המשטרה הפדרלית: אף אחד לא מעל החוק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המשטרה הפדרלית: אף אחד לא מעל החוק
מדינה ברזיל עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 2017 עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט פורטוגזית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט דרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
www.leiparatodos.com.br
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

המשטרה הפדרלית: אף אחד לא מעל החוקפורטוגזית: Polícia Federal: A Lei É para Todos; הופץ במדינות המערב בשם Operation Carwash: A Worldwide Corruption Scandal Made in Brazil, "מבצע שטיפת רכב: שערוריית השחיתות העולמית שנוצרה בברזיל") הוא סרט פשע ברזילאי משנת 2017 בבימויו של מרסלו אנטונז.[1] הסרט הופק בתקציב של 16 מיליון ריאל והרוויח 19 מיליון ריאל.[2] הסרט מגולל את קורות מבצע שטיפת רכב של המשטרה הפדרלית של ברזיל לחקירת אחת מפרשיות השחיתות הגדולות בתולדות ברזיל, שהייתה אחת הגורמים להדחת דילמה רוסף מנשיאות ברזיל.

הסרט שבוים על ידי מרסלו אנטונז, בהפקתו של טומיסלב בלזיץ' ועל פי תסריט מאת תומאס סטברוס וגוסטבו ליפשטיין, נעשה בהשראת ספר באותו שם מאת קרלוס גרייב ואנה מריה סנטוס. בסרט כיכב אנטוניו קליוני המציג את המבצע מנקודת מבטם של החוקרים המובילים. לטענת המפיק טומיסלב בלזיץ', העלילה תוכננה להיות מחולקת לשלושה סרטים, שיצאת מדי שנה ומאחר שהסרט אינו תיעודי לכן, על אף היותו מבוסס על המבצע, אין שום הכרח להיות נאמן למציאות.

עם תקציב של 16 מיליון ריאל, הסרט לא חשף את נותני החסות ולא השתמש במשאבים ציבוריים. שמות המשקיעים, כ-25 בסך הכל, נשמרו בסודיות. לטענת בלזיץ', זאת לבקשתם של היזמים, ששילמו מכיסם. "הם ביקשו, אני צריך לכבד [זאת]. סרטים רבים נוצרו כך בברזיל ומחוצה לה."[3] הסרט כלל הסכם שיתוף פעולה שנחתם בין בלזיץ' למשטרה הפדרלית בשנת 2015.

הקרנת הבכורה של הסרט נערכה ב-28 באוגוסט 2017 בקוריטיבה, בה נכחו גם השופטים סרג'יו מורו, מרסלו ברטאס והתובע דלטן דלגנול, כמו גם חברי פרלמנט, אנשי משטרה וחוק, שהיו מעורבים בחקירת ובהובלת מבצע שטיפת רכב. הסרט הוקרן בבתי הקולנוע ברחבי ברזיל ביום העצמאות הברזילאי, ב-7 בספטמבר 2017.

בשבוע הראשון הוא משך קהל של 461,783 צופים לבתי הקולנוע, כ-430,000 מחמישי עד ראשון ועוד 30,000 בכורות, שגרפו הכנסות של 7.8 מיליון ריאל, שהפכו אותו לסרט השני הנצפה ביותר בברזיל, כשמאחוריו הסרט האמריקני זה. הקרנת הבכורה של הסרט הייתה לטובה ביותר באותה שנה וב-25 בספטמבר כבר צפו בו למעלה ממיליון איש והוכותר לסרט הברזילאי הנצפה ביותר של שנת 2017.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהתבסס על סיפורו האמיתי של מבצע שטיפת רכב, הסרט מגולל את חקירת השחיתות הגדולה והמצליחה ביותר שנראתה אי פעם בעולם, זאת דרך עיניו של החוקר איוון והצוות שלו במשטרה הפדרלית הברזילאית, שעבדה עם עורכי הדין הפדרליים בברזיל והצליחו לחשוף ולפרק תוכנית מורכבת של הלבנת הון, השתלה, גנבה, שחיתות ושוחד בהם היו מעורבים מנהלים בפטרובראס (חברת הנפט הלאומית הברזילאית), קבלני ממשלה, מפלגות פוליטיות, פוליטיקאים בכל דרגות השלטון - כולל שני בתי הקונגרס, מזכירות הממשלה ונשיאי ברזיל לשעבר ומכהנים.

הסרט חושף פרטים על העימותים והסכנות העומדים בפני החוקרים, מחסומי הכביש שהטילו כדי לסכל את המבצע ותפקידו המכריע של השופט הפדרלי שעמד כנגד הלחץ הגדול למנוע מהפוליטיקאים להרוס את החקירה. אנו עוקבים אחר איוואן וצוותו בתהליך החקירה צעד אחר צעד שהפך את מה שהתחיל כחקירה על סוחרי סמים ומלביני הון לתנועה למאבק בעמוד השדרה של השחיתות במדינה והובילה היישר אל מפתן דלתו של אחד האישים החזקים ביותר במדינה - הנשיא לשעבר לואיס אינסיו "לולה" דה סילבה. זהו סיפורם של גברים ונשים שנלחמים נגד מערכת מושחתת ומנסים להוכיח שאכן, איש אינו מעל החוק.

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אנטוניו קליוני - איוון, אחד החוקרים הראשיים ומספר הסרט על המבצע
  • ברוס גומלבסקי - יוליוס קיסר. הדמות קרובה מאוד לביאטריז ומאוד אינטנסיבי. השקיפות בקבלת ההחלטות ברורה. הוא חוקר לעומק עד שמוצא ראיות. קרוב מאוד להורים ומאוהב במה שהם עושים
  • פלביה אלסנדרה - הנציגה הפדרלית "ביאטריז"
  • ריינר קדט - איטלו אגנלי, תובע נחוש מאוד, לא חושש להמשיך הלאה. הוא מאמין שאם הם פועלים לפי החוק והעובדות, שום דבר אחר לא משנה.
  • ז'ואאו בולדסרני - ויניסיוס, חוקר צעיר ונחוש
  • ארי פונטורה - נשיא ברזיל לשעבר
  • מרסלו סרראדו - השופט הפדרלי סרג'יו מורו
  • רוברטו בירינדלי - חלפן הכספים אלברטו יוסף.
  • אדוארדו מלו - פיליפו מורו
  • ז'וליאנה שאלץ' - רוזנג'לה מורו

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המפיק טומיסלב בלזיץ' עבד על סרט נוסף עם המשטרה הפדרלית על פרויקט סחר בנשק, כאשר נודע על מבצע שטיפת רכב. כשראה את גודל הפרשה המתרחשת במדינה, הוא החליט להפסיק את הפרויקט האחר והתעניין במה שמתרחש מאחורי הקלעים של מבצע שטיפת רכב כדי להפיק סרט שבאמצעותו החברה תתוודע לרוע שהשחיתות מביאה איתה. לפני ההפקה הוא עשה עבודת מחקר במשך שנה וחצי וזכה לסיוע של המשטרה הפדרלית הברזילאית עצמה, אשר ייעצה להפקה, העניקה ראיונות לבמאי ולתסריטאים ואישרה צילום סצנות במטה שלה בקוריטיבה ובריו דה ז'ניירו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]