לב טוב (מחזה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף לב טוב)

לב טוב הוא מחזה פרי עטו של גלעד עברון, שעלה בתיאטרון הבימה ב-25 ביוני 1999, בבימויו של חנן שניר.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עלילת הקומדיה המקברית מתרחשת במועדון הימורים בטורקיה בו נופשים מטיילים ישראלים. למקום מגיע איש מאפיה בכיר שאחיו זקוק להשתלת לב. ביקורו אינו תמים ואינו נועד למטרת הנאה מהימורים גרידא, אלא כדי לבחור לאחיו החולה "לב טוב". בהיותו איש מאפיה הוא אינו ממתין לפרוצדורה רפואית, אלא מנסה לאמוד סביב גלגל הרולטה המסתובבת בלי הפסק מי מבין הישראלים יהיה המועמד המתאים להוציא ממנו את לבו.

המחזה מתייחס גם לרומן "המהמר" (הקוביוסטוס) של דוסטויבסקי בתארו את האווירה הסהרורית השורה על חבורת אנשים השקועה בהימורים עד צוואר, כמו גם בהצבת קוטב עלילתי משני אודות דודה עשירה שכולם ממתינים לבואה. עושרה, כך מבקש להאמין קרוב משפחתה המתגורר גם הוא במלון ההימורים, עשוי להצילו אותו מחורבן כלכלי. אלא שהדודה החריפה והמרושעת נופלת בעצמה בקסמי גלגל הרולטה ומפסידה את כספה מול עיניו האירוניות והבוחנות של איש המאפיה הממשיך לאמוד את בריאותם הנפשית והפיזית של המסובים לשולחן.

אמצעים תיאטרליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבמאי חנן שניר החריף את מאפייני הקומדיה המקברית באמצעות סגנון שהדגיש היבטים סהרוריים ולא ריאליסטים. כך למשל נתלו על התקרה סלים שמדי פעם נטפו דם על ראשי השחקנים, או באמצעות היפוך תפקודים סביב שולחן ההימורים, כאשר בכל פעם בעת סיבוב גלגל הרולטה, שעטו השחקנים בריצה סביב השולחן עד נפילת הכדור למקומו.

יוצרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם הדמות שם השחקן
גרטי, מפיוזו גדול יגאל נאור
האני דנה פרנס
היינץ מומו טרלובסקי
ד"ר אדם סולדאט רוברט הניג
מיכאל דרור קרן
דניאל יהונתן כיס-לב

עומר שיש אורי שפיר

רוזה רטטוי דבורה קידר
אלן רנה שלום שמואלוב
קלושקשן רובבנקוף מיכאל כורש
צבי קולוסאל דביר בנדק
מרי קולוסאל נאוה זיו
מלצר קרופייה משה נאור
מלצר עמוס בוארון

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]