הסרטן הפריך

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הסרטן הפריך
The Krusty Krab
נתונים כלליים
סוג מסעדת מזון מהיר
מוטו "בוא ובזבז את כספך כאן"
"ביתה של קציצת הסרטן"
"כשאתה תהיה בשירותים אנחנו נספור את הכסף" (הסלוגן שבפרסומת למסעדה)
מייסדים יוג'ין קראב עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1 במאי 1999 – הווה (25 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום המטה ביקני בוטום עריכת הנתון בוויקינתונים
משרד ראשי ביקיני בוטום
בעלות יוג'ין קראב
מוצרים עיקריים Krabby Patty עריכת הנתון בוויקינתונים
עובדים בובספוג מכנסמרובע, סקווידוויד טנטקלס, פטריק סטאר (לעיתים נדירות), ג'ים (עובד לשעבר), עובדים מחליפים נוספים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הסרטן הפריך (באנגלית: The Krusty Krab) היא מסעדת מזון מהיר בדיונית מסדרת האנימציה האמריקאית "בובספוג מכנסמרובע". המסעדה נוסדה על ידי יוג'ין קראב, שהוא גם הבעלים. מלבד קראב, במסעדה שני עובדים, סקווידוויד טנטקלס כקופאי, ובובספוג מכנסמרובע כטבח. קציצות הסרטן המפורסמות שמוגשות במסעדה הופכות אותה לאחת ממסעדות המזון המהיר הפופולריות ביותר בביקיני בוטום. את הנוסחה הסודית לקציצת הסרטן, בין היתר, מנסה לגנוב פלנקטון, האנטגוניסט הראשי בסדרה ואויבו של קראב, על מנת לגרום למסעדת הדלי (באנגלית: Chum Bucket) שבבעלותו להתפרסם ולשגשג, לשם כך הוא נוהג לתכנן מזימות מרושעות ומתוחכמות, אשר תמיד נכשלות. הופעתה הראשונה של המסעדה היא בפרק הבכורה של הסדרה, "דרוש עובד", ומשם הפכה למקום העיקרי סביבו מרוכזת העלילה.

מלבד סדרת האנימציה, מסעדת הסרטן הפריך מופיעה אף בשלושת הסרטים אשר בוססו על הסדרה, "בובספוג: הסרט" (2004), "בובספוג מכנס מרובע - הסרט" (2015) ו"בובספוג הסרט: מבצע הצלה" (2020), וכן במקומות אחרים בתקשורת הקשורים לנושא.

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

מלכודת הסרטנים הניו אינגלנדית, עליה מתבסס העיצוב של הסרטן הפריך.

המבנה של המסעדה מבוסס על מלכודת הלובסטרים של ניו אינגלנד.[1] מפיק הסדרה סטיבן הילנבורג יצר את הסרטן הפריך כמקום בו בובספוג עובד, וכמקום העיקרי בסדרה. מספר פרקים של בובספוג מתמקדים באופן ספציפי על הסרטן הפריך ומתרחשים אך ורק במסעדה. הילנבורג חשף כי הסרטן הפריך, והבעלים שלה, מר קראב מבוססים עליו במקצת, בתקופה בה עבד כטבח בישול טרם הקריירה שלו בטלוויזיה.

