ביסמרקיוגנד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סמל הביסמרקיוגנד

ביסמרקיוגנדגרמנית: Bismarckjugend; "נוער ביסמרק") הייתה תנועת הנוער של מפלגת העם הלאומית הגרמנית. התנועה פעלה בין השנים 19221933.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

התנועה נוסדה ב-1922 והייתה מיועדת לנערים ונערות בין הגילאים 14–25. הארגון היה בעל אופי צבאי, ונועד לחנך את חבריו לשמרנות ומלוכנות. הארגון נקרא "נוער ביסמרק" על שם אוטו פון ביסמרק. בית ביסמרק העניק הסכמה רשמית לשימוש בשם. בשנותיו הראשונות לא זכה הארגון לפופולריות רבה. מפלגת העם הלאומית הגרמנית הייתה מזוהה בעיקר עם ערכי הדור הישן, ופחות הצליחה לקרוץ לדור הצעיר. עם זאת, בהדרגה הצליחה המפלגה להפיץ את רעיונותיה הלאה, וב-1928 כבר היו לביסמרקיוגנד 800 סניפים בכל רחבי גרמניה, אשר בהם היו חברים 42,000 נערים ונערות. הביסמרקיוגנד היה תנועת הנוער השנייה בגודלה בגרמניה, אחרי הנוער העובד הסוציאליסטי של המפלגה הסוציאל-דמוקרטית של גרמניה. באותה שנה ערך הארגון טקס אזכרה בפרידריכסרוה לציון יום השנה ה-30 למותו של ביסמרק.

עיקר ההתגייסות לארגון הייתה באזורים פרוטסטנטיים בצפון. בדרום הקתולי זכה הארגון לתמיכה פחותה. מרבית חניכי הארגון היו בני המעמד הגבוה, או אפילו האצולה. מקרה חריג היה הסניף הגדול של הארגון בברלין אשר היה מורכב רובו ככולו מבני מעמד הפועלים. ב-1933 נחתם הסכם בין המפלגה הנאצית למפלגת העם הלאומית, אשר במסגרתו התפרקה מפלגת העם הלאומית. ב-1935 הוצאו מחוץ לחוק כל תנועות הנוער בגרמניה למעט ההיטלריוגנד, ולבישת מדי הביסמרקיוגנד הפכה לעבירה פלילית.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Michael Burleigh, Wolfgang Wippermann: The Racial State: Germany, 1933–1945. Cambridge University Press, Cambridge [England] 2002, S. 228.
  • Martin Kitchen: A History of Modern Germany, 1800–2000. Blackwell, Malden, Massachusetts 2006.ג
  • Larry Eugene Jones, James N. Retallack: Elections, Mass Politics, and Social Change in Modern Germany: New Perspectives, German Historical Institute, Washington, D.C. 1992, S. 354.
  • Robert Gerwarth: The Bismarck Myth: Weimar Germany and the Legacy of the Iron Chancellor. Oxford historical monographs. Clarendon Press, Oxford 2005, S. 106–107.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ביסמרקיוגנד בוויקישיתוף