בלגים (עם עתיק)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

בלגים הם קבוצת שבטים בעלי מוצא גאלי - גרמאני שהתגוררו בעת העתיקה בגאליה בלגיקה. מלבד גאליה בלגיקה נמצאו גם באי הבריטי וייתכן שאף באירלנד. לפחות מהמאה השלישית לפני הספירה. הם נדונו לעומק על ידי יוליוס קיסר בתיאור מלחמותיו בגאליה. כמה עמים בדרום בריטניה נקראו גם בלגים וככל הנראה עברו מגאליה. השם המשיך לשמש באזור עד ימינו והוא משתקף בשמה של המדינה המודרנית בלגיה.

מוצא הבלגים כמתואר בספרו של גאיוס יוליוס קיסר, "מלחמת גאליה", הוא מעורב, הן גאלי והן גרמאני. ככל שהשבט התגורר בקרבה רבה יותר לנהר הריין, כך גברה השפעת התרבות הגרמאנית על תושבי האזור. לפי הדעה המקובלת במחקר המודרני, דיברו הבלגים גאלית עתיקה והיו קרובים מבחינות רבות לגאלים, אם כי לפחות חלק מהבלגים הושפעו מהתרבות הגרמאנית.

יוליוס קיסר פותח את ספרו על מלחמת גאליה בתיאור גאוגרפי של גאליה ותושביה:

"גאליה כוללת שלושה חלקים, שבאחד מהם יושבים הבלגים, בשני – האקוויטאנים, ובשלישי – אלה הקרויים בלשונם קלטים ובלשוננו גאלים. כל העמים הללו נבדלים זה מזה בלשונם, במנהגיהם ובחוקיהם... האמיצים שבכולם הם הבלגים, כיוון שהם מרוחקים ביותר מאורח־החיים המעודן של הפרובינציה ותרבותה, ולעיתים רחוקות בלבד נקלעים אליהם סוחרים, המביאים מצרכים המרככים את הנפש, והם קרובים ביותר לגרמנים היושבים בעבר הרינוס, שעמהם הם נלחמים בלי־הרף".[1]

בעת מלחמת גאליה (5850 לפנה"ס) היו הבלגים בין מתנגדיו החריפים ביותר של קיסר. שבט האבורונים הצליח להשמיד צבא רומי גדול שכלל לגיון וחצי במארב שטמן לו בקרב אטואטוקה וגם שבטים בלגיים אחרים התנגדו לכיבושה של גאליה.

כיבוש גאליה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יוליוס קיסר כבש את שטחי הבלגים, החל מ־שנת 57 לפני הספירה. הוא כותב שהבלגים קשרו קשר והתחמשו בתגובה לכיבושיו הקודמים, וכדי להתמודד עם האיום הזה הוא גייס שני לגיונות חדשים והורה לבעלי בריתו הגאליים האדואי, לפלוש לטריטוריה של הבלובאצי, הגדול והנחוש מבין שבטי הבלגה. נזהר ממספרם ואומץ לבם של הבלגים, יוליוס קיסר נמנע בתחילה מקרב גדול, ונעזר בעיקר בקרבות פרשים כדי לבחון את הכוחות הבלגיים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בלגים בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ יוליוס קיסר, מלחמת גאליה (תרגום: נחמיה רבן), ספר ראשון, פרק א, בתוך: יצחק חן, ראשיתה של אירופה, האוניברסיטה הפתוחה, כרך א, יחידה 2, עמ' 146–147
ערך זה הוא קצרמר בנושא היסטוריה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.