אוריקה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אוריקה היא תצורה עתידית אפשרית של יבשת-על. זוהי אחת מארבע יבשות העל שצפויות להיווצר בתוך 200 מיליון שנה. האחרות הן פנגיאה פרוקסימה, אמאסיה ונובופנגיאה. ההשערה של אוריקה נוצרה על ידי חוקרים במגזין הגאולוגי[1] בעקבות מחקר של האיחוד הגיאופיזי האמריקני שקשר בין כוח גאות והשפל למחזור יבשות העל.[2] המחקר ציין כי "כאשר לוחות טקטוניים מחליקים, שוקעים ומעבירים את יבשות כדור הארץ ליצירת שטחי יבשת גדולים, או יבשות-על, אגני האוקיינוס נפתחים ונסגרים במקביל. כאשר אגנים אלו משנים צורה, הם יכולים לקבל צורות המגבירות ומעצימות את הגאות והשפל שלהם."

היווצרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי השערת אוריקה, גם האוקיינוס האטלנטי וגם האוקיינוס השקט ייסגרו, ואוקיינוס חדש יחליף את שניהם. ההשערה קובעת כי השבר הפאן-אסייתי החותך כעת מהודו לאזור הארקטי, יפצל את אירואסיה לשניים ליצירת האוקיינוס החדש. התנועה הצפונית הנוכחית של אוסטרליה ואנטארקטיקה תגרום להם להתנגש במזרח אירואסיה ויבשת אמריקה לסגירת האוקיינוס השקט, ואילו מערב אירואסיה ואפריקה יתנגשו עם אמריקה בצד השני לסגירת האוקיינוס האטלנטי.

תרחישים אלטרנטיביים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפליאוגולוג רונלד בלייקי תיאר את 15 עד 85 מיליון השנים הבאות של ההתפתחות הטקטונית כמושבתת למדי וצפויה, ללא היווצרות על-יבשת.[3] מעבר לכך, הוא מזהיר כי התיעוד הגאולוגי מלא בתזוזות בלתי צפויות בפעילות הטקטונית ההופכות תחזיות נוספות לתחזיות "מאוד מאוד ספקולטיביות". שלוש יבשות-על היפותטיות — "אמאסיה", "פנגיאה פרוקסימה" של כריסטופר סקוטיס של, ו"נובופנגיאה" של רוי ליברמור — תוארו לראשונה בכתבה במגזין ניו סיינטיסט מחודש אוקטובר 2007.[4]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Duarte, João; Schellart, Wouter; Rosas, Filipe (3 באוקטובר 2016). "The future of Earth's oceans: consequences of subduction initiation in the Atlantic and implications for supercontinent formation". Geological Magazine. 155: 45–58. {{cite journal}}: (עזרה)
  2. ^ "Study proposed link between formation of supercontinents, strength of ocean tides". AGU.org. 11 באפריל 2018. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ Manaugh, Geoff; Twiley, Nicola (23 בספטמבר 2013). "What Did the Continents Look Like Millions of Years Ago?". The Atlantic. נבדק ב-2014-07-22. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ Williams, Caroline; Nield, Ted (20 באוקטובר 2007). "Pangaea, the comeback". New Scientist. אורכב מ-המקור ב-13 באפריל 2008. נבדק ב-4 באוגוסט 2016. {{cite news}}: (עזרה)