טיוטה:דב קובלנוב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

דב קובלנוב (18971975), מהנדס מים, מומחה לניקוז, מהנדס המים הראשי של פיק"א.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דב קובלנוב נולד ב-1897 בעיירה טטרסק, מחוז מסטיסלבל, פלך מוהליב, רוסיה (כיום בלארוס), בבית חרדי ומגיל צעיר למד בחדר ובנוסף עם אביו. כאשר לפרנסת המשפחה, האב ושבעה ילדים, דאגה האם. בגיל 15 החל ללמוד בגימנסיה וסיים בהצטיינות. במלחמת העולם הראשונה התגייס לצבא הרוסי ושם הכיר את יוסף טרומפלדור ובעקבות כך הפך לציוני והחליט לעלות לארץ. כדי להכשיר את עצמו לעבודה בארץ פנה ללמוד באקדמיה לחקלאות במחלקה לניקוז מים וגם אותה סיים בהצטיינות. הוא כותב ספר יסודות הניקוז והודות לתמלוגים מהספר והסרטיפיקט שקיבל כחבר בגדוד העבודה עלה לארץ ב-1924. שבוע לאחר שהגיע לארץ פנה למשרדי פיק"א ומבקש לעבודה ביבוש ביצות כבארה. בתחילת שנות השלושים הוא נישא לחנה לבית ויצמן שאותה הכיר עוד ברוסיה ב-1935 הם מתיישבים בפרס חנה. ב-1975 נפטר דב וביקש להיקבר בבית הקברות של קיבוץ מעגן מיכאל.

עבודתו ביבוש ביצות כבארה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הביצות נגרמו בשל חוסר טיפול ותחזוקה לקויה במשך מאות שנים. במקום שטח חקלאי וניצול המים הפך לשטח ביצה ומקור ליתושי האנופלס מפיצי המלריה. בלחץ התושבים באזור זכרון יעקב ובנימינה החליטה פיק"א על ייבוש הביצות. לצורך כך הוזמן מהנדס צרפתי בשם ליאון קרון, שכבר יבש וניקוז ביצות באלג'ריה. הוא עיבד תוכנית ליבוש הביצה אך היא נכשלה. קובלנוב מבחין שכמות המים בשפך גדולה מכמות המים המזינה את מקורות נחל תנינים ממזרח ומבין שיש נביעות תת-קרקעיות מתחת לפני המים. בתחילה לא התייחסו מהנדסי פיק"א לתוכניות אך בשל התרשמותם מהבנתו, שלחו את התוכניות למהנדסים בפריז. להפתעתם אישרו את התכנית וקובלנוב מונה למהנדס של הפרויקט. הוא הוראה לחפור ולתפוס כל נביעה. בשטח היו אלפי נביעות וכל נביעה נבדקה, אם מים היו מתוקים חוברו בצינורות להשקיית השדות ואם מלוחים נשפכו לים. ב-1936 הסתיימו העבודות. האדמות הוכשרו והוקמו עליהם היישובים קיבוצים מעיין צבי, מעגן מיכאל ומושב בית חנניה.

המשך פעילותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר השלמת הפרויקט הוא מונה למהנדס המים של פיק"א והיה אחראי לתכנון אספקת מים ליישובים רבים ולהקמת מפעל המים ביבניאל. קובלנוב הושאל לסוכנות היהודית והתמנה למנהל מדור המים וכך היה אחראי לתכנון מערכות מים לעשרות יישובים שעלו על הקרקע במסגרת חומה ומגדל. כאשר עלו על הקרקע שלושת המצפים בנגב הוא עובר לרביבים כדי לתכנן ולפקח מקרוב על בנית מפעל אגירת מי השיטפונות של נחל עסלוג ברביבים, בכך התאפשרה חקלאות והתיישבות יהודית הנגב. בהמשך חזר לצפון והיה אחראי להקמת מפעלי מים רבים בישובי תענך, ציפורי ועוד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

[[1]] קובלנוב דב וחנה בית הראשונים פרדס-חנה-כרכור

[[2]] יד בן צבי דב קובלנוב ישראל נגלית לעין