תפקיד בסדרת האנימציה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מסעדת הסרטן הפריך היא מסעדה המוכרת מוצרי מזון מהיר שונים עבור מחירים גבוהים בצורה יוצאת דופן, כולל קציצות הסרטן הפופולריות.[2] בצורה האופיינית לסדרה, ישנו חוסר עקביות אודות מקור שמה של המסעדה. באחד הפרקים מצוין כי שם הסדרה נלקח מ-"Rusty Krab", בית אבות מיושן, אותו רכש קראב והסב למסעדה,[3] אלא שבפרק אחר נאמר כי מקור שמה של המסעדה בא מספינת פיראטים שנקראה באותו השם, אשר הייתה בבעלות מר קראב.[4] הסרטן הפריך היא אחת מן המסעדות המוצלחות בביקיני בוטום, על אף שנרמז רבות במהלך הסדרה כי מדובר במסעדת מזון מהיר פשוטה, שאיננה מתאימה תמיד לתושבים מן המעמד הגבוה. נוסחת קציצת הסרטן היא סוד מסחרי כמוס, ויריבו של קראב, שלדון פלנקטון, אשר עובד כבעל מסעדת הדלי השוממת מנסה ונכשל להשיג את הנוסחה הסודית. דבר זה בא לידי ביטוי כמוטיב חוזר המתרחש לאורך כל הסדרה. מסעדת הסרטן הפריך בדרך כלל מושכת אליה לקוחות מכל ביקיני בוטום בעקבות קציצת הסרטן הידועה של בובספוג.[5] כמו כן, הוזכר מספר פעמים בסדרה כי הסרטן הפריך היא מסעדה נקיה ונטולת מחלות.[6]

מלבד קראב (אשר מבלה את רוב הזמן שלו במסעדה לספור את הכסף במשרד שלו), הסרטן הפריך כוללת בה שני עובדים במשרה מלאה: בובספוג מכנסמרובע, שעובד כטבח המסעדה, והקופאי, סקווידוויד טנטקלס. לעיתים נדירות שוכר קראב את פטריק סטאר לעבודה במסעדה בסיטואציות שונות, למשל, כתחליף לבובספוג, כבדרן, או כאשר הוא חייב לו כסף.

מוטיב חוזר בסדרה הוא הרס המסעדה לאחר כל אירוע הרס בביקיני בוטום. המסעדה נבנית מחדש באופן מיידי. חלק ב' בפרק 12 בעונה 9, "מורה ברוטב סרטנים" (Tutor Sauce), הוא דוגמה בולטת למוטיב זה.

השפעה תרבותית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מסעדת הסרטן הפריך הופיעה ברובוט צ'יקן, בפרק "Major League of Extraordinary Gentlemen", שבו מוגשות בסרטן הפריך קציצות סרטן העשויות מסרטנים, טבעות קלמארי טבעות וסלט טונה.[7] ב-2016, טיים מגזין כלל את הסרטן הפריך ברשימת החברות הבדיוניות המשפיעות ביותר בכל הזמנים.[8] הסרטן הפריך הפכה לסמל בתרבות הפופולרית ובאינטרנט.

העתקים וחנויות מציאותיות בהשראת המסעדה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נכון לספטמבר 2017, יש עותק אחד של מציאות, ושתי חנויות בדיוניות בהשראת המסעדה.

העתק של הסרטן הפריך נבנה בעיר רמאללה.[9][10]

בינואר 2016, ויאקום, חברת האם של ניקלודיאון הגישה תביעה נגד מפעילי המסעדה, שלא למטרות רווח המסעדה, במטרה שתיפתח בטקסס.[11] השופט הפדרלי בטקסס קבע בינואר 2017 כי המסעדה המתוכננת הפרה את זכויותיה של ויאקום בנכס "בובספוג", ובכך נעצרה הבנייה.[12][13]

גרסה אחרת של המסעדה מוקמה בדבאו סיטי שבפיליפינים, בשם "KrustyKrub Cafe", שבהשראת התוכנית, אותה מעריץ בנו של המקים.[14]

הגרסה האחרונה של המסעדה מוקמה במוסקבה, בשם "The Krusty Krab Cafe".[15]

