משתמש:יאיר דב/בשר מתורבת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

בשר מתורבת הוא בשר שנוצר מתרבית תאים של בעלי חיים. בשר זה נוצר כתחליף לבשר התעשייתי שלו מספר חסרונות כלכליים, בריאותיים, הלכתיים ואתיים.

ביולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כ

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בראשית המאה ה-21 החלו מדענים ברחבי העולם לפתח 'בשר מתורבת' (מלשון תרבית) המיוצר מתאים של בעלי חיים המתרבים בתנאי מעבדה עד לכדי קבלת נתחי בשר השואפים לחקות את נתחי הבשר המופקים מבשר בעלי החיים. הראשון להפיק בשר מתורבת מתאי בעלי חיים היה הפרופ' ההולנדי מארק פוסט מאוניברסיטת מאסטריכט, שפיתח בשר מתורבת ב-2013. הביופסיה שממנה הופקה קציצת הבשר שייצר נלקחה משריר כתף של פרה מבית מטבחיים. אותה הפיק מתאי לוויין שגידל על מצע נוזלי עשיר בחומרי הזנה, חמצן והורמונים שהופקו מעוברי פרות. לאחר התרבות והתמיינות התאים הם הועברו לצלחות פלסטיק קטנות עם קולגן. תאי הלוויין הפכו לתאי שריר שהסתדרו על גבי ה'פיגומים' שיצר הקולגן, וחוברו יחד בצלחות. תהליך זה ארך כשלושה חודשים, ועלותו נאמדה בכ-250,000 יורו.[2]

בשנים שלאחר מכן הוקמו מספר חברות הזנק ששמו להן למטרה לפתח בשר מתורבת שיחליף את בשר הבהמה הרגיל, ובכך יפתור מספר רב של בעיות בתחום הכלכלי[3], הבריאותי[4], האתי[5] וההלכתי[6] הכרוכות בתעשיית המזון מן החי.

הלכה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כ

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ל

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]