ויקיפדיה:עבודות ויקידמיות/כלכלה פוליטית בינלאומית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

תכליתו של מיזם כלכלה פוליטית בינלאומית היא להעשיר את הידע הזמין לציבור הרחב בתחום הכלכלה הפוליטית הבינלאומית, תוך הטמעתו בהוראה ובלמידה אקדמית. המיזם הוא פרי יוזמתו של ליאור הרמן ונערך בקורסים שונים העוסקים בכלכלה פוליטית אשר הוא מלמד, תוך שיתוף פעולה עם עמותת ויקימדיה ישראל.

שמו האנגלי של המיזם הוא שילוב של המילה Wikipedia עם ראשי התיבות באנגלית של "כלכלה פוליטית בינלאומית" (Wik – International Political Economy – dia).

מיזם כלכלה פוליטית החל בשנת הלימודים תש"ע (2009-10) בקורס "הפוליטיקה של המערכת הכלכלית הבינלאומית" במחלקה ליחסים בינלאומיים באוניברסיטה העברית. בשנת הלימודים 2010-11 הורחב המיזם גם לקורס "סוגיות נבחרות בכלכלה הפוליטית של האיחוד האירופי" בפורום אירופה של האוניברסיטה העברית.

במסגרת המיזם נדרשים הסטודנטים לכתוב מטלת אמצע קורס על ערכים שחסרים או שדורשים עדכון בנושא הכלכלה הפוליטית הבינלאומית. הנחת המוצא של המיזם היא כי כל קורס אקדמי עוסק בעשרות מושגים, רעיונות, אישים או אירועים הראויים לסקירה ברמה גבוהה במסגרת האנציקלופדיה החופשית ויקיפדיה.

הערכים נכתבים על ידי הסטודנטים ומוגשים לבדיקה ולהערכה כעבודה אקדמית לכל דבר. לאחר מכן, מועלים ערכים ברמה גבוהה לוויקיפדיה. יש לציין כי הערכים שנבחרו להוספה לוויקיפדיה אינם בבחינת "ערכים מושלמים" ובחלקם יש מקום להרחבה ולשיפורים.

המיזם מתקיים בקורסים ברמת מוסמך ומעלה.

מטרות המיזם[עריכת קוד מקור]

למיזם שתי מטרות מרכזיות. הראשונה הינה להביא את הסטודנטים להיכרות מעמיקה עם מושגים מרכזיים בכלכלה הפוליטית הבינלאומית, תוך פיתוח יכולות ניתוח, ביקורת וכתיבה אקדמית ברמה גבוהה. מטרתו השניה של המיזם הינה חינוכית ותכליתה העשרת הידע המקוון הזמין ונגיש לציבור בעברית, תוך תרומה של האקדמיה לקהילה. מרבית הערכים במיזם נכתבו בעברית ומיעוטם בשפה האנגלית.

רשימת הערכים[עריכת קוד מקור]

רשימת הערכים שנכתבו במחזור 2010–2009[עריכת קוד מקור]

מס' שם הערך בעברית שם הנושא באנגלית מחבר
1 איחוד מוניטרי Monetary union נעמה נחמני
2 בנקים אזוריים לפיתוח Regional Development Banks ילנה סמרסקי
3 הסטת סחר Trade diversion חלי מאיר
4 השילוש הבלתי אפשרי Impossible trinity אוחיון מיכל
5 התניה של קרן המטבע הבינלאומית IMF conditionality יניב שטיימץ
6 התפיסה הליברלית בכלכלה פוליטית בינלאומית Liberal Approach to International Political Economy אורנה שמריהו
7 חסמים שאינם מכסיים (הערך נכתב באנגלית) Non-tariff barriers to trade ז'נה ורבץ
8 כללי הגישה הדומסטית בכלכלה הפוליטית הבינלאומית Domestic Approach to International Political Economy טל רותם
9 מדיניות סחר אסטרטגית (הערך נכתב באנגלית) Strategic trade theory מריה גינזבורג
10 מודל רוגובסקי Rogowski model גבריאל קלברזה
11 מלווה של המוצא האחרון Lender of last resort יובל בוגייסקי
12 עקרון המדינה המועדפת ביותר Most favoured nation אנדרס פרחי
13 רגיונליזם כלכלי Regionalism יועד מקוב
14 שיטת ההעדפות הכללית Generalized System of Preferences בן בקר

רשימת הערכים שנכתבו במחזור 2011–2010[עריכת קוד מקור]

מס' שם הערך בעברית שם הנושא באנגלית מחבר
1 הסכם קובדן-שבלייה Cobden–Chevalier Treaty שיר כהנוב
2 יציבות הגמונית Hegemonic Stability Theory אריה טוביאס
3 תהליך קימברלי Kimberley Process Certification Scheme דניאל לנזה
4 סיבוב קנדי Kennedy Round דוד בנימין גרינברג
5 סיבוב אורוגוואי Uruguay Round אסתר ראפ
6 קשרי הון-שלטון Crony Capitalism ג'ניה חולקובסקי
7 בעיית המנהל-סוכן Principal–Agent Problem עומר גנדלר
8 תקציב האיחוד האירופי Budget of the European Union אלישע יעקבסן
9 רפורמת מקשרי MacSharry CAP Reform איתמר כהן
10 הקרנות המבניות של האיחוד האירופי Structural Funds and Cohesion Fund מרינה מיכאלי
11 דו"ח שפאק Spaak Report מאיה אדמון
12 פסק דין קסיס דה דיז'ון Rewe-Zentral AG v Bundesmonopolverwaltung für Branntwein נטע משה
13 אקופין Economic and Financial Affairs Council עופר וולדמן
14 מנגנון שער החליפין האירופי European Exchange Rate Mechanism רועי אריאב
15 עקרון ההכרה ההדדית The Principal of Mutual Recognition, EU שרה לושר
16 איחוד התשלומים האירופי European Payments Union סיוון סנדורי
17 תוכנית דקר Dekker Plan ויקטור גורביץ'

רשימת הערכים שנכתבו במחזור 2012–2011[עריכת קוד מקור]

מס' שם הערך בעברית שם הנושא באנגלית מחבר
1 הבוחר החציוני Median voter theorem סיון נודל
2 מלחמת הבננות Bananenkrieg חנה דר סטארוביץ'
3 איגוד מדינות דרום-מזרח אסיה (אסיאן) Association of Southeast Asian Nations, ASEAN עדי חדד
4 המהפכה השולית Marginalism יניב שכטר
5 דרוויניזם כלכלי Economic Social Darwinism ליטל אורן


הנחיות למרצים המעוניינים להטמיע את המיזם בקורסים אקדמיים[עריכת קוד מקור]

מיזם WikIPEdia הוא אמצעי הוראה אשר ניתן להטמעה ושילוב בכל קורס אקדמי. על מנת להבטיח רמה אקדמית גבוהה מומלץ לשלבו בקורסים ברמת מוסמך ומעלה. שילוב כתיבת ערכים בוויקיפדיה במסגרת קורסים אקדמיים כולל בתוכו מספר היבטים טכניים ואקדמים. תתי הפרקים הבאים כוללים הנחיות למעוניינים ולמעוניינות לשלב כתיבת ערכים לוויקיפדיה במסגרת הוראה אקדמית.

הנחיות מפורטות ועצות להטמעת הקורס[עריכת קוד מקור]

שילוב בהוראה אפשרי בכל התחומים[עריכת קוד מקור]

הטמעת מיזם כתיבת ערכים לוויקיפדיה אפשרית בכל תחום אקדמי, לרבות מדעי החיים והמדעים המדויקים.

נקודת המוצא לשילוב – בממד האקדמי[עריכת קוד מקור]

יותר משחשוב לבחון אילו ערכים חסרים בוויקיפדיה, נקודת המוצא צריכה להיות השאלה, במה תורמת כתיבת ערך לוויקיפדיה להוראה האקדמית? התשובות לכך הן מגוונות וכוללות בין היתר הקניית ידע בנושאים ספציפיים, ושיפור מיומנויות אוריינות אקדמית בכתיבה ממוקדת, מתומצתת וביקורתית.

כתיבת ערכים לוויקיפדיה יכולה להיות מטלה מצומצמת או רחבה, בהתאם לאופי הערכים ומורכבותם. יחד עם זאת, מאחר שוויקפדיה היא אנציקלופדיה מקוונת ואינה מאגר של עבודות אקדמיות, מומלץ לבחון מהו משקלה הרצוי של מטלת כתיבת העבודה בסך כל המטלות בקורס (האם מדובר במטלה משנית או מטלה ראשית בקורס?). סוגיה נוספת לבחינה היא רמת הסטודנטים והתאמתה למטלה שכזו מבחינת רמתם האקדמית של הערכים שיועלו לאנציקלופדיה וישמשו את הציבור.

המיזם תורם לשיפורה של ויקיפדיה[עריכת קוד מקור]

המיזם יכול לשפר את ויקיפדיה בשני אופנים. הראשון בכתיבת ערכים חסרים בתחומים שונים, והשני בשיפור האיכות וההיקף של ערכים קיימים. לפני תחילת המיזם מומלץ לדגום את ויקיפדיה על ידי חיפוש מספר ערכים חשובים בתחום הנושא הנבחר. בחינה זו תאפשר לזהות את רמת הפערים הקיימת מבחינה כמותית ואיכותית. בהתאם לבחינה זו, ניתן להתאים בין ערכים רלוונטיים לקורס ובין הצורך הקיים בוויקיפדיה. דרך נוספת ופחות אקראית לדגימת הערכים בוויקיפדיה היא באמצעות חיפוש לפי נושאים וקטגוריות. כל ערך בוויקיפדיה מקבל תגית קטגוריה (אחת לפחות) המשייכת אותו לתחום נושאי מסוים. למשל, הערך "קארל מרקס" מתויג בקטגוריות שונות כמו מרקסיזם, כלכלה פוליטית ועוד. ניתן לאתר קטגוריות ברשימת הקטגוריות.

חלוקת המטלות בין הסטודנטים[עריכת קוד מקור]

כאמור לעיל, הערכים בוויקיפדיה שונים זה מזה מבחינת מורכבותם והיקפם. נקודה זו צריכה להילקח בחשבון הן בחלוקת הערכים לסטודנטים והן בשלב מתן הציון וההערכה הסופית של איכות המטלה.

מספר היבטים טכניים ואקדמיים[עריכת קוד מקור]

כתיבת ערכים לוויקיפדיה דורשת מספר יכולות טכניות בעיקר ביחס לקוד שבו נכתבים הערכים. יכולות אלו כוללות הכנסת קישורים, כתיבה או העלאה אל ויקיפדיה ועוד (הנחיות לגבי מרכיבי הכתיבה הטכניים ניתן למצוא למטה). מאחר שחשוב שכתיבת המטלה תמלא בראש ובראשונה את הצורך האקדמי של הקורס הנלמד, מומלץ לא להערים קשיים טכניים על הסטודנטים. סיבה נוספת שבגינה מומלץ שלא לבקש מן הסטודנטים לכתוב את הערכים במישרין אל ויקיפדיה היא של בקרת איכות. עדיף קודם כל לבחון את טיבה של העבודה לפני העלאתה לרשת, מאשר לאפשר את פרסומה (או אפשרות הפרסום) כאשר היא מזוהה עם הקורס שאתן/ם מלמדים/ות.

ניתן לבקש מן הסטודנטים להגיש את המטלה באותו האופן שבו הן או הם מגישים כל עבודה אחרת ובצירוף העבודה כקובץ WORD (או מעבד תמלילים אחר). לאחר הערכת העבודה ומידת התאמתה להעלאה לוויקיפדיה, אפשר להכניסה לפורמט של ויקיפדיה. שיקולים נוספים שיש לקחת בחשבון הוא הצורך לבצע לעתים עריכה לשונית וכן סימון בטקסט של קישורים לערכים קיימים ("הקישור הכחול") וזיהוים של ערכים פוטנציאליים ("הקישור האדום").

הדבר מטיל את אחריות העלאת התוכן על המרצה (ו/או עוזרי הוראה), ולכן שילוב של מטלה כזו בקורס של 300 סטודנטים אינו מציאותי. מומלץ מאוד ליצור קשר עם עורכים בוויקיפדיה לפני שילוב המיזם בהוראה, מאחר והם עשויים לסייע בשלב קריטי זה. יצירת הקשר עם עורכים בוויקיפדיה חשובה כמובן גם מהיבטים נוספים. יצירת קשר מראש עם קהילת ויקיפדיה תמנע גם אי הבנות העשויות להתגלע כתוצאה מהכנסה פתאומית של כמות גדולה של ערכים.

יש לספק לסטודנטים הנחיות ברורות לגבי כתיבת המטלה על מנת למנוע תיקונים ועבודה מיותרת בעתיד. חשוב להקפיד כי כתיבת הפניות תעשה מראש לפי הפורמט של ויקיפדיה (הערות בסוף הטקסט ולא באמצעו), ולציין מהיכן נלקחים תרשימים, תמונות ומפות כדי להסדיר סוגיות של קניין רוחני. סוגיית הקניין הרוחני על הערך הנכתב בידי כל סטודנט/ית צריכה להיות מוסדרת באופן פורמלי בסוף התהליך ועל כל סטודנט/ית לשלוח הצהרה (קישור בהמשך) בנושא לוויקיפדיה (אל: permissions-he@wikimedia.org).

תודה מיוחדת[עריכת קוד מקור]

מיזם כלכלה פוליטית בינלאומית לווה בתחילתו על ידי אמיר אהרוני, עורך בוויקיפדיה וחבר עמותת ויקימדיה ישראל. המשך העריכה בוצעה על-ידי אמיל בן-נפתלי. הצלחתו של המיזם התאפשרה במידה רבה הודות לסיועם המקצועי והטכני של אמיל ואמיר, ותמיכתה הכספית של המחלקה ליחסים בינלאומיים.