ביטרבלו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ביטרבלו
Bitterblue
עטיפת הספר "ביטרבלו" - רקע כחול ושלושה מפתחות על צרור מאחורי כותרת הספר
עטיפת הספר "ביטרבלו" - רקע כחול ושלושה מפתחות על צרור מאחורי כותרת הספר
מידע כללי
מאת קריסטן קאשור
שפת המקור אנגלית
סוגה פנטזיה
הוצאה
הוצאה Dial
תאריך הוצאה 2012
הוצאה בעברית
הוצאה כנרת זמורה-ביתן דביר
תאריך 2014
סדרה
סדרת ספרים "שבע הממלכות"
ספר קודם "אש"
קישורים חיצוניים
מסת"ב מסת"ב 0803734735
הספרייה הלאומית 003645872

ביטרבלו הוא רומן פנטזיה לנוער מאת הסופרת האמריקאית קריסטן קאשור. זהו הספר השלישי בסדרת "שבע הממלכות", כאשר קודמים לו "מחוננת" ו"אש".[1][2]

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסיפור מתרחש כשמונה שנים לאחר אירועי "מחוננת". ביטרבלו היא מלכת מונסי בת ה-18, ונאבקת להתמודד עם תפקידה הנוכחי כמלכה - כאשר ברצונה להיות מלכה טובה והוגנת לנתיניה - אל מול ההיסטוריה האפלה ומורשתו של אביה הסדיסט, אשר שלט במוחם של אנשים בזמן שזרע הרס בממלכתו.

מכשולים רבים עומדים בדרכה במסעה זה: יועציה, אותם ירשה מאביה, מנסים לשכנע אותה להשאיר את העבר בעבר, ומסיתים את תשומת לבה בכך שמעמיסים עליה מטלות אדמיניסטרטיביות ומסתירים ממנה כל דבר שיעלה בה שאלות עליהן אין ברצונם לענות. אך ביטרבלו עצמה חוותה את שלטונו של אביה, ואינה יכולה לשכוח כיצד הוא רצח את אמה אל מול עיניה, והיא נלחמת בשיכחה שתוקפת כפי הנראה את כל הסובבים אותה.

ביטרבלו מנסה לגלות בעצמה את מה שמסתירים ממנה, והיא לובשת את בגדיה של משרתת וחומקת מן הארמון לילה אחד, כדי לשמוע את מספרי הסיפורים בפונדקים בעיר. כך היא פוגשת את ספייר, המכונה "סאף", מחונן שאינו יודע מה כישרונו, ואת חברו טדי, שרוצה לכתוב מילון לשימוש אזרחי מונסי. דרכם, בזהותה הבדויה כ"ספרקס" או בעברית "רשף", ביטרבלו לומדת כיצד אנשים מתמודדים עם המורשת של לק, כמו דרך הסיפורים, וכן על פעילויותיהם של חבריה החדשים, שמבקשים להחיות דרך ספרים וחינוך את ההיסטוריה האבודה של מונסי. סאף גם מתגנב לארמון כדי לקחת בחזרה חפצים שנגנבו על ידי לק בעבר. אך היא גם רואה כיצד כמו יועציה, אנשים רבים מעדיפים לא לזכור את העבר, מה שרק מעורר ביתר שאת את סקרנותה של ביטרבלו.

כשלאט-לאט ביטרבלו חושפת את העבר, היא נאלצת גם להתמודד עם מחדליה כמלכה, ולבדוק אם היא באמת בונה לעמה עתיד. היא מתחילה להבין שזה לא מספיק לנהל את המצב הקיים, אלא שעליה לבנות תוכניות ומדיניות שירפאו את העבר וישפו את התושבים הנגזלים, בזמן שגם יניחו את הבסיס לעתיד משגשג.

כשסף מגלה את זהותה האמיתית של ביטרבלו, הוא כועס ומרגיש נבגד. הוא חושב שהיא משחקת משחקי ילדים, ואינה מכירה בפריווילגיות שלה, או כיצד התרמית יכולה להשפיע על חבריה החדשים. אם לפני כן היו רמיזות לרגשות מתפתחים בין סאף לביטרבלו, הפער שנגלה ביניהם הוא גדול מידי לגישור אך במהלך הספר התגלה כישרונו האמיתי של סאף, נתינת חלומות.

בינתיים, ביטרבלו מגלה שיועציה בוגדים בה, שמשפחת פשע בעיר מתנכלת לה ולחבריה, בסיוע משרתת בארמון שגם בוגדת בה, והיא נאלצת להתמודד עם המשברים האלה בזמן שהיא עצמה מרגישה אובדת בזמן. אך בעזרת כל חבריה, היא פותרת את הבעיות - יועציה מתים או נעצרים, הסכנות בעיר מטופלות, וחבריה של ביטרבלו, "חוקרי האמת", מקבלים ממנה את ההוראה לפתח מרכזי חינוך ולהדפיס מחדש ספרים שהושמדו בזמנו של לק. ביטרבלו מגיעה למקום של שוויון נפש לגבי העבר, לאחר שחשפה את כל פשעיו ושחיתויותיו של אביה, ומתחילה לערב את עצמה בהכוונת הממלכה, ולא רק באדמיניסטרציה.

