גיום מלוריס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גיום מלוריס
Guillaume de Lorris
לידה 1200?
לוריס, צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1238? (בגיל 38 בערך) עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה צרפתית עריכת הנתון בוויקינתונים
יצירות בולטות רומן הוורד עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גִיוֹם מִלוֹרִיסצרפתית: Guillaume de Lorris; סביבות 1200?סביבות 1238?) היה משורר צרפתי.

חייו ועבודתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

גיום, שלא ידוע דבר על חייו, נולד כנראה בלוריס (אנ') בצפון-מרכז צרפת של ימינו ונחשב למחבר של החלק הראשון של היצירה המכונה רומן הוורד (בצרפתית: Le Roman de la Rose) המכילה 4,068 חרוזים, שאותה החל לכתוב בסביבות 1230 עבור הקהל של חצר המלכות בעיקר. משערים שמיתה חטופה הפסיקה את עבודתו, ואת הרומן סיים ז'אן דה מאן (אנ') בסביבות 1280.

ההישג המיוחד של גיום היה לשלב במיומנות שלושה מרכיבים שהיו נוכחים אך לא נפוצים מאוד בספרות של אותה תקופה: צורת הנרטיב בגוף ראשון, השימוש בדמויות אלגוריות כגיבורות הסיפור, וייצוג של עלילת רומן שלם. בצורה פיזית של דוח חלום. שליטתו של גיום מתבטאת גם בתיאור הרגיש והחי של הפסיכולוגיה של ההתאהבות.

נראה שגיום היה גם ממציא הדמות האלגורית של "סכנה" (Danger, מלטינית תיכונה domniarium "שלטון, תביעה לשלטון"). המפלצת הזו, המגלמת את כל מה שמקשה על האוהבים, במיוחד על הגבר המאוהב, להגשים את תשקותיהם, הייתה לאחר מכן דמות רווחת ביותר בספרות הצרפתית, בעיקר בשירה, במשך למעלה מ-200 שנה.

רומן הוורד, המתאר חיפוש של מאהב אחר הוורד כסמל האהובה, זכה להצלחה רבה לאחר שהמשיך והסתיים על ידי ז'אן דה מאן והשפיע רבות על הספרות הצרפתית עד המאה ה-16.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גיום מלוריס בוויקישיתוף