לאמן ג'ון צ'ארלס סטייפלס, איתו עבדה על פרויקטים רבים עד מותו בסוף המאה.[1]

בשל מגוריה ונדודי משפחתה בגיל צעיר, היא לא הצליחה לקבל הכשרה פורמלית באמנות, אבל למדה בבית הספר לאמנות דרום קנזינגטון[2] במשך שנה אחת.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

היא החלה את הקריירה האמנותית שלה במדיום של צבעי מים. בגיל 12 היא עברה מצבעי מים לשמן. מחוץ לצבעי מים ותחריטים, מרי אדוארדס הייתה מאיירת מצליחה, שציירה את עבודותיה על עץ.

ב-1862, היא שלחה את שתי העבודות הגדולות הראשונות שלה לאקדמיה המלכותית בלונדון, אנגליה. עבודותיה התקבלו והוצגו מ-1864 עד 1908, היא שלחה עבודות כמעט מדי שנה, סך הכל הציגה 38 יצירות אמנות באקדמיה המלכותית.[3]

היצירה הראשונה שלה שנרכשה לפרסום, ״הנשיקה האחרונה״, הוצגה ב-1865. כמו כן, נרכשו ונחרטו יצירותה ״לזיכרון ולשלום״.

היא איירה ספרי ילדים רבים. מ-1869 עד 1880 היא הייתה בצוות של העיתון The Graphic ולאורך הקריירה הארוכה שלה, היא עבדה עבור מספר מגזינים.

מלבד ההגשות הכמעט שנתיות שלה לאקדמיה המלכותית, היא הציגה ארבע יצירות בחברה המלכותית של האמנים הבריטים (RBA), עבודה אחת באקדמיה הסקוטית המלכותית (RSA), שמונה יצירות במכון המלכותי לאמנויות בגלאזגו (RGI), שתי יצירות במוסד הבריטי ותשע יצירות. באגודת האמניות. עבודותיה הוצגו גם בגלריות בצרפת.[3]

סגנון והשפעה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרי אלן אדוארדס עבדה וחיה במאה ה-19 ובתחילת המאה ה-20.[4] בשל האקלים החברתי באותה תקופה, היא לא הייתה פופולרית במיוחד בציבור שראה את אמנותה דרך העדשה הגברית המסורתית. היא הייתה יוצאת דופן בהמחשת רגש בעבודתה, והיצירות שלה הן עוצמתיות מאוד וקלות להבנה. לרוע המזל סגנונה לא היה מבוקש בקרב האוכלוסייה הרחבה בשל הדימוי החברתי כ"אמנות נשית", היינו יצירותיה נתפסו לעיתים קרובות כ"נשיות", "סנטימנטליות" ו"ביתיות", בהשוואה לציורי מקביליה הגברים.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מרי אלן אדוארדס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Benezit Dictionary of British Graphic Artists and Illustrators, Volume 1. Oxford University Press. 2012. p. 364
  2. ^ בשלהי המאה ה-19, המוסד שינה את שמו לקולג' המלכותי לאמנות (RCA)
  3. ^ 1 2 Sara Gray, The Dictionary of British Women Artists, Lutterworth Press, 2009, ISBN 978-0-7188-3084-7. (באנגלית)
  4. ^ Mary Ellen Edwards and Illustration of the 1860s, victorianweb.org