סף נפרד ממנה לשלום, ויוצא לדרך לחפש הרפתקאות חדשות.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • המלכה ביטרבלו: מלכת ממלכת מונסי, ביטרבלו היא בתם של מלך לק (האנטגוניסט מהספר "מחוננת"), ואשן, אחותו של מלך לינד. בגיל עשר, אביה רוצח את אמה, והיא נמלטה ממנו בעזרת קטסה ופו. אירועי ספר זה מתרחשים כשמונה שנים לאחר הסיפור שהתרחש ב"מחוננת", וכעת ביטרבלו היא מלכה צעירה אך טובה, שרוצה בטובת נתיניה. היא נעזרת במגוון שרים ומנהלים בשלטונה, ולא תמיד היא יודעת מה מעשיהם - בעיניהם היא חסרת ניסיון, אך היא מבקשת להיות מלכה בכל המובנים. היא מתחילה לגלות את המידה בה פשעי אביה השפיעו על הממלכה, וכדי לגלות את האמת שמסתירים ממנה, היא עוטה מסווה ומתערבבת עם פשוטי העם. במהלך יחסיה עימם והתפתחויות מקבילות בטירה ובין אציליה, היא מצליחה להגיע לסגירת מעגל בין ההיסטוריה הנוראית של ארצה והעתיד שהיא מייחלת לו. היא מתחברת במיוחד לסאף, שפועל לחשוף את ההיסטוריה המוסתרת של אביה.
  • ת'יל: יועצו לשעבר של המלך לק, ת'יל ממשיך לשרת את ביטרבלו. הוא נבחר על ידי לק בשל הידע שלו ברפואה ואנטומיה. לק גרם לת'יל ולשאר יועציה של ביטרבלו לעשות מעשי זוועה שלא מרצונם, ובגלל עברו שרודף אותו ואת שלושת יועציה האחרים של ביטרבלו- רנימוד, רוד ודארבי- הם יחד מסתירים נתונים על הממלכה מהמלכה כדי שיוכלו לשים את העבר של לק מאחוריהם. כאשר רנימוד מרחיק לכת ומנסה להרוג את ביטרבלו, ת'יל הורג אותו. כשביטרבלו עולה על הסיפור במלואו, ויודעת מה לק גרם ליועציה לעשות, ומה ת'יל עשה- הוא קפץ מן הגשר והתאבד.
  • סאפייר: הידוע גם כ"סאף", הוא מפשוטי העם שביטרבלו מכירה כשהיא חומקת בלילה מארמונה. הוריו היו "חוקרי אמת" בתקופתו של לק, שהתנגדו למשטרו האכזר. סאף הוא מחונן, בעל עיניים סגולות שונות בגוון, וכדי להגן על חייו מפני לק, הוא נשלח ללינד וגדל על ספינה שם. הוריו נהרגו במאבק נגד לק. סאף חוזר למונסי כדי למצוא את אחותו, ברן, ומתחיל לעבוד יחד איתה וחבריה, טדי וטילדה, כדי להמשיך את דרכם של הוריו ולחשוף את האמת על לק. הוא מתגנב לארמון כדי לגנוב בחזרה חפצים שלק גנב או לא שילם עליהם. הוא מרגיש נבגד במיוחד כשהוא מגלה שביטרבלו היא המלכה, ורגשות בין השניים שהתפתחו במהלך הסיפור אינם יכולים להמשיך לנוכח השקרים ביניהם בנוסף להבדלי המעמד. במהלך הסיפור סאף אינו יודע את הכישרון שלו, אך בעזרת ביטרבלו הוא מגלה במה חונן, הוא חונן בכישרון להעניק חלומות. בסוף הסיפור, סאף עוזב את מונסי לחפש את דרכו במחוזות זרים (בארץ הגיאות).
  • טדרן: המכונה "טדי", חבר טוב של סאף, מכיר את ביטרבלו בשם הבדוי שלה, "ספרקס", או בעברית, "רשף". במהלך הרפתקאות החברים, טדי נדקר, אך מדלן מצילה את חייו.
  • טילדה: אחותו של טדי, מפעילה בית דפוס חתרני בעזרתה של בת זוגה, ברן, ואחיה, טדי. היא שואפת לתקן את עוולות העבר על ידי מיגור האנאלפביתיות הרווחת במונסי. לקראת סוף הסיפור, המלכה ביטרבלו שוכרת את שירותיהם שלה ושל אחיה, טדי, להדפיס ספרים שהושמדו על ידי לק, אך שוחזרו על ידי הספרן, דית'.
  • ברן: אחותו של סאף, בת זוגה של טילדה, פועלת למען חירותם וטובתם של תושבי מונסי, ומסייעת בפרויקט שחזור הספרים האבודים של עמה.
  • מדלן: מרפאת מחוננת בחצר המלוכה. היא וביטרבלו הופכות לחברות במהלך אירועי הספר, והיא מצילה את חייו של טדי כשהוא נדקר. מדלן היא רופאה הבאה מהגיאיות, והיא מתחזה למחוננת ברפואה כדי להתקבל כרופאה בארמון. חסרה לה עין אחת וכך לא מגלים את סודה.
  • רוד: יועצו לשעבר של המלך לק, אשר ממשיך בתפקידו בשירות ביטרבלו, יחד עם אחיו רנימוד, וכן ת'יל ודארבי. גם הוא נאלץ לסייע ללק בהתעללותו בבעלי חיים ובני אדם. כשמתגלה שהוא פעל נגד ביטרבלו, הוא נאסר יחד עם דארבי. כשדארבי מתאבד, הוא מודה שגם הוא שקל התאבדות, אך לא רצה לפגוע במשפחתו, ובמיוחד בנכדיו. ביטרבלו חומלת עליו, ומצווה עליו מעצר בית.
  • רנימוד: אחיו של רוד, גם רנימוד יחד עם דארבי ות'יל נאלץ לסייע ללק באונס ועינוי של קורבנותיו. הוא מתסכל את ביטרבלו בחוסר המוכנות שלו לדבר על העבר. ת'יל דוחף אותו מעל הגשר והורג אותו כדי להגן על ביטרבלו.
  • דארבי: מחונן בכישרון שמאפשר לא להיות ער תמיד, גם לדארבי רקע ברפואה (כמו כל יועציו הקרובים של לק) ונטל חלק במעשיו. הוא תולה את עצמו בתאו לאחר שנעצר בעוון בגידה בביטרבלו, כשניסה לכסות על מעשי העבר.
  • הנסיך פו: הבן הצעיר של מלך רור מלינד, ובן זוגה של קטסה. הנסיך פו הוא בן דודה של ביטרבלו, ונוטה שכם לעזרתה בניסיונה לגלות את העבר ולרפא את ממלכתה. בספר זה מתגלים הפרטים על כישרונו המתפתח, בו הוא משתמש גם לטובתה של המלכה.
  • קטסה: חברתה הטובה של ביטרבלו (ביטרבלו רואה את קטסה כמו אחות גדולה), וקטסה תומכת בה במאמצה להפוך למלכה שהיא רוצה להיות, ועוזרת לה להתמודד עם הפרטים שהיא מגלה על אביה, והדברים הנוראים שעשה לאמה.
  • הלדה: חברתה ומשרתתה לשעבר של קטסה, היא משרתת במועצה הסודית, ומשמשת כמשרתת עבור ביטרבלו. היא גם שרת הריגול שלה המלכה, מסייעת לה בענייני היומיום ומשמשת לה כדמות אמהית.

