אליפות ארצות הברית הפתוחה בטניס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אליפות ארצות הברית הפתוחה
טורניר גראנד סלאם
מיקום

פלאשינג, בעיר ניו יורק

ארצות הברית
מועדון מרכז הטניס הלאומי
משטח אספלט / לא מקורה
הגרלת גברים 128מ / 128הע / 64הג
הגרלת נשים 128מ / 96הע / 64הג
פרסים כספיים 38,251,760 $ (2014)
אתר הטורניר
טורנירי גראנד סלאם נוספים

טורנירי טניס מקצועני
טורנירי גראנד סלאם
גברים (ATP) נשים (WTA)
סבב ה-ATP
סבב ה-ATP צ'לנג'ר
טורנירי ITF
סבב ה-WTA
סבב ה-WTA צ'לנג'ר
טורנירי ITF

אליפות ארצות הברית הפתוחה היא אחת מארבעת טורנירי הגראנד סלאם, אשר נחשבים כטורנירים החשובים ביותר בענף הטניס. האליפות מתקיימת מאז 1881. מאז 1978 היא מתקיימת במרכז הטניס הלאומי בילי ג'ין קינג בפארק פלאשינג מדוז, הנמצא ברובע קווינס בעיר ניו יורק בארצות הברית, והיא נערכת בכל שנה בסוף חודש אוגוסט ותחילת ספטמבר. בסדר הקלנדרי, זהו טורניר הגראנד סלאם האחרון, ובעיני טניסאים וחובבי טניס רבים הוא החשוב והיוקרתי ביותר [דרוש מקור]. האליפות נערכת על מגרשים קשים מסוג משטח DecoTurf, הנחשב לבינוני מבחינת מהירותו ואינו מחייב התמחות מיוחדת כמו משטחי דשא עליהם משחקים באליפות וימבלדון, או חימר עליו משחקים באליפות צרפת הפתוחה, ולכן, רוב הטניסאים רואים באליפות ארצות הברית את הטורניר החשוב ביותר [דרוש מקור], וכמעט כל השחקנים הגדולים בהיסטוריה הצליחו לזכות בה.

כנהוג בטורנירי גראנד סלאם, האליפות נמשכת שבועיים (החל מיום שני האחרון בחודש אוגוסט). בתחרויות הראשיות ליחידים/ות משתתפים/ות 128 שחקנים/ות וכדי לזכות בטורניר יש צורך לנצח בשבעה משחקים. בנוסף להן, יש תחרויות לזוגות (גברים, נשים ומעורבים), נוער, ותיקים ונכים. מאפיין ייחודי של אליפות ארצות הברית, המבדיל אותה משלושת טורנירי הגראנד-סלאם האחרים, הוא בכך שנהוג בה שובר שוויון בכל המערכות, כולל האחרונה (שלישית אצל נשים וחמישית אצל גברים).

באליפות ארצות הברית (כמו באליפות אוסטרליה ובניגוד לאליפות צרפת ווימבלדון) מתקיימים משחקים בלילה לאור זרקורים, ולרוב המשחקים האטרקטיביים בכל יום נערכים בתוכנית הלילה באצטדיון המרכזי הנושא את שמו של ארתור אש, טניסאי העבר המצטיין. אצטדיון זה, שנבנה ב-1997, מכיל 22,547 מקומות ישיבה והוא אצטדיון הטניס הגדול בעולם. האצטדיון השני בחשיבותו נושא את שמו של לואי ארמסטרונג ובו 10,000 מקומות (לפני שנבנה אצטדיון ארתור אש, היה הוא האצטדיון המרכזי והכיל 18,000 מקומות).

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילה נערכו אליפויות נפרדות לגברים ולנשים. האליפות הראשונה לגברים (יחידים בלבד) נערכה בשנת 1881 בניופורט, מדינת רוד איילנד. היא נקראה אז "האליפות הלאומית של ארצות הברית ליחידים" ורק טניסאים ממועדונים שהשתייכו להתאחדות הטניס הלאומית של ארצות הברית היו רשאים להשתתף בה. האליפות לזוגות גברים נערכה לראשונה ב-1900 והתקיימה בנפרד מתחרות היחידים.

האליפות הלאומית של ארצות הברית לנשים (יחידות) נערכה לראשונה בשנת 1887 בפילדלפיה, בה זכתה אלן הנזל. שנתיים אחר כך, החלו האליפויות לזוגות נשים ולזוגות מעורבים, שנערכו ביחד עם אליפות הנשים.

רק בשנת 1968 אוחדו חמש האליפויות והתקיימו לראשונה במשותף תחת השם "אליפות ארצות הברית הפתוחה". באותה שנה גם השתתפו שחקנים מקצועניים באליפות בפעם הראשונה. סכום הפרסים עמד אז על כ-100,000 דולר, בהשוואה ל-17 מיליון דולר כיום.

האליפויות מ-1968 עד 1978 נערכו על מגרשי דשא במועדון "ווסט סייד" בשכונת פורסט הילס, קווינס, העיר ניו יורק. מאז 1978 האליפות נערכת בשכונת "פלשינג מדוס".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]