ילדה יחפה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"ילדה יחפה"
סינגל בביצוע ירדנה ארזי
מתוך האלבום אנשים זרים
יצא לאור 1991
סוגה יווני
שפה עברית
אורך 3:05
כתיבה אסתר שמיר
לחן גלעד עצמון
הפקה יעקב גלעד, גלעד עצמון

"ילדה יחפה" הוא שיר שפרסמה באוקטובר 1991 היוצרת אסתר שמיר[1] והלחין גלעד עצמון. השיר נכתב עבור הזמרת ירדנה ארזי ובהשראת דמותה.

פרסום השיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר "ילדה יחפה" פורסם כסינגל באוקטובר 1991[2] ולאחר מכן נכלל באלבום "אנשים זרים" שיצא בשנת 1992. "ילדה יחפה" היה המצליח בשירי האלבום אנשים זרים. השיר הופיע משך 20 שבועות במצעד הפזמונים של רשת ג' והגיע למקום שביעי במצעד השנתי. הוא נחשב עד היום כאחד מלהיטיה של ירדנה ארזי.

בשנת 2017 חידשה אסתר שמיר את מילות השיר, הלחינה אותו בקצב מתון יותר וביצעה אותו כביטוי לתחושותיה[3]. ביוני 2018 בחר ארגון שוברות שוויון את השיר ילדה יחפה כביטוי למחאה ציבורית על מעשה אונס ילדה[4].

הרעיון הגלום בשיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדמות הניצבת במוקד השיר היא ילדה יחפה וקלועת הצמות אשר שרה שירי מולדת (בדומה לזמרת ירדנה ארזי שהתפרסמה בזכות הצמות הקלועות לראשה ומנהגה להצטלם בתקשורת יחפה) ותוהה על עתידה. דמות הילדה היא רמז לתמימות שאפיינה בעבר את החברה הישראלית[5]. השיר שואל אם בארץ של הילדה היחפה יפרחו "דם מכבים", המסמל שכול ומלחמות, או "פרחי לילך", המבטאים תקוה ואהבה. הילדה היחפה המהווה מקור של חלום והשראה "הלכתי איתך עמוסת חלומות, אני ורבים אחרים שכמותי" מתבקשת לא לעצום את עיניה ולהמשיך בדרכה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ילדה יחפה – פזמונט, באתר pizmonet.co.il
  2. ^ יואב בירנברג, ירדנה ארזי. חדש, חדשות, 13 באוקטובר 1991
  3. ^ כדבריה: "הלחנתי אותו מחדש כדי שיוכל להתבטא בדרך חדשה ורעננה דרך קולי." אסתר שמיר - שיר מולדת, 5 ביוני 2017, אתר פייסבוק
  4. ^ פוסט פייסבוק, שוברות שוויון, 17 ביוני 2017
  5. ^ כאן גימל, אתר פייסבוק, 26 ביולי 2017