מלתעות (ספר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מלתעות
Jaws
כריכת המהדורה הראשונה (1974), שעיצב פול בייקון
כריכת המהדורה הראשונה (1974), שעיצב פול בייקון
מידע כללי
מאת פיטר בנצ'לי
שפת המקור אנגלית
סוגה מותחן
אימה
נושא עמלץ לבן, מתקפת כרישים עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום התרחשות ניו יורק עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה דאבלדיי, ספרי בנטם עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הוצאה פברואר 1974
קישורים חיצוניים
מסת"ב 978-0-330-24382-7
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מלתעות הוא ספר מותחן או אימה אשר נכתב על ידי פיטר בנצ'לי ובמרכזו מופיע עמלץ לבן התוקף אנשים לאורך עיירת חופים, תוך שמספר אנשים מנסים לצוד אותו. הספר יצא לאור בפברואר 1974 בידי חברת דאבלדיי, אשר הוציאו את הספר בכריכה קשה ובידי ספרי בנטם, אשר הוציאו את הספר בכריכה רכה.

הספר היה לרב-מכר ונמכר במיליוני עותקים בארצות הברית. בנוסף הספר הופק לסרט סרט בעל שם זהה שיצא בידי סטיבן שפילברג ב-1975 כשנה אחת בלבד מאז הוצאת הספר והיה לשובר קופות ייחודי מסוגו, נוסף על זיכיון סרטים באותו השם.

הספר התבסס על אירועי תקיפות הכרישים בניו ג'רזי בהם נהרגו 4 אנשים ואחד נפצע ברגלו. עם זאת הספר והסרטים הובילו לדימוי רווח של כרישים ציידים רחוק מהמציאות ופיטר בנצ'לי התחרט על דרך הצגתו את הכרישים.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

באמיטי, עיירה בדיונית בלונג איילנד, בחורה בשם כריסי ווטקינס נטרפת בידי עמלץ לבן מסתורי בעודה שוחה. מספר חוקרים מגלים על התקיפה ושריף העירייה, מרטין ברודי לסגור את החופים אך הצעתו מבוטלת בידי ראש העיר לארי ווהן ומועצתו, מאחר שהם מתפרנסים מתיירות חופית באי.

כמה ימים מאוחר יותר נטרפים ילד וקשיש בחופים והעירייה שוכרת את שירותי הדייג בן גרדנר להרוג את הכריש, אך סירתו נעלמת והוא נמצא בידי ברודי וסגנו לאחר שנטרף. ברודי נחוש לסגור את החופים ושוכר את האיכתיולוג מאט הופר שינסה לדבר עם ראש העיר, אשר מנסה להגן על נדל"ן האי הקשור למאפייה. להפתעתו מתברר לו שהופר מתחיל לצאת עם אשתו, שהכירה את אחיו.

לאחר תקיפה נוספת (שנכשלה) מחליט ברודי לסגור את החופים ולהעסיק את הדייג קווינט לצד הופר. לצד הופר הוא עולה על סירתו של קווינט לדיג הכריש, אף שהופר וקווינט לא מסתדרים. בעוד קווינט רואה בהופר נער מפונק, הופר מסתייג לדרכי הדייג שלו כמו להרוג כריש כחול או לפתות כרישים בעוברי דולפינים. גם ברודי נמצא בוויכוח עם הופר על היחסים שלו עם אשתו אלן ולאחר ויכוח הוא אף חונק את הופר למספר שניות. בהמשך הימים הם רואים את הכריש שמגיע לאורך 6 מטרים ומחליטים לחזור. לאחר חזרתו של ברוטי מופיע ראש העיר לארוי ואומר שהוא עוזב עם אשתו את האי ומודה לו על פעילותו לתושבים. ברודי מתקרב לאשתו והיא מתחילה להתחרט על היחסים עם הופר.

לאחר יומיים הופר מגיע לברודי ומציג רעיון של כלוב מוגן כרישים מתוכו יוכל להרוג את הכריש. קווינט מסרב להעלות את הכלוב בתחילה אך מתרצה בהמשך. הכריש מאותר אך קווינט לא מצליח להרוג אותו. אז הופר מתנדב לעלות לכלוב הכרישים ולפגוע בכריש עם מקל, אלא שהכריש מצליח להרוס את הכלוב ולטרוף אותו. הם חוזרים לחוף וברודי מסביר לקווינט שהעירייה כבר לא יכולה לשלם לו עוד אך קווינט מוותר על התשלום בשביל חיסול הכריש.

למחרת קווינט וברודי עולים שוב לסירה וקווינט מחפש את הכריש לפגוע בו עם צלצל אך הכריש גורם לקרע ענק בסירה וגורם לה לשקוע. קווינט מצליח לפגוע בצלצל בבטן הכריש אך נתפס בחבל הצלצל ונגרר אחריו למותו בטביעה. הכריש עולה ומתקרב לברודי המוכן לסופו, אך הכריש מת מפצעי הצלצל ושוקע עם קווינט במעמקים. ברודי המותש אוחז בשרידי הספינה ושוחה לחוף.

בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מלתעות בוויקישיתוף
  • מלתעות, באתר OCLC (באנגלית)