הדוכס מבורגונדי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הדוכס מבורגונדי
The Duke of Burgundy
כרזת הסרט "הדוכס מבורגונדי
כרזת הסרט "הדוכס מבורגונדי
בימוי פיטר סטריקלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט פיטר סטריקלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים סידסה באבט קנודסון
Kata Bartsch
מוניקה סווין עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה Faris Badwan, Rachel Zeffira עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת, הונגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה Mozinet, Curzon Artificial Eye, הולו עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 30 באפריל 2015 עריכת הנתון בוויקינתונים
משך הקרנה 104 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט דרמה, ארוטיקה, סרט להט"בי, מותחן עריכת הנתון בוויקינתונים
הכנסות באתר מוג'ו dukeofburgundy
פרסים פרס האקדמיה האירופית לקולנוע למלחין הטוב ביותר (Faris Badwan, Rachel Zeffira) עריכת הנתון בוויקינתונים
סרט הבא In Fabric עריכת הנתון בוויקינתונים
www.thedukeofburgundy.com
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הדוכס מבורגונדי (באנגלית: The Duke of Burgundy) הוא סרט דרמה בריטי משנת 2014 שנכתב ובוים על ידי פיטר סטריקלנד, בכיכובן של סידסה באבט קנודסן בתפקיד סינתיה, וקיארה דאנה בתפקיד אוולין.

הסרט הוקרן בפסטיבלים בינלאומיים רבים, כולל טורונטו פסטיבל הסרטים הבינלאומי, לונדון, פסטיבל הסרטים, פסטיבל הסרטים הבינלאומי ברוטרדם, וזכה לביקורות חיוביות.[1][2]

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אוולין לומדת את תחום חקר הפרפרים והעש (לפידופטרולוגיה) אצל סינתיה, המבוגרת ממנה. אוולין בקשר רומנטי עם סינתיה, ועובדת כמשרתת בביתה, ונתונה מצד סינתיה לסטנדרטים נוקשים לגבי התנהגותה וניקיון הבית. כאשר אוולין לא משלימה משימות לסיפוקה של סינתיה, היא נענשת.

עם הזמן, יש נפילות בשליטתה של סינתיה, ומתבהר כי אוולין היא זו שמכוונת את סינתיה במערכת היחסים על ידי כתיבת סקריפטים על סצנות מסוימות, אותן בנות הזוג מבצעות באותו האופן בכל יום. בעוד אוולין מתרגשת מינית מכך, סינתיה מבצעת את הסצנות רק כדי לספק את המאהבת שלה. כדי לרצות את אוולין, היא מזמינה מנגרית מיטה עם מגירה מתחת, שם אוולין יכולה לישון בתור עונש; אך אוולין לא מרוצה מהזמן הנדרש כדי לבנות את המיטה, ובסופו של דבר מסרבת למתנה.

אוולין מתחילה לדרוש מסינתיה לנעול אותה בתיבה כל ערב כעונש מסוג חדש. סינתיה מסכימה, אבל היא כועסת על ההפרדה הפיזית הזו. סינתיה גם מתחילה להיות מודעת להזדקנות שלה, כשהיא פוגעת בגבה כשהיא מושכת את התיבה לקרבת מיטתה. היא מבטאת את אומללותה ביום הולדתה של אוולין, כאשר היא דורשת מאוולין לאפות לעצמה עוגת יום הולדת, אותה סינתיה אוכלת כשהיא נחה עם רגליה נח על פניה של אוולין. אוולין לא נהנית מהסצנה, ואומרת את מילת הביטחון שלה, פינאסטרי (סוג של עש), ממנה סינתיה מתעלמת.

הקשר הזוגי הופך למתוח יותר ויותר ככל שהציפיות של אוולין אינן ממומשות. בסופו של דבר, סינתיה מאשימה את אוולין שצחצחה את מגפיה של מרצה אחרת, אשר היא רואה כמעשה בגידה. אך בסוף נראה שהשתיים מתפייסות, ואוולין מסכימה לשים פחות דגש על סיפוק צרכיה המיניים. בסגירת הסרט השתיים נראות משחקות את אותה הרוטינה השגרתית שבה הסרט התחיל.

השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • סידסה באבט קנודסן - סינתיה
  • קיארה דאנה - אוולין
  • מוניקה סווין - לורנה
  • יוג'יניה קרוזו - ד"ר פרקסיני
  • פאטמה מוחמד - הנגרית
  • קאטה בארטש - ד"ר לורידה
  • אסתר טומפה - ד"ר ורידנה
  • זיטה קראז'קו - ד"ר שולר

ביקורת וקבלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט קיבל ביקורות חיוביות מהמבקרים. באתר Rotten Tomatoes יש לסרט דירוג של 94%, בהתבסס על 109 ביקורות, עם דירוג ממוצע של 8.1 מתוך 10. על פי הקונצנזוס הביקורתי באתר, הסרט הוא "מסוגנן, חושני, חכם, ומוכיח שקולנוע אירוטי יכול להיות בעל תוכן משמעותי".[3] ב-Metacritic, הציון הממוצע המשוקלל של הסרט הוא 87 מתוך 100, בהתבסס על 24 ביקורות.[4]

A.V. Club דירג את הדוכס מבורגונדי בתור הסרט הרביעי הטוב ביותר של 2015.[5] גם פסקול הסרט, מאת קאטס אייז (Cat's Eyes) זכה לביקורות חיובית, ועל פי המבקר נואל מורי, היה זכאי למועמדות לפרס אוסקר למרות האלמוניות היחסית של הסרט.[6]

סטריקלנד קיבל את פרס ווטר בארנדרכט לחזון קולנועי בפסטיבל הסרטים הבינלאומי המפטון עבור הסרט.[7] הסרט גם זכה בפרס השופטים בפסטיבל הסרטים של פילדלפיה.[8]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "'The Duke of Burgundy': Toronto Review". The Hollywood Reporter.
  2. ^ "TIFF Review: Peter Strickland's 'The Duke Of Burgundy' Is A Surreal & Sublime Knock-Out". Indiewire. אורכב מ-המקור ב-2014-09-20. נבדק ב-2018-05-19.
  3. ^ "The Duke Of Burgundy (2015)". Rotten Tomatoes.
  4. ^ "The Duke of Burgundy". Metacritic.
  5. ^ "The 20 best films of 2015". The A.V. Club. 17 בדצמבר 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ Murray, Noel (11 בינואר 2016). "The Oscars will ignore The Duke Of Burgundy's score, but they shouldn't". The A.V. Club. {{cite web}}: (עזרה)
  7. ^ "HIFF 2014 Golden Starfish Awards Announced: 'Gett' and 'The Special Need' Named Best Features". Hamptons.
  8. ^ "Philadelphia Film Festival Announces Prize Winners Including 'Duke of Burgundy' & 'The Overnighters'". Way Too Indie.