דליבור ברוזוביץ'

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דליבור ברוזוביץ'
Dalibor Brozović
לידה 28 ביולי 1927
סרייבו, ממלכת יוגוסלביה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 19 ביוני 2009 (בגיל 81)
זאגרב, קרואטיה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים הפקולטה למדעי הרוח ולמדעי החברה, אוניברסיטת זאגרב עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות אוניברסיטת ליובליאנה עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה מסדר אנטה סטארצ'ביץ' עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Nevenka Kosutic Brozovic עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Dunja Brozović-Rončević עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דליבור ברוזוביץ' קרואטית: Dalibor Brozović;‏ 28 ביולי 1927, סרייבו19 ביוני 2009 זאגרב) הוא בלשן ופוליטיקאי קרואטי. הוא דוד של הבלשן הקרואטי רנקו מטסוביץ'.

דליבור ברוזוביץ' נולד בסרייבו, אז חלק של ממלכת יוגוסלביה. לאחר סיום בית הספר הוא המשיך בלימודים וסיים אוניברסיטת זאגרב. בשנת 1957 הוא סיים את דוקטורט.

תקופה קצרה דליבור ברוזויץ' עבר באקדמיה לתיאטרון בזאגרב ואחר כך עבר ללמד באוניברסיטת ליובליאנה. בשנת 1956 הוא התחיל לעבוד באוניברסיטת זאדאר בה שירת במשרת פרופסור בשנים 19681990, עד שעבר לפוליטיקה.

בשנת 1975 הוא קיבל דרגת חבר בהתכתבות באקדמיה למדעים של יוגוסלביה ובשנת 1986 התקבל כחבר.

משנת 1946 דליבור ברוזוביץ' היה חבר של המפלגה הקומוניסטית של יוגוסלביה. בסוף שנות ה-80 של המאה ה-20 הוא היה בין המייסדים וסגן-נשאי של איגוד הדמוקרטי הקרואטי. מפלגה זו זכתה בבחירות של 1990 והדיחה את הקומוניסטים משלטון לאחר 45 שנים. דליבור ברוזוביץ' מונה לסגן נשיא של קרואטיה והיה חבר הפרלמנט בשנים 19921995.

דליבור ברוזוביץ' ידוע בחקר השפה הקרואטית. הוא דוגל בכך שהשפה הקרואטית היא שפה נפרדת מהשפה הסרבית. כבר בשנת 1967 הוא היה בין המחברים עצומה בנושא. הוא תמך בקו לאומני זה במשך שנים וחיזק אותו לאחר שקרואטיה קיבלה את עצמאותה.

עבודות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Standardni jezik (Standard Language), Zagreb, 1970
  • "Fonologija hrvatskoga književnog jezika" (Phonology of the Croatian Standard Language) in the book by a collective of authors Povijesni pregled, glasovi i oblici hrvatskoga književnog jezika (Historical Overview, Sounds and Forms of the Croatian Standard Language), Zagreb, 1991

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]