פרסים והכרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר הגיע מיד לרשימת רבי המכר של הניו יורק טיימס, וכן נמנה בין ספרי הפנטזיה לנוער הטובים של איגוד הספריות האמריקאי (ALA) לשנת 2012. רשימות נוספות שכללו את הספר הם:

  • YALSA, Best Fiction for Young Adults
  • A New York Times Book Review Notable Children's Book
  • A Publishers Weekly Best Book of the Year
  • A Kirkus Reviews Best Book of the Year
  • A Chicago Public Library Best Book of the Year
  • The Bulletin Best Books of the Year
  • A BCCB Blue Ribbon Title
  • A New Atlantic Independent Booksellers Association Book of the Year

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר זכה לביקורות הטובות ביותר מכל ספרי סדרת "שבע הממלכות". בניו יורק טיימס נכתב כי "יש סופרים שיודעים לספר סיפור טוב; יש כאלה שיודעים לכתוב. קאשור היא אחת מהסופרים הנדירים שיודעים לעשות את שניהם. מדומיין בצורה מרגשת ומבוצע למשעי, ביטרבלו עומד כתרומה מופלאה למסורת ספרותית ארוכה." הביקורת ב-Kirkus קראה לספר "הורס ושובר לב".

היו שביקרו את הספר בשל התכנים הקשים שבו, הכוללים ילדים האונסים ילדות ושואבים הנאה מינית ממעשי רצח וזוועה, וניצול גופן של נשים וילדות לניסויים הקשורים בביתור, הריון ותינוקות. המבקרים טענו כי הספר אינו מתאים לנוער ובוודאי שלא לילדים. מנגד, עלתה הטענה כי נערים בגילאי העשרה כבר נחשפים לתכנים קשים בטלוויזיה ובקולנוע וכי ההזדעזעות מן הספר מוגזמת ולוקה בצביעות[3].

הוצאה לאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Rubin, Gretchen (2012-05-11). "'Bitterblue,' by Kristin Cashore". The New York Times (באנגלית אמריקאית). ISSN 0362-4331.
  2. ^ "Giving Birth to 'Bitterblue'". PublishersWeekly.com (באנגלית).
  3. ^ המלצה - לכאן ולכאן - מחוננת, ביטרבלו – ספר מזעזע מסתתר בין הספרים של הילדים שלכם | לא רלוונטי, באתר irrelevant.org.il