טיוטה:נזיקין במשפחה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

נזיקין במשפחה הינו תחום במשפט האזרחי, הוא שילוב של שני תחומים דיני הנזיקין ודיני משפחה בישראל ובו נבחנים זכויות ההורים למול טובת הילד וזכויות הילד ומחפשים את האיזון ביניהם.

דיני נזיקין במשפחה מטפל בתביעות נזיקין בתוך המשפחה, בעיקר בתביעות של ילדים כנגד הורים. הגישה שהמשפט הישראלי אימץ הוא מעין גישת ביניים, מודל המחיל את דיני הנזיקין -הוא פועל ע"פ שיקולי הצדק של המשפט הנזיקי: צדק מתקן והרתעה אך יש לפתח בו גם מבחנים מיוחדים שיתאימו לתא המשפחתי. לדוגמה:חוק הכַּשרוּת המשפטית והאפוטרופסות, תשכ"ב-1962 ס' 22 נותן חסינות חלקית להורים כנגד תביעת נזיקין של ילדיהם, לפי הסעיף הורים לא יישאו באחריות הנזק שנגרם לקטין בתנאי שהראו שפעלו לטובת הקטין ובתום לב. ובנוסף החוק קובע הוראות התאמה ביחס לילדים- אין הסתכנות מרצון אצל ילד מתחת לגיל 12 ויש אשם תורם התפתחות דיני הנזיקין במשפחה במשפט הישראלי:

בעבר התפיסה של בתי המשפט לענייני משפחה הייתה מאוד מצומצמת בתי המשפט נמנעו מלהתערב בתא המשפחתי ורק במקרים קיצוניים הם התערבו. בהמשך בתי המשפט קבעו שהאפשרות להתערב בהחלטות ההורים קיימת במספר מצבים: כאשר הורה מפר הוראת חוק, היעדר הסכמה של ההורים, לרוב במצבי משבר משפחתיים וכשאחת מרשויות המדינה פונה לבית המשפט, רשויות הסעד, מוסד חינוכי, מוסד רפואי.

בעבר במשפט הנזיקי לא הכירו בראשי נזק שונים כמו: פגיעה באוטונומיה, הרחבת מעגל הניזוקים ומנזק בלתי ממוני טהור אך עם הזמן התפתחה ההלכה והמשפט הישראלי אימץ אותם לחיקו, מושגים אילו זלגו והשפיעו גם על הנזיקין במשפחה ואט אט ראשי נזק אילו הרחיבו בעצם את התערבות בתי המשפט בתא המשפחתי ואם בעבר היה גבול שבתי המשפט לא רצו להתערב בתא המשפחתי, הרי בכך שהכירו בנזק הנפשי הטהור נפרצו כל הגבולות, והוא ראש הנזק הכי משמעותי שהתקבל לתוך דיני המשפחה, ובעצם הוא מאפשר הכרה בכך שילד יכול לתבוע את הוריו תביעת נזיקין על נזק נפשי שנגרם לו. הלכה דרמטית ביותר שהתפתחה בפסק דין ישראלי ובו ניתנה בכורה עולמית על ילדים שתבעו את אביהם תביעת נזק נפשי, ובה"מש קבע שעל האב לשלם פיצויים כספיים לילדיו על נזק שגרם להם. כיום לאחר הרחקת הלכת של מערכת בתי המשפט בהתערבות התא המשפחתי, יש נסיגה; פסק דין זה הוא הראשון והאחרון שבו אושרה תביעת נזיקין של ילדים כנגד הורים על נזק נפשי טהור והחלה מגמה לצמצום התערבות בתי המשפט ושימור התא המשפחתי בלי שגורם חיצוני יתערב יתר על המידה.