כפאאה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

כַּפַ֫אאַהערבית: الكفاءة) הוא מושג בשריעה, בתחום הנישואים באסלאם. המשמעות המילולית של המושג היא שוויון, שקילוּת, שָׁוּוּת, או שִׁויוֹנִיוּת. המושג דן בהתאמה או אי ההתאמה הפוטנציאליים בין גבר ואישה להיות זוג נשוי[1]. תאימות זו תלויה במספר גורמים הכוללים דת, מעמד חברתי, מוסר, אדיקות, עושר, שושלת ועוד.

באסכולות ההלכה השונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

פוסקי ההלכה האסלאמיים מחזיקים בדעות שונות בנוגע לכפאאה, אף כי הם כולם מסכימים שצריכה להיות התאמה דתית בין בני זוג. לפי ההלכה האסלאמית, אישה מוסלמית יכולה להתחתן רק עם גבר מוסלמי, בעוד גבר מוסלמי יכול להתחתן עם אישה מוסלמית, נוצרית או יהודייה.

עמדת האסכולה החנפית[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפי פוסקי ההלכה מהאסכולה החנפית, הכפאאה מייצגת מידתיות מיוחדת בין גבר לאישה בנישואין[2]. לפי אסכולה זו, על החתן למלא אחר הדרישה ל- "כפאאה". קרי, שיהיה מתאים לאישה. ההתאמה הדרושה היא בעיקר - אך לא רק - במצבו הכלכלי של החתן. נישואי אישה עם גבר עני, שאינו מסוגל לשלם את המוהר שלה ולזון אותה במהלך הנישואין, הם נישואין המועדים לכישלון. מאחר שעם הגירושין חוזרת החובה למזונות הגרושה להיות מוטלת על קרוביה הזכרים, לפי סדר מסוים, מאפשר הדין השרעי לנציג אותם קרובים לוודא, כי הנישואין הם עם האדם "הנכון"[3].

עמדת האסכולה המאלכית[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפי פוסקי ההלכה מהאסכולה המאלכית, הכפאאה היא המידתיות בדת הן לבעל והן לאשה, ולכן היא מאפשרת לאישה לממש את זכותה להחליט על נישואיה[4].

עמדת האסכולה השאפעית[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפי פוסקי ההלכה מהאסכולה השאפעית, הכפאהה עוסקת בגורמים של שושלת, דתיות, מקצוע, והיות הגבר והאישה נקיים מפגמים המאפשרים ביטול חוזה הנישואין[5].

עמדת האסכולה החנבלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפי פוסקי ההלכה מהאסכולה החנבלית, הכפאאה מייצגת את הדמיון ואת המידתיות על בסיס חמישה גורמים שהם: דת, שושלת, עצמאות, עבודה ועושר.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Kafa'ah, www.parouse.com (ארכיון)
  2. ^ r/EasternSunRising - The One thing (South-)East Asian diaspora communities across the world have failed to do // Part 1, reddit (באנגלית)
  3. ^ justice
  4. ^ Examples • WriteBetter, WriteBetter (באנגלית)
  5. ^ wikimili