לדלג לתוכן

טיוטה:טוגתכין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

טוגתכין (באנגלית: Toghtekin) היה קצין זוטר של תותוש הראשון, אמיר סלג'וקי של דמשק וסוריה. לאחר מותו של תותוש ב-1095, פרצה מלחמת אזרחים, וטוגתכין תמך בבנו של תותוש דוקאק כאמיר העיר נגד רידוואן, האמיר של חלב. בשנות התוהו ובוהו שבאו לאחר מכן נשלח טוגתכין לכבוש מחדש את העיירה ג'בלה, שמרדה נגד הקאדי של טריפולי, אך לא הצליח.

ב-21 באוקטובר 1097 החל צבא צלבני במצור על אנטיוכיה. האמיר המקומי, יאג'י-סיאן, למרות שהוא תחת שלטונו של רידוואן, פנה לדוקאק בבקשה לשלוח כוח חמוש להצלתם. דוקאק שלח את טוגתכין, אך ב-31 בדצמבר 1097 הוא הובס על ידי בוהמונד מטראנטו ורוברט השני מפלנדריה, ונאלץ לסגת. ניסיון סיוע נוסף נעשה על ידי כוח משותף בפיקודו של קרבוחה, האטבג של מוסול וטוגתכין, שגם הוא נמחץ על ידי הצלבנים ב-28 ביוני 1098.

כשהצלבנים נעו דרומה מאנטיוכיה שזה עתה נכבשה, הקאדי של ג'בלה מכר את עיירתו לדוקאק, שהמשיל עליה את בנו של טוגתכין, טאג' אל-מולוק בורי. בשנת 1103 נשלח טוגתכין על ידי דוקאק להשתלט על חומס לבקשת תושביה, לאחר שהאמיר ג'נאח אל דאולה נרצח על ידי מתנקשים בפקודת רידוואן.

בשנת 1104 מת דוקאק, וטוגתכין, שכבר פעל כעוצר ושליט בפועל, הכריז על בנו הצעיר של דוקאק, תותוש השני, כאמיר, בעוד הוא נישא לאלמנתו של דוקאק ושמר לעצמו את התואר אטבג. לאחר שהדיח את תותוש השני, מינה את אחיו של דוקאק, אירטש, לאמיר, אך זמן קצר לאחר מכן הגלה אותו. אירטש, בתמיכתו של אייטקין אלחלבי, אמיר בוסרה, ניסה לכבוש מחדש את דמשק, אך נהדף על ידי טוגתכין ונאלץ למצוא מחסה בחצרו של מלך ירושלים בולדווין הראשון.

בסביבות 1106, טוגתכין התערב כדי להסיר את המצור הצלבנים על טריפולי, אך השיג רק דחיה קצרה ולא הצליח למנוע את כיבושה של העיר. במאי 1108 הצליח להביס כוח נוצרי קטן בפיקודו של ג'רווייס מבזוצ'ס, אדון הגליל. הוא הציע לג'רווייס להשתחרר תמורת ארצו, אך הלה סירב והוצא להורג. באפריל 1110, צר טוגתכין על בעלבק, כבש אותה, ומינה את בנו בורי כמושל, במקום אל-טאג' גומושטגין.

בסוף נובמבר 1111, צור, שהייתה במצור של חיילי בולדווין, הכניסה את עצמה תחת חסותו של טוגתכין. בתמיכת כוחות פאטימיים, התערב טוגתכין, ואילץ את הפרנקים להסיר את המצור ב-10 באפריל 1112; עם זאת, סירב לקחת חלק במאמץ נגד מסע הצלב שפתח מאודוד ממוסול, מחשש שהאחרון יוכל לנצל זאת כדי להשיג שלטון על סוריה כולה.

אף על פי כן, בשנה שלאחר מכן שני המפקדים המוסלמים התחברו בתשובה לפגעיהם של בולדווין הראשון וטנקרד מאנטיוכיה. צבאם צר על טבריה, אך הם לא הצליחו לכבוש אותה למרות ניצחון איתנים בקרב אל-סנברה ב-1113 והם נאלצו לסגת לדמשק כשהגיעה תגבורת נוצרית והאספקה ​​החלה להיגמר. במהלך שהותו בעיר, מאודוד נהרג על ידי מתנקשים ב-2 באוקטובר 1113. התושבים האשימו את טוגתכין במעשה. ב-1114 הוא חתם על ברית נגד הפרנקים עם האמיר החדש של חלב, אלפ ארסלאן אל-אחראס, אך האחרון נרצח זמן קצר לאחר מכן על ידי האטבג שלו, לו'לו אל-יאיא.

בשנת 1115 החליט טוגתכין ליצור ברית עם ממלכת ירושלים נגד הגנרל הסלג'וקי אקסונקור אל-בורסוקי, שנשלח על ידי הסולטן הסלג'וקי מוחמד הראשון טפאר להילחם בצלבנים. בשנת 1116, כשהעריך שהפרנקים חזקים מדי, הוא ביקר בבגדד כדי לקבל חנינה מהסולטן, אם כי שמר להישאר עצמאי בין שני הכוחות.

בקשר עם אילגזי, אמיר חאלב, תקף את אתארב בנסיכות אנטיוכיה, אך הובס בקרב האב ב-14 באוגוסט 1119. ביוני 1120 שלח עזרה לאילגאזי, שהיה שוב בסכנה של השמדה באותו מקום. בשנת 1122 הפאטימים, שלא היו מסוגלים עוד להגן על צור, מכרו אותה לטוגתכין, שהתקין שם חיל מצב, אך חיל המצב לא הצליח למנוע את לכידתה על ידי הפרנקים ב-7 ביולי 1124.

ב-1125 הופיע אל-בורסוקי, ששלט אז בחאלב, בשטח אנטיוכיה עם צבא גדול שאליו הצטרף טוגתכין; עם זאת, השניים הובסו בקרב עזאז ב-11 ביוני 1125. בינואר 1126 נאלץ טוגתכין גם להדוף פלישה של בולדווין השני מירושלים. יותר מאוחר ב 1126 שב ופלש לנסיכות אנטיוכיה עם בורסקו, אך שוב ללא תוצאות.

טוגתכין מת בשנת 1128. ירש אותו בנו בורי.

במחזור מסע הצלב הצרפתי הישן טוגתכין ידוע בשם "דודקין".