הורמיזד הראשון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הורמיזד הראשון
𐭠𐭥𐭧𐭥𐭬𐭦𐭣
לידה המאה ה־3 עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 273
מדינה האימפריה הסאסאנית עריכת הנתון בוויקינתונים
השושלת הסאסאנית
תואר מלך פרס
אב שאפור הראשון
אם unnamed daughter of Mihrak עריכת הנתון בוויקינתונים
מלך פרס
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הורמיזד הראשוןפרסית אמצעית: 𐭠𐭥𐭧𐭥𐭬𐭦𐭣) היה מלך פרס השלישי מהשושלת הסאסאנית, לאחר מותו של שאפור הראשון. הוא היה בנו השלישי של שאפור הראשון ומלך תקופה קצרה בין שנת 270 לשנת 271. לא ידוע הרבה על שלטונו, הוא בנה את העיר הורמיזד-ארדשיר (כיום אהוואז).

אטימולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השם הורמיזד (מאוית גם כהורמזד או הורמוזד) הוא שמו של האל הראשי בזורואסטריות, שמו המלא היה הורמיזד-ארדשיר כאשר השם ארדשיר מבטא את העיקרון של ההליכה בדרך האמת.

תולדות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

הורמיזד היה בנו השלישי של שאפור הראשון, על פי המסורת, אמו של הורמיזד הייתה בת לשושלת הפרתית מיהראק. שני אחיו הגדולים היו בהראם (הבכור) ושפור משאנשאה, בעוד שנרסה היה אחיו הצעיר. להורמיזד היו שתי אחיות בשם אדור-אנאהיד ושפורדוקתאק. סבו היה ארדשיר הראשון, מייסד האימפריה הסאסאנית.

הורמיזד מוזכר לראשונה במהלך מלחמות שאפור הראשון נגד האימפריה הרומית. הוא מונה למושל ארמניה לאחר כיבושה על ידי שאפור הראשון ב-252. היסטוריונים רבים מאמינים כי הוא היה שותף במסע המלחמה השני של שאפור הראשון, שהתקיימה במחוזות הרומאים של סוריה, קיליקיה וקפדוקיה, ואשר נמשכה בין השנים 253 ל-256. זה נתמך על ידי הדיווחים על הכיבושים הקפדוקיים. נראה כי קפדוקיה לא הייתה האזור היחיד שבו לחם הורמיזד: על פי ההיסטוריה אוגוסטה, המורד הרומי קיריאדס סייע לשאפור הראשון ולאודומסט כלשהו בכיבוש אנטיוכיה. השם אודומסטס הוא תעתיק שגוי של הורמיזד, ועל כן עשוי לרמוז שלאחר שוד קפדוקיה, הורמיזד השתתף גם במצור על אנטיוכיה ב-253.

הורמיזד מוזכר בכתובת על קיר הכעבה-י זרתושת בנקש-י רוסתם ליד פרספוליס שבדרום איראן, שאפור הראשון כתב בכתובת את שמות בניו ותוארם, הורמיזד מקבל את התואר Wuzurg Šāh Arminān ("המלך הגדול של הארמנים"). ההיסטוריון הארמני בן המאה ה-4 אגאתנג'לוס קובע שתואר זה ניתן רק ליורש של מלך פרס.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הורמיזד הראשון בוויקישיתוף