אליסון ופיטר סמיתסון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אליסון ופיטר סמיתסון
Alison and Peter Smithson
פיטר ואליסון סמיתסן
זרם באמנות ברוטליזם עריכת הנתון בוויקינתונים
יצירות ידועות Smithdon High School, The Economist Group (including Office Tower, Residential Block, Former Bank And Podium), Robin Hood Gardens עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
קטע ממתחם רובין הוד גרדנס במזרח לונדון

האדריכלים הבריטיים אליסון סמיתסון (יוני 1928 – 14 באוגוסט 1993) ופיטר סמיתסון (1923 – 3 במרץ 2003) היו בני זוג ושותפים למשרד אדריכלים, ממובלי סגנון הברוטליזם וחברי הקבוצה העצמאית.

פיטר ואליסון הכירו בעת לימודי האדריכלות באוניברסיטת דורהם ונישאו ב-1949. עם תום לימודיהם הצטרפו לתקופה קצרה לצוות המתכננים של עיריית לונדון וב-1950 פתחו את משרדם העצמאי. את פרסומם זכו לקבל כבר מהפרויקט הראשון שתכננו - בית ספר תיכון בהנסטנטון (Smithdon High School). בניין בית הספר, שבנייתו הושלמה ב-1954, הורכב משלד פלדה וגימור שהותיר את חומרי הבנייה במצבם הגולמי. עם אותו פרויקט ניסחו למעשה את סגנון הברוטליזם והיו בין הבולטים בבריטניה. ב-1953 וב-1956 הציגו שתי תערוכות שארגנה הקבוצה העצמאית, בין השאר הציגו מודל בקנה מידה אנושי של בית העתיד שזכה לפרסום בינלאומי.

פרויקט נוסף שנחשב לחדשני היה בניין מערכת האקונומיסט במרכז לונדון שאת בנייתו השלימו ב-1965.

ב-1969 החלו בתכנון אחד מהפרויקטים החדשניים והשנויים במחלוקת, רובין הוד גרדנס, מתחם מגורים במזרח לונדון. הפרויקט שמכיל 215 דירות ומימש את חזון המגורים החדשני של בני הזוג, הפך לסמל לדיור ציבור של אוכלוסייה נחשלת, מוקד של אבטלה ושל פשע.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא אישים ובנושא הממלכה המאוחדת. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.