משתמש:ליאורלוין/כוכבי המדבר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של ליאורלוין.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של ליאורלוין.

כוכבי המדבר - דור חדש של מנהיגות בנגב הוא ארגון בדואי-יהודי שנרשם כעמותה בשנת 2013. מטרת הארגון, כעולה מפרסומיו, היא לטפח דור חדש של מנהיגות בקרב החברה הבדואית בנגב. הארגון שואף לפתח מנהיגות של צעירים בחברה הבדואית בשלושה מישורים: המישור האישי, הקבוצתי והקהילתי-חברתי. יו"ר העמותה הוא מוחמד אלנבארי.

העמותה פועלת במסגרת על-אזורית, בשיתוף פעולה עם היישובים הבדואים המוכרים בנגב, ומקבלת לשורותיה משתתפים מכלל היישובים הבדואים בנגב.

בשנת 2015 ביקרו משתתפי התוכנית אצל נשיא המדינה ראובן ריבלין שאמר: "כוכבי המדבר הוא אחד הפרויקטים היפים שיצא לי להכיר לאחרונה. היום ביקרו נציגי הארגון במשכן וסיפרו לי כיצד הם פועלים יחד עם הקהילה הבדואית בנגב במטרה לאתר ולפתח את דור המנהיגים הבא של החברה הבדואית."[1]

פעילויות הארגון[עריכת קוד מקור | עריכה]

תוכנית ההכשרה והטיפוח של הארגון מורכבת מארבעה שלבים.

שלב א' תהליך המיון: מתחיל מכיתה י' ונמשך שנתיים. עם תחילת תקופת המיון מתקיים סמינר מנפה, רק 50% מהמשתתפים ממשיכים הלאה. לאחר מכן מתבצעת שנת פעילות וגם במסגרתה מנופים חלק מהמועמדים.

שלב ב' תוכנית ההכשרה: עם סיום התיכון מתחילה תוכנית פיתוח מנהיגות בתנאי פנימייה למשך 11 חודשים. התוכנית מתקיימת ביישוב ניצנה שבדרום. שלב זה מחולק לשלושה חודשים בהם מתקיימים סדנאות מנהיגות בשטח, ועוד 8 חודשים של מכינה אקדמית המוכרת על ידי אוניברסיטת בן-גוריון ונחשבת במסגרת קבלה לתואר ראשון באוניברסיטה.

שלב ג' יציאה לדרך: תחילת התהליך האקדמי או התעסוקתי. שלב זה כולל קבלת מנטור אישי והשתתפות בפורום בוגרי התוכנית אשר יוזם ולוקח חלק בפעילויות למען החברה הבדואית.

שלב ד' ליווי: לאחר תהליך התפתחות משמעותי מתקיים סיוע לבוגרי העמותה להשתלב במקומות משמעותיים בשוק התעסוקה והחברה הישראלית.

המישור האישי[עריכת קוד מקור | עריכה]

כל משתתף בתוכנית עובר תהליך פיתוח אישי, על ידי מנטורינג ומשימות אישיות. זאת על מנת להקנות מיומנויות חיים מגוונות (יזמות, ניהול, תכנון). המשתתפים עוסקים גם בפיתוח הזהות האישית שלהם.

בראיון לאתר ynet סיפר אחד ממשתפי התוכנית: "בכלל לא דיברתי עברית לפני שהצטרפתי לתוכנית כוכבי המדבר, ובכל פעם שהיו סביבי יהודים שדיברו בעברית הייתי בטוח שהם מדברים עליי. חן ואני התחלנו להיפגש פעם בשבוע ללימוד משותף – הוא לימד אותי עברית ואני לימדתי אותו ערבית. ממפגש למפגש התקרבנו יותר והתחלנו לדבר על דברים שמעניינים את שנינו: המצב במדינה, סרטים, מוזיקה וחברים."[2]

המישור הקבוצתי[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשתתפים לוקחים חלק בפעילויות קבוציות וגיבושיות לכל אורך תוכנית ההכשרה, כדי לפתח את הקשרים ביניהם, לבנות רשת עמיתים עתידית ולשפר את יכולת העבודה בצוות.

המישור הקהילתי-חברתי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בוגרי הארגון מבצעים יחד עם החניכים, פרויקטים קהילתיים בחברה הבדואית. לדוגמה בשנת 2015 ציירו ציורי קיר והקימו גינות בבית הספר היסודי נווה דקלים בכפר הבדואי מולדה.[3]

המישור האקדמי[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשתתפים בתוכנית עוברים הכנה אקדמית מוכרת על ידי המל"ג, על מנת לשפר את ציונהם לקראת קבלה לאוניברסיטה, ומתוך מטרה שיוכלו להתקבל למנעד רחב של חוגים.

מחזור א' של התוכנית, הראשון עד כה שהגיע לשלב לימודים גבוהיים, 17 מתוך 21 המשתתפים החלו בלימודי תואר ראשון. בנוסף, פרויקטים קהילתיים רבים מבוצעים על ידי ארבעת המחזורים שהשתתפו או משתתפים בתוכנית.[4]

צוות ותקציב[עריכת קוד מקור | עריכה]

מנכ"ל העמותה הוא מתן יפה, הסמנכ"ל הוא סגר אבו סריחאן. מחזור הפעילות של העמותה בשנת 2014 עמד על 1,456,541 שקלים. הארגון נתמך מקרנות מחוץ לארץ, תורמים פרטיים, גופים ממסדיים ורשויות מקומיות.

שותפים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמותת כוכבי המדבר מלווה מבחינה תקציבית ושיתופי פעולה על ידי שותפים רבים. ביניהם: en:UJA-Federation of New York, en:Federation CJA, en:Jewish Federation, הרשות לפיתוח הנגב, ביטוח לאומי, מועצה אזורית בני שמעון, מועצה אזורית רמת נגב.[5]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קטגוריה:ארגונים חברתיים בישראל קטגוריה:ישראל: עמותות קטגוריה:בדואים ישראלים ישראלים קטגוריה:ערביי ישראל קטגוריה:שותפות יהודית-ערבית בישראל קטגוריה:ערבים ישראלים