מבשם אוויר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מבשמי אוויר לרכב בצורת עצים
מבשמי אוויר דקורטיביים לחדרי ילדים
מבשמי אוויר של איירוויק (אנ')

מְבַשֵׂם אֲוִיר הוא מוצר שתכליתו לבשם אוויר, לשם שיפור הריח או לשם דחיית ריחות רעים. מבשמי אוויר מצויים בחדרי שירותים, ברכבים, במשרדים, בדירות, בארונות ומקומות אחסון שונים. מסיבות שיווקיות קיים בלבול בין "מבשם אוויר" ובין "מטהר אוויר".

סוגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מבשם אוויר מכיל גז: מבשם אוויר במכל מתכתי המיועד להכיל חומרי בישום וגז הדף (פרופלנט) דחוס, שבאמצעותו הנוזל מרוסס ומופץ באוויר. גזי הדף אלה ברובם פרופאן או בוטאן ונחשבים לכאלה שאינם מזיקים לשכבת האוזון וגם כאלו שאינם תורמים להתחממות הגלובלית, אך עדיין מכילים גזים דליקים שעקב כך עשויים לגרום לדליקות.
  • מבשם אוויר נטול גז: מבשם אוויר בדרך כלל בבקבוק פלסטיק המפיץ לאוויר תרסיס באמצעות שאיבה מכנית של צינורית. יתרונו של תכשיר זה הוא בכך שאינו תורם לפליטת גזים, אך גם תרסיס זה עשוי להכיל חלקיקים אחרים שעשויים להיות לא בריאים כמו תרכובות אורגניות נדיפות (VOC). כמו כן, עלול להיות קשה לבשם כלפי מעלה כדי למנוע פגיעת הבושם בבני אדם וחפצים.
  • מפיץ ריח נוזלי: מבשם אוויר באמצעות חומר נוזלי המכיל מבשמים שונים המתאדים באוויר. מפיצי ריח מסוג זה נפוצים בחדרי שירותים, כלי רכב, משרדים, דירות פרטיות.
  • מפיץ ריח מוצק: מבשם אוויר באמצעות חומר מוצק המכיל מבשמים שונים המתאדים באוויר. מפיצי ריח מסוג זה נפוצים בחדרי שירותים, כלי רכב, משרדים וארונות.
  • ספוג / בד / קרטון / סבון / ריחני: מבשם אוויר באמצעות ספוג, בד או קרטון או סבון הספוגים בחומר בישום.
  • מפיץ ריח חשמלי (מפיץ ריח אוטומטי / מבשם אוטומטי): מתקנים המופעלים על ידי סוללות או על ידי חיבור לחשמל, כאשר בתוכם נמצא בקבוק ספרי או תרסיס הניתן להחלפה. בדרך כלל מבשמי אוויר אלה מבוססים על חיישן תנועה, על קצב קבוע מראש, או על שניהם יחדיו.
  • נר ריחני: נר המפיץ ריח באמצעות התכת המרכיבים שבו הכוללים מרכיבים מבשמים. כמעט כל הנרות הריחניים מכילים תרכובות אורגניות נדיפות[1]. באיגוד הנר הבינלאומי נכתב כך (מתורגם):

תרכובות אורגניות הם תרכובות שמכילים בעיקר פחמן, חמצן ומימן שעשויים להתאדות באוויר. בנוסף ליכולת התאיידות זו באוויר, אתה יכול לזהות תרכובות אורגניות נדיפות באמצעות היכולת שלך להריח אותם. לכן כמעט כל המרכיבים הריחניים בנר הם תרכובות אורגניות נדיפות[1].

השלכות בריאותיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לעיתים קרובות קיים בלבול בין "מבשם אוויר" ובין "מטהר אוויר" שהוא מוצר אחר לחלוטין; בשונה ממבשם אוויר, מטהר אוויר הוא מכשיר שתפקידו לסלק חלקיקים שונים מהאוויר כמו מולקולות, אלרגנים, נגיפים וחיידקים. מכירה של מבשם אוויר בשם 'מטהר אוויר' גובלת בהטעיה של הצרכנים בשל העובדה שברוב הפעמים תכשירים אלה מזהמי אוויר ואינם מטהרי אוויר, אך רבו הצרכנים אינם מודעים לכך. באנגלית קיימת אבחנה ברורה בין מבשמי אוויר (air fresheners) ובין מטהרי אוויר (air purifiers) אך בעברית הבלבול בין המושגים עדיין רווח בשל חוסר מודעות.

באוניברסיטת בריסטול שבאנגליה נעשה מחקר גדול בו השתתפו כארבע עשר אלף תינוקות וילדים וממצאיו העלו כי רבים מהתכשירים המכונים בטעות 'מטהרי אוויר' שהם למעשה מבשמי אוויר, עלולים לגרום לשלשולים והקאות אצל תינוקות ולכאבי ראש או דיכאון אצל אימהותיהם. מחקרים שנעשו בעבר הראו שמטהרי אוויר ותרסיסים אחרים אחראים לרמות גבוהות של תרכובות אורגניות נדיפות (VOC) בבתים[2].

קיימות דעות הנוקטות במשנה זהירות לגבי מבשמי אוויר שונים, כגון נרות ריחניים:

"החומר המבשם מכיל VOC- חומרים נדיפים אורגניים. לפי עדויות של ה-FDA האמריקני ומחקרים נוספים, החומרים האלה יכולים לגרום לאסתמה, בעיות נשימה, בעיות בריאות וחלקם אפילו לסרטן", אומר ד"ר יהושע מאור, פרמקולוג וטוקסיקולוג באוניברסיטה העברית רחובות ובהדסה עין כרם. "החומרים האלה לא נמצאים רק בנרות ריחניים, אלא גם במטהרי אוויר למיניהם. אלו הם אותם הדברים בדיוק, רק בתוך שעווה. מה שכן, הדאגה היא שברגע שיש את השריפה אנחנו גורמים לחומרים האלה להיות נדיפים יותר."[3]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מבשם אוויר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 FAQs, National Candle Association (באנגלית אמריקאית)
  2. ^ סכנה בשירותים: מטהרי האוויר מרעילים אתכם, באתר ynet, 8 בנובמבר 2004
  3. ^ שני נוי, ‏נרות ריחניים: אווירה רומנטית או סכנה בריאותית?, באתר ‏מאקו‏, 15 במרץ 2016