שיווק[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2006 הוציאה חברת לגו את "לגו בובספוג מכנסמרובע", שהתבסס בין היתר גם על הסרטן הפריך.[16] הלגו השני המבוסס על הסרטן הפריך נקרא "Krusty Krab Adventures" (הרפתקאות הסרטן הפריך), ויצא לחנויות ב-2009.[17][18]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הסרטן הפריך בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ תומאס פ. וילסון; Hillenburg, Stephen (29 במאי 2012). Big Pop Fun #28: Stephen Hillenburg, Artist and Animator–Interview (Podcast). Nerdist Industries. אורכב מ-המקור (mp3) ב-2013-12-21. נבדק ב-2017-11-27. {{cite AV media}}: (עזרה)תחזוקה - ציטוט: multiple names: authors list (link)
  2. ^ Writers: לוק ברוקשיר, Nate Cash, סטיבן בנקס (אנ') (March 26, 2010). "המחזה של סקווידוויד". SpongeBob SquarePants. Season 7. Episode 138a. Nickelodeon.
  3. ^ Writers: ארון ספרינגר, סי אייץ' גרינבלאט, קנט אוסבורן (אנ') (May 10, 2002). "Krusty Krab Training Video". SpongeBob SquarePants. Season 3. Episode 50b. Nickelodeon.
  4. ^ Brown, Arthur (2008). Everything I Need to Know, I Learned from Cartoons!. USA: Arthur Brown. p. 85. ISBN 1435732480.
  5. ^ Writers: Sean Charmatz, Dani Michaeli (May 10, 2002). "Chum Bucket Supreme". SpongeBob SquarePants. Season 6. Episode 122a. Nickelodeon.
  6. ^ Writers: Casey Alexander, Zeus Cervas, Richard Pursel (September 29, 2007). "Fungus Among Us". SpongeBob SquarePants. Season 5. Episode 83c. Nickelodeon.
  7. ^ Riley, Sean (30 באפריל 2013). "Juan Nieves: Ace whisperer". Yard Barker. נבדק ב-1 במאי 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  8. ^ Fitzpatrick, Alex; Vella, Matt; Eadicicco, Lisa; Peckham, Matt; Pullen, John Patrick; Begley, Sarah; D'Addario, Daniel (2 ביוני 2016). "The 18 Most Influential Fake Companies of All Time". Time. אורכב מ-המקור ב-2 ביוני 2016. נבדק ב-7 ביוני 2016. {{cite web}}: (עזרה)
  9. ^ "Krusty Krab Restaurant from SpongeBob Being Built IRL". נבדק ב-12 באוגוסט 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  10. ^ Nordyke, Kimberly (21 ביולי 2014). "'SpongeBob SquarePants': Real-Life Krusty Krab Restaurant to Open in Palestine". The Hollywood Reporter. נבדק ב-12 באוגוסט 2014. {{cite news}}: (עזרה)
  11. ^ Spata, Christopher (29 בינואר 2016). "Real-Life Krusty Krab Restaurant Sued by SpongeBob Parent Company". Complex. {{cite web}}: (עזרה)
  12. ^ Gardner, Eriq (11 בינואר 2017). "Judge Rules 'Krusty Krab' Restaurant Violates Viacom's 'SpongeBob' Rights". The Hollywood Reporter. {{cite web}}: (עזרה)
  13. ^ Gershman, Jacob (12 בינואר 2017). "SpongeBob and Krusty Krab Prevail in Real-Life Trademark Battle". The Wall Street Journal. {{cite web}}: (עזרה)
  14. ^ Tejano, Ivy. "KrustyKrub Cafe: Business proposal turned into reality". SunStar.
  15. ^ There's a brand new real-life version of the cafe from Spongebob Squarepants, Metro, ‏2016-02-22 (באנגלית)
  16. ^ "LEGO SpongeBob The Krusty Krab". Amazon.com. נבדק ב-1 במאי 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  17. ^ "3833 Krusty Krab Adventures". Lego. אורכב מ-המקור ב-2013-05-05. נבדק ב-1 במאי 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  18. ^ "SpongeBob SquarePants". Brickset.com. נבדק ב-1 במאי 2013. {{cite web}}: (עזרה)