זרוע קשת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מבנה גלקסיית שביל החלב, זרוע קשת מסומנת באדום. מערכת השמש מסומנת בנקודה הצהובה וניתן לראות את מיקומה על זרוע אוריון, במרכז הקואורדינטות

זרוע קשת (אנגלית: Carina - Sagittarius Arm) היא זרוע ספירלית קטנה בגלקסיית שביל החלב. כל זרוע היא תפזורת ארוכה ומתפתלת של כוכבים אשר מקרינים את אורם ממרכז הגלקסיה. גופים עצומים אלו לרוב עשויים ממיליארדי כוכבים ואלפי ענני גזים. זרוע זו לרוב נחשבת כאזור H II ענקי, בו כוכבים קטנים ועננים מולקולרים ענקיים מרוכזים.

גלקסיית שביל החלב היא גלקסיית מוט ספירלית. לגלקסיה מסוג זו יש מרכז בצורה דומה לזאת של קורה, ובליטה אשר באה משתי זרועות עצומות. יש לגלקסיה כזו גם כמה זרועות פחות גדולות אשר מקרינות לכיוון חוץ הגלקסיה.

זרוע זאת נמצאת בין זרוע מגן-קנטאור, וזרוע פרסאוס, הנחשבות גדולות.

הזרוע קיבלה את שמה מאחר שהיא קרובה לקבוצות הכוכבים קשת ושדרית, אותן אפשר לראות בשמיים חשוכות מכדור הארץ, אם מסתכלים לכיוון מרכז הגלקסיה.

הזרוע הקטנה:

בשנת 2008, תצפיות באמצעות אינפרה אדום עם טלסקופ החלל שפיצר הראה כי הזרוע נמצאת במחסור של כוכבים חדשים, בניגוד לזרוע מגן קנטאור וזרוע פרסאוס. מכך ניתן להבין שהזרוע היא זרוע קטנה, כמו זרוע סרגל. שתי הזרועות האלו נראות מכדור הארץ כי רובן עשויות מריכוזי גזים עם כמות דלילה של כיסי כוכבים חדשים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]