דל-זיפיות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף דל זיפיות)
קריאת טבלת מיוןדל-זיפיות
מיון מדעי
על־ממלכה: אוקריוטיים
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: תולעים טבעתיות
מחלקה: Clitellata
תת־מחלקה: דל-זיפיות
שם מדעי
Oligochaeta
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דל-זיפיות[1] (שם מדעי: Oligochaeta) היא תת-מחלקה של מחלקת התולעים הטבעתיות. תת-מחלקה זו מונה כ-3,500 מינים מתוך כ-15,000 מינים של תולעים טבעתיות. אזורי המחיה בהם חיות הדל-זיפיות הם אזורים רווים מים מתוקים ויבשה. המוכר ביותר בתת-מחלקה זו הוא השלשול (Lumbricus). תולעים דל-זיפיות נבדלות מתולעים רב-זיפיות בכך שאין להן כנפות-רגל, בכך שפרק הראש חסר עיניים, משושות ושיניים, ובכך שיש להן זיפים מועטים בלבד על פני הגוף. ישנה סברה הרווחת כיום כי התולעים הדל-זיפיות התפתחו מתוך התולעים הרב-זיפיות ומהוות למעשה קבוצה מתוכן.

מבנה גוף[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגוף מצופה קוטיקולה דקה המופרשת על ידי האפידרמיס, מתחת לאפידרמיס מצויים שרירי הגוף המאורגנים בשתי שכבות: היקפית ואורכית. אפידרמיס וקוטיקולה מהווים יחדיו את דופן הגוף, המאורגן בסגמנטים. על כל סגמנט יש זיפים הניתנים לזיקוף או להצמדה לגוף, תחת בקרה שרירית. פנימית לשכבות השרירים מחולק הצלום לסדרת מדורים על ידי מחיצות רוחב המסוגלות להתקער ולהתיישר ולהשפיע על לחץ הנוזל בכל מדור. התנועה היא על ידי כיווץ והרפיה של סגמנטים שלמים באופן עוקב, ולא כיווץ של צד אחד בכל פעם כמו אצל התולעים הרב-זיפיות.

תוך סדרה רציפה של כיווצים והרפיות של שרירים היקפיים ואורכיים, כאשר נוזל הצלום משמש כשלד הידרוסטטי המתופעל על ידי מחיצות הרוחב, מתקדמת התולעת הדל-זיפית במחילה תת-קרקעית, כיווצים עוקבים אלו של הגוף נקראים גלים פריסטלטיים (Peristaltic waves).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דל-זיפיות בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אנציקלופדיית החי והצומח של ארץ ישראל, כרך 2 - חסרי חוליות יבשתיים", הוצאת משרד הביטחון. עמ' 159.
Lumbricus